Jump to content

Høyde på montasje X24 og X50 kikkert


tikkat3sv

Recommended Posts

Har akkurat satt en Zeiss Classik 2,5-10x50 på en sako i 6,5x55. På grunn av det korte røret denne kikkerten har og profilen på pipa må jeg ha høye QR ringer. Men Med Samme S & B som du har holdt det med medium ringer.

Nu har du sikkert ganske tykk profil på den tikka`n din, så jeg ville gått for høye ringer. På Super varmint har du vel mulighet til å justere opp kolben?

Jakt og friluft har bra Leupold QR utvalg, men sikkert mange andre også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener -- nokså ubeskjedent -- at du bør velge montasjer som passer i sporene på låskassa på Tikkaen, ikke rote med skinner og annet styr. Optilock er laget for dette. Hvis du leter på www.tikka.fi og www.sako.fi finner du specs for optilock-ringene. I en av PDF'ene finner du også anbefalt høyde for ulike linsediametere. Merk at de oppgir et område, der den minste diameteren passer for tykke piper og korte kikkerter, mens den største diameteren passer for tynne piper og lengre kikkerter.

 

Jeg vil tippe at "ring mounts" uten Optilockbaser -- som er de laveste du får -- passer best til 1.1-4x24, mens Medium eller Hi passer best til 3-12x50'en. Kommer litt an på ytre objektivdiameter og hvor langt fram den tykke delen av kikkerten havner i forhold til kammerenden på pipa.

 

Jeg regnet litt på dette sjøl for en stund siden, og her er en sammenstilling av dataene fra finnene:

Optilock-dimensjoner.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at man kunne få "quick-release" Optilockbaser, men jeg er ikke oppdatert og vet ikke om det leveres ennå. Da er det simpelthen en slags vingeskrue istedenfor vanlig unbraco som fester basen til kassa. Både på T3'en og Sakoen min har jeg observert maks ca. 2cm treffpunktforandring ved å ta av og sette på en Optilock hvis man bare er litt omhyggelig. Sjøl ville jeg uansett spandert et testskudd eller to for å sjekke ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...