Jump to content

4,5-27x56 fra Vortex. Som julekvelden i kjæringa


villmannen

Recommended Posts

Det er ihvertfall uaktuelt som jaktsikte. Og det er vel nettopp det det kunne vært, for meg ihvertfall. Hva er vitsen med muligheten for lav forstørrelse hvis det ikke er på jakt? På banen spiller jo ikke vekta så mye rolle, men der trenger ihvertfall ikke jeg 4,5 x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har sakt det før at en Razor med ca 30 x ville vært perfekt for meg :mrgreen:

Ser også at de har flyttet lysbryteren å det likte jeg.

338LM min veier rett over 10 kg så noen gram fra eller til der gjør ikke noe for meg, kommer sikker til å angre på at jeg sa det når jeg peser meg opp til en topp for å skyte over en dal men he he :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den nye March 2,5-24x52 med 30mm rør veier temmelig nøyaktig halvparten av denne Vortex'en med nesten identiske data. Det ser ikke ut som prisforskjellen blir så stor heller. March vs. Vortex: 1 - 0.

 

Vektforskjellen utgjør en Zeiss HT 3-12x56/Swaro 2,5-15x56 Z6i jaktkikkert i pakningen eller en fet 338LM lyddemper!

 

Eller som det står ironisk på Snipershide: "Jeg trodde aldri jeg skulle gå tilbake til S&B 5-25x56 PMII for å spare vekt!" :-)

 

Det som er sikkert er at March'en kan monteres på hvilken som helst jaktrifle. Det kan man ikke med Vortex'en uten at balansen i jaktrifla blir helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke jakt markedet som disse er rettet inn på heller da, er det taktiske markedet som disse er beregnet på. Skal tåle endel mere enn en vanlig jaktkikkert. :wink:

 

Det er vel dette som er den største selvmotsigelsen. Den "taktiske" bruken av tunge taktiske Vortexer i Norge foregår vel i 98% av tilfellene på en standplass på en skytebane mens de skjøre jaktkikkertene blir slept rundt i felt.. 8)

Link to comment
Share on other sites

1358 gram. Syns ikkje det er så gale.

 

Dataene jeg finner på nett viser at den veier 1434 gram, mens 3-27x56 PM II veier 1128Gram.

Schmidt & Bender 5-25x56 veier til sammenligning 1080gram.

Med den vekten og om prisen beveger seg mot 20k tallet vil den ikke være aktuell for meg.

 

Med de prisene og vektene som vises på disse siktene 3-27 fra S&B og 4,5-27 fra Vortex, ser jeg ingen grunn til og bytte ut S&B 5-25.

Link to comment
Share on other sites

Vortex sitt konkurransefortrinn har foreløpig vært bra mekanisk kvalitet, god ergonomi med ok optikk til anstendig pris. Å ha ambisjoner om å konkurrere med de aller beste og veletablerte etter bare noen få år i business viser ihvertfall at de er ambisiøse og har skikkelig cojones!

 

Om det er ett smart trekk vil en jo etterhvert finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...