Jump to content

Ibenholt elefant som emne.


svovelsvein

Recommended Posts

Dette har ikke med kniver å gjøre, men tror dette er rett sted.

Har noen gamle ibenholt elefanter jeg tenkte å avlive til ære for å bli revolverskjefter.

Vil treet fortsatt være dødt etter at jeg splitter det opp, eller kan det sprekke i etterkant?

Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg går til angrep?

Har lest at ibenholt har lett for å sprekke, kan det finnes innvendige sprekker som er usynlige før man splitter det opp?

Er det for sprøtt til å nettskjære, eller går det greit?

Takknemlig for alle gode råd.

Svovelsvein.

Link to comment
Share on other sites

Hei Svovelsvein.

 

I kraft av å være møbelsnekker, har jeg vært borti Ibenholt noen ganger. Lenge mellom hver gang dog :wink:

 

Etter hva jeg skjønner, så har du hatt disse elefantene en god stund? De er nok etter alle disse år temmelig tørre, så at det vil skje noe særlig forandring ved bearbeidelse ville forundret meg. Tror nok du med trygghet kan gå løs på det.

 

Ibenholt er kjerneveden i en trefamilie jeg ikke husker navnet på. Kjerneved er jo tresorters impregnering, og løsning på å unngå råte i kjernen. Ikke alle tresorter har det, og de er mer utsatt for råte. Ett eksempel er Furu kontra Gran. Furu har kjerneved, Gran har ikke. Det vil si at Furu kan du kviste under oppveksten, og få lengre materialer uten kvist, mens hvis du gjør det samme med Gran, vil det oppstå råte inn til kjernen.

 

Da er vi tilbake til Ibenholt :D ( Ble mye trelære her)

Vil forundre meg om det er sprekker innvendig. Det kan selvfølgelig skje, hvis treet har blitt tørket for fort, men da tror jeg nok du ville ha sett det i overflaten på elefantene også.

 

Når det gjelder hvordan du skal skjære den, ville jeg vel valgt på langs med treretningen, ikke på tvers så du får endeved. Større sjans for at det ikke "knekker" eller sprekker ved bruk.

 

Når det gjelder "nettskjære", er jeg litt usikker på hva du mener.

 

Håper du fikk noe ut av dette, at det ikke ble for "belærende" :roll:

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd og tips, dette var nyttig for meg. Nyttig å lære generelt også slik at en kan forstå treverket.

Med nettskjæring så er det slik rutemønster som er i håndgrepet på geværkolber og pistol-revolver skjefter.

Har fått kjøpt en hel del spesielle jern for dette etter en avdød skjeftemaker, men har ingen praktisk erfaring med bruken. Kan det bare i teorien, disse jernene er nærmest rasper med forskjellige vinklinger for grove eller finere ruter. De har dobbelt skjær slik at når man har skjært ett spor så fortsetter man med å føre det ene skjæret i dette sporet og det andre skjæret lager nytt spor.

Er vel kanskje ikke noen fasit på om disse rutene holder i ibenholt så jeg tar kanskje og prøver meg fram før jeg har fått den endelige fasongen slik at skader kan rettes på. Da er det bare å sette i gang i romjula med noe fornuftig arbeid, får som regel til det jeg prøver på men bruker dager der en profesjonell bruker timer.

Igjen takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har lagd en del kniver/lomme kniver genom åra og bruker for de meste harde tre sorter og div tenner fra store "dyr",

om de skulle vise seg at de er noe spekker i tre verk så kan de bøtes med og fylle spekker med fint slipe støv blandet i araldit.

Har gjort dette mange ganger med grei resultat.

 

De går fint og nettskjere ibenholt, bare man passer på at verktøyet skarpt hele tiden.

Til grov arbeid så bruker jeg vinkel sliper med lamell skive, begynner med 40 korning, 80, og til slutt 120, etter de så går jeg over med egnet hand verktøy og til slutt polerer med voks.

 

Jeg regner med at du har sjekket disse tre figura dine at de er av Ibenholt? Spør bare pga har kjøpt noe slike når jeg har vart på jobb i Angola/Cameron. Sett at de dem lager i dag er "fake". De blir laget av div. lyse tre sorter og farget med skokrem så at de blir svart (selges som EBONYtil turister)

kan evt, sjekke ved og slipe/skrape litt under foten av figuren.

 

Lykke til.

(Rettet: fra Ivory til Ebony :roll: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De er nok ekte, kjøpte de på loppemarked. Kjente først at de var bemerkelsesverdig tunge, ved en nærmere sjekk så var en bit borte av beinet og det var sort innvendig så da kjøpte jeg de med tanke på et slikt prosjekt. Fant tilsvarende på nett og de er ganske dyre som samlerobjekt, men disse er for ødelagte til samlerformål (limte snabler-avskallede bein)men kroppene er hele. Noen sa at neglene og støttennene på disse var ekte elfenben også, så jeg tar vare på de til ett eller annet formål også.

Takk for alle gode råd og tips.

Mvh. Svovelsvein.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...