Jump to content

skyting under fullmåne


tolvtagger

Recommended Posts

Jeg trenger noen meninger om dette...

I fjord ble et dyr skaddeskutt under jakt i fullmåne. Dyret ble funnet og avlivet om morningen.

Den ene grunneieren ble sint på jegeren, pga av at han ble vekket om natten av ett skudd.

Han fortalte meg at han ikke ville ha skytting om natten heretter. Grunneieren eier ca 10-15 % av jaktvalet.

Han ble lovet at det ikke skulle bli jaktet om natten heretter, siden vi klarer kvoten uten denne formen for jakt.

Søndagen kl: 2200 ble en bukk skutt ved hjelp av fullmånen. Jegeren som skjøtt, så situasjonen ann, og så at ingen i området hadde lagt seg. Han tolket ikke dette som nattjakting.

Grunneieren ble rasende, og vil ringe politiet.

 

Hvordan skal jeg gripe ann denne saken som valdansvarlig? Er det noen som kan gi meg gode råd?

 

Mvh

Tolvtagger

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville i utgangspunktet (fra et analytisk ståsted) tenkt følgende;

 

Grunneierne/grunneierlaget må ta en avstemning h.h.t. hvordan de skal organisere jakta. Hvis flertallet (etter hvorledes de fordeler stemmene) mener jakt om natta er greit,- bør mindretallet respektere dette. Ellers bør mindretallet trekke ut sitt areal hvis de ikke kan leve med en flertallsavgjørelse. (Dette er grunneiernes problem egentlig).

 

Grunneieren blir plaget av bråk. (Tolker deg slik). Dette er en mer difus problemstilling som egentlig regulere av kommunehelseloven. Han kan formelt sett klage til kommunen v/Rådmannen på støy. (Ofte er det kommunelegen i en kommune, med ansvar for miljørettet helsevern som har delegert mynighet direkte fra rådmannen som er saksbehandler i slike saker).

 

Rent praktisk bør problemet enkelt kunne løses ved at jegerne skaffer seg lyddemper hvis "bråket med grunneieren" da legger seg.

 

Hvis grunneieren ringer politiet ser jeg ikke (fra et juridisk ståsted) hva han kan oppnå med det. Det er ikke forbudt å jakte om natta i Norge. Man har dog en dom i Tingretten (som sikkert flere kjenner til..). Domsavsigelser i Tingretten skal man ta med en klype salt. De danner ikke substansiell presedens for andre nye saker. IOftest ikke Norges mest oppegående jurister som sitter som dommere der. Annerledes med Lagmannsretten.

 

KONKLUSJON: Grunneierlaget må rydde opp. Du forholder deg til grunneierlaget som helhet. At en av grunneierne (her representert som 3. person) vil anmelde en jeger for skyting om natta kan man aldri gardere seg mot. I denne saken vil en slik avgjørelse se ekstra "tullete ut", da grunneieren nettopp representerer en av dem som har gitt deg tillatelse til å jakte der. Er i så fall en avtaleretslig/privatretslig sak.

Lyddemper kan kanskje legge saken død. Støy fra ellers lovlig aktivitet er ikke noe "politisak" men en kommunal helse-sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger noen meninger om dette...

I fjord ble et dyr skaddeskutt under jakt i fullmåne. Dyret ble funnet og avlivet om morningen.

Den ene grunneieren ble sint på jegeren, pga av at han ble vekket om natten av ett skudd.

Han fortalte meg at han ikke ville ha skytting om natten heretter. Grunneieren eier ca 10-15 % av jaktvalet.

Han ble lovet at det ikke skulle bli jaktet om natten heretter, siden vi klarer kvoten uten denne formen for jakt.

Søndagen kl: 2200 ble en bukk skutt ved hjelp av fullmånen. Jegeren som skjøtt, så situasjonen ann, og så at ingen i området hadde lagt seg. Han tolket ikke dette som nattjakting.

Grunneieren ble rasende, og vil ringe politiet.

 

Hvordan skal jeg gripe ann denne saken som valdansvarlig? Er det noen som kan gi meg gode råd?

 

Mvh

Tolvtagger

 

Etter hva jeg kan forstå har ikke jegeren brutt noen lov, men derimot en (muntlig - og muligens dårlig formulert i og med at det kan ha vært en misforståelse av tolkningen) avtale innad i jaktområdet. Hvis dere ikke har et regelverk som hjemler straff av jegere innad for brudd på slike avtaler, har du i praksis ingen annen vei å gå enn å ta det opp som en sak på årsmøtet i jaktområdet, enten denne spesifikke saken, eller som prinsippsak.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Etter hva jeg kan forstå har ikke jegeren brutt noen lov, men derimot en (muntlig - og muligens dårlig formulert i og med at det kan ha vært en misforståelse av tolkningen) avtale innad i jaktområdet. Hvis dere ikke har et regelverk som hjemler straff av jegere innad for brudd på slike avtaler, har du i praksis ingen annen vei å gå enn å ta det opp som en sak på årsmøtet i jaktområdet, enten denne spesifikke saken, eller som prinsippsak.

 

Problemet blir vel heller at politiet kan tolke anmeldelsen i en slik retting (ref Stryn saken) at dette kan skape utrolig mye krøll for jegeren. Om en har rett eller galt, noe som i praksis er umulig å bevise i en slik sak, så er en runde i norsk rettsvesen er en straff i seg selv.

 

Antar det kommer nasjonale føringer på dette området, ellers vil en ”stryn håndheving” av slike saker overflømme rettssystemet.

 

Personlig lever jeg etter den feige regelen: Jegeren/skytteren har alltid feil - selv om det motsatte er bevist.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene!

 

Det er ikke tatt opp i årsmøte at det ikke skal jaktes om natten.

Denne grunneieren ble vekket opp om natten i fjor, og dette likte han ikke, han hadde nettopp sovnet

etter en 13 timers flytur :?

Derfor tok han opp dette med jegerene som jaktet i dette område. om de ikke kunne la være å jakte om natten. Jegeren som skjøt kl 2200 er nabo til grunneieren, og så at ingen var lagt seg for natten. Hjorten ble heller ikke skutt hos denne grunneieren, men på jegerens egen grunn.

 

De jeg ser nå er at vi må lage klare retningslinjer i vedtektene, når man kan skytte.

Link to comment
Share on other sites

Kl 2200 er ikke natt! Natt definert ifht f.eks støyforskrifter er mellom 2300-0600 (det er også vanlig å definere dette tidspunktet som natt feks i forbindelse med anleggsarbeid, arbeid i steinbrudd etc). Dersom lyset er OK, synes jeg det virker svært urimelig å begynne og klage på smell kl. 10 om kvelden på annen manns eiendom men å ta dette opp med laget og bli enige om "kjøreregler" her virker uansett fornuftig

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Takker for tilbakemeldingene!

 

Det er ikke tatt opp i årsmøte at det ikke skal jaktes om natten.

Denne grunneieren ble vekket opp om natten i fjor, og dette likte han ikke, han hadde nettopp sovnet

etter en 13 timers flytur :?

Derfor tok han opp dette med jegerene som jaktet i dette område. om de ikke kunne la være å jakte om natten. Jegeren som skjøt kl 2200 er nabo til grunneieren, og så at ingen var lagt seg for natten. Hjorten ble heller ikke skutt hos denne grunneieren, men på jegerens egen grunn.

 

De jeg ser nå er at vi må lage klare retningslinjer i vedtektene, når man kan skytte.

 

Om dette kun dreier seg om irritasjon rundt smell på kveldstid kan lyddemper være et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser eg ikkje noe problem i selve jaktformen

Vil si det er å strekke strikken ja. Snakker vel ikkje egentlig ikkje om natt begrepet her. Her har De en forbannet grunneier som er på "hugget". Hadde eg jaktet her så ville eg tatt utgangspunkt i det. Ellers er eg heilt enig med det du skriver Vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...