Jump to content

S&W 629 eller 29-2


skytteren123

Recommended Posts

Iflg Vikipedia er 29-2 laget frem til 1982. Da gjorde de noen grep for at m29 skulle tåle metallsilhuettskyting som var hett på den tiden. MS-skyttere hadde problemer med at tønna hoppet ut og at senterpinnen skrudde seg ut etc. Nå trenger du ikke griselade for å oppnå Magnum 2, men personlig ville jeg foretrukket et 29-3 til dette bruket. De gamle er dog penere, med forsenkede kamre og penere finish, men hvis du allikevel skal bytte løp etc, så ville jeg brukt penger på en 629 - mange som har kjøpt seg 4 og 5-tommere som ikke er skutt så mye.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe teknisk forskjell i mekanismen på 29-2 og 29-3. Forskjellen er stort sett bortfall av nedsenkede kammere i tønna og låsepinnen i ramma som sperrer løpet.

 

Senere modeller har "forbedret" mekanisme med mystiske deler som kan kastes i bøtta i følge den eneste børsemakeren i Norge som jeg vet om har tatt fagbrevet hos S&W. Han er dessverre pensjonert nå.

 

De beste klassiske mod 29 er mod "57-2" pinned and recessed i 41mag. Da får man akkurat den marginen mod 29-2 mangler med fulle ladninger. Jeg håndtere reklamasjoner på disse revolverne når de ble produsert på slutten av 70-tallet. Fin jobb for en tenåring. Måtte prøveskyte alle :-)

Link to comment
Share on other sites

29-3E (E = Endurance Pack) er den første modellen med forsterket låsing av tønna. Den har bl.a. lengre låsespor og tilsvarende låsetapp og stivere fjærer.

Det er nok riktig, men såvidt jeg har kunnet finne ut er det snakk om "rester" av model 29-3 som ble oppgradert til det som året etter kom som 29-4, dvs. modifikasjon av allerede ferdigstilte revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Njaa, det de sier er vel mer at om du skal sprengfyre så er de nyere våpnene mer solide.

 

Men, og dette er viktig: skal du lade til Mag2, så trenger du ikke full pupp, da holder det å komme over faktorkravet på 275, det gjør du med ei 240 grains kule i 1145 fot per sekund. Denne hastigheten tåler en 29-2 helt uten problemer og DA kan du ta med utseende i beregningen.

 

Da vinner en 29-2 suverent pga den lekre blåsvarte finishen disse har!!!

 

Gikk samme runden, vurderte hit og dit, men havnet på en 29-2 selv. Funker som snus, tar 300-faktorladningene (1250 fps) mine uten å hikke, og den er vakker (sånn oss armofile mellom) :-)

 

 

My 5 cents :-)

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja det er nesten litt helligbrøde å herpe en 29-2, men litt kan en jo gjøre uten at det blir herp :-) Jeg har gitt min et Trausch gummigrep, et Millett baksikte og en trykkpunktkule. Jeg syns det ligger innenfor det må jo være et bruksvåpen også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...