Jump to content

Hvor presis er AG3?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Har skutt mye med ag3 men dette var 10 år sia, presisjonen var meget varierende . hadde en kongsberg produsert en og den var god , på hundremeteren var det ikke no problem å samle innenfor 100-70mm . men var borti noen hk produserte som jeg ikke fikk til å samle , børsjemakeren som var innom huseby mente det var ingenting feil med dei og løpene var "nye" .

 

Ag3-stauren som står i våpenskapet nå har jeg kunn skutt 30 skudd med så den skal jeg ikke si noe om .

Link to comment
Share on other sites

Som Høggern skriver så er det skrevet om dette før. feks i denne tråden.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=70661&hilit=ag3+presisjon som jeg fant via søkefunksjonen .

 

Men for å svare deg direkte MarcusJohansen. En AG3 skulle etter forsvarets krav ha en egenspredning mindre enn 7cm pr 100m.

Det vil jo si at en på 100m kan forvente alt fra hull i hull til 7cm spredning på en 5skudds serie. og det er våpenets spredning.

 

om en da tar med ammunisjon som kanskje har ristet att og fram fra øvelse noe ganger, gjerne blandet sammen med andre lot'er

samt ammunisjonens feilmarginer(innen samling ikke at den virker) så er man kanskje da oppe i alt fra 2-3 til 10-12cm spredning på 100m.

 

og så kommer litt vind.

 

og så til sist kommer skytteren. med de grove siktene som AG3 har er det å flytte geværet en mm veldig lett, det koster fort mange cm på 100m

 

Så noe slikt som å si hvor mye eller lite en AG3 skal eller ikke skal spre er vanskelig.

 

Men en tanke Off topic kanskje,, etter min mening skulle egentlig alle Ag3 i forsvaret vært testskutt, i benk med beste mulig ammunisjon. og de våpnene som ikke klarte kravet til < 7cm skulle vært kassert. ikke slik som nå hvor noen nye blir kassert mens andre gamle blir levert ut.

Link to comment
Share on other sites

Bruker å få innskytings banen på rep. Er store variasjoner på pressisjon. Er mye rart å se. Bruker alltid å få folk til å se kjappt over siktemidlene og bajonettfeste på "hagla" før innskyting. Sparer alltid masse tid på det for det er alltid noen med løse sikter og bajonettfester som ikke skjønner hvorfor de ikke får noe som ligner på samlinger :)

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=44124&p=641061&hilit=ag3#p641061

 

Mange AG3 (bortimot de aller fleste vil jeg påstå) samler mye bedre enn det skytteren som har våpenet klarer å utnytte. Spesielt på en 30 meters innskytingsbane. På en 100m eller 200m bane derimot begynner slitte våpen, dårlig ammunisjon osv gjøre sitt til at egenspredninga begynner å blir større.

 

Kravspesifikasjonen til NM60 ammunisjon i AG3 står spesifisert i boka for NM149. (UD 6-5-1 eller UD 6-5-2 om jeg ikke husker feil)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring da jeg var i Kongens Blå (og iblant Grønne)(Gakk-gakk :D) var at jeg ikke var en dyktig nok skytter til å ha sjanse til å utnytte mulighetene som lå i børsa.

 

Etter rekrutten var jeg forlagt på Sola Land, og velferdsoffiseren der skjøt hare med AG (med kaliber 22-innlegg) fra lasterampa bak velferden. Han traff det han siktet på han...

Link to comment
Share on other sites

Var skarpskytter i Jegertroppen i førstegangstjenesten. Mener å huske at vi da fikk håndplukkede våpen fra børsemaker. Vi hadde kikkertsikte på og mener å huske ( lenge siden 1985) at samlingene kunne komme ned i 30-50 mm på 5 skudd med anlegg.

 

Lot nr, vind, åpne sikter, syn, erfaring, meget tungt avtrekk spiller inn det også. Så alt under 10 cm er vel meget bra på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...