Jump to content

Hviklet krutt til Lapua Mega 6,5 x 55


PederNes

Recommended Posts

Hallo!

 

Jeg skal nå lade jaktpatroner til min Carl Gustaf 3000 i kaliber 6,5 x 55. Kulevalget mitt har falt på Lapua Mega 10,1 gram. Jeg har også tilgang på NC 96 krutt. Jeg har lest at Norma MRP og N-160 skal være fornuftige å bruke til lading av denne kula. Kan noen fortelle meg litt om NC 96 kruttet, og om det er fornuftig å bruke dette kruttet i dette tilfellet?

 

Setter pris på alle svar!

 

Mvh

PederNes

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Jeg skal nå lade jaktpatroner til min Carl Gustaf 3000 i kaliber 6,5 x 55. Kulevalget mitt har falt på Lapua Mega 10,1 gram. Jeg har også tilgang på NC 96 krutt. Jeg har lest at Norma MRP og N-160 skal være fornuftige å bruke til lading av denne kula. Kan noen fortelle meg litt om NC 96 kruttet, og om det er fornuftig å bruke dette kruttet i dette tilfellet?

 

Setter pris på alle svar!

 

Mvh

PederNes

 

NC96M er skytterlagskrutt og varierer fra lot til lot..

 

Og det er nok en tanke raskt i forhold til kulevalget ditt

 

Dere snakker om to forskjellige krutt :!:

 

Er det det gamle NC96 du har eller etterfølgeren NC96M?

Dette kan utgjøre en farlig forskjell hvis en blander sammen disse to :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja, er klar over at dette kruttet ikke ble laget i går :roll:

 

Begynner å ane at jeg vil oppnå bedre resultat dersom jeg styrer unna disse skytterlagskruttene. Etter hva jeg leser, så vil som sagt MRP være et godt alternativ(ifølge ladeboken). Noen som vet Rhino eller Vithavouri krutt som tilsvarer MRP?

 

Et spørmål til deg "bbdg": Hvilken kule ladet du med NC 96? Tips til eventuelle ladeata i 6,5 x 55?

Link to comment
Share on other sites

 

Et spørmål til deg "bbdg": Hvilken kule ladet du med NC 96? Tips til eventuelle ladeata i 6,5 x 55?

Har ladet både nosler partision, svift A-frame og norma Oryx.

 

Ladedata vil være forskjellig alt etter lot med NC-96 da det er tildels store forskjeller på lottene.

Høggern er nok den rette til gi råd om dette :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For 155 grs kuler.

Bruk startladning for 9 grams kuler som står på boksen, men redusert med 2 grs. Du kan jobbe deg opp mot maxladning (mauser max) for 9 grams kuler, men det må fortsatt være redusert med 2 grs. Selvfølgelig må du stoppe om du får trykktegn som sier stopp.

 

(Maxladning som står på boks, for mauser med 9 grams kuler, pleier være oppgitt på 800 msek og mellom 43 og 47 grs. NC96 kruttet varierte alvorlig mye i ladedata)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fant denne tråden, og kupper den litt.

Skal lade 6,5 til jaktkragen, og tiden begynner å bli knapp. Dessverre gikk siste kornet med N-160 med I sted, og alternativene I hylla er N-140, Norma 15 0g større mengder NC96. (den gamle uten M).

De to sistnevnte er vel de som er mest egnet, men der sitter jeg uten data for Mega 10,1 gram. Til alt overmål er det til Krag også.

Om noen sitter på data for disse er jeg takknemlig. Nemlig ikke barebare å shoppe ny burk 160 når en bor milevis fra nærmeste pusher.

Link to comment
Share on other sites

Til 10.1 G kuler i 6.5 x 55 er N560 et godt valg vil jeg mene. Det er et litt tregere krutt, som er et godt valg til feks Mega i 10.1 G. Bruker det sjøl på Mega i nevnte kaliber. Der på Laupa sidene finner en godt utvalg med lade data på Mega og Vith krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...