Jump to content

Hvordan endrer treffpunktet seg ved kortere løp?


Mas-36

Recommended Posts

Jeg har ei gammel rifle med åpene sikter på. Har lyst til å korte ned løpet litt og lurer da på hvordan vil treffpunktet forflytte seg med kortere løp(Siktelinje) Løpet kommer til å bli 10-12cm kortere enn orginalt. Kommer det til å flytte seg opp eller ned? Jeg kommer til å beholde det orginale siktet hvis det er mulig.

 

Håper noen kan hjelpe meg med ett svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ville tro opp. Fordi siktelinjen må peke nedover for å kunne krysse med kulebanen et gitt sted. Om avstanden mellom siktene blir kortere blir vinkelen større. Forutsatt lik høye på forsiktet før og etter, og at avstanden du er innskutt på er liten nok til at evt hastighetstap som følge av kappinga ikke gir mye mer dropp. Om det i det hele tatt er merkbart da...

Link to comment
Share on other sites

Om avstanden mellom siktene blir kortere blir vinkelen større

 

Korrekt, om en flytter forsiktet bakover vil vinkelen mellom løp og sikte øke. Hvis vi får alle målene (senterhøyde og avstand) er det mulig å regne ut hvor mye det utgjør. Men det er noen små detaljer som kompliserer det hele:

 

Kula vil forlate munningen en anelse tidligere, noe som i utgangspunktet betyr lavere treffpunkt. Samtidig vil tap av masse endre dreiemomentet til våpenet så munningsvipp blir større, om disse to effektene nuller hverandre ut vil kreve mer regning en jeg orker på en fredagskveld. Uansett tror jeg effekten er liten. Tap av hastighet vil ikke være veldig stort, så på hold som åpne sikter duger til vil dette neppe være noe stort problem. Men endringer i pipesvingninger er uberegnelige og kan lett utgjøre mer enn summen av alle andre faktorer, så jeg mistenker at det ikke er noe enkelt svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Dette er der ingen fasit på, pipens egensvingning vil endre seg ved kapping, videre presisjon og treffpunkt ved samme ladning.

Hvis du tenker på det teoretiske treffpunkt, altså vinkelen mellom løpets senterlinje og siktenes tenkte linje vil følgelig treffpunktet gå oppover ved å flytte kornet bakover. :)

 

Edit: Der var EM raskere, og med et bedre svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Det å gå løs på baksiktet med fil tror jeg vil ha lite virkning da det er ikke mye å file før det ikke er igjen noe å sikte med :mrgreen: Da tror jeg heller på ett høyere forsikte(hvis det trengs).

 

Dette med løpssvingninger og slik tenkte jeg ikke på. De kan jo endres så mye at sikter ikke trengs å gjøres noe med.

 

Tror jeg blir gjøre følgende.

 

Levere våpen og få det kappet/kronet og forsikte flyttet.

 

Test skyte.

 

Så levere det igjen om det er helt på vidda :wink:

 

Takk for all input :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...