Jump to content

Nullstille zeiss


Krs10an

Recommended Posts

Har fått ny(brukt) kikkert. Har kjøpt en zeiss victory diavari 6-24x56. Flott sak med krystallklar optikk og 0.5cm klikk. Problemet mitt er at jeg må mer eller mindre helt i bunn på sidejusteringa for å komme senter på 100mtr. Dette er dumt. Er det noen måte å få "nullstilt" den på?? Står på en T3 Sporter med 20moa skinne.

Link to comment
Share on other sites

Flott hvis det hjalp å snu ringene, men for å svare på spørsmålet ditt (kan jo være nyttig til en annen gang): For å nullstille en kikkert mekanisk kan du ta et lite speil og holde det helt inntil objektivsiden (det er vel det det heter? Den siden som er lengst vekk fra deg ihvertfall). Når du da titter i kikkerten vil du se to retikler. Så er det bare å skru på justeringene til disse overlapper, slik at du bare ser ett retikkel. Da er den nullstilt.

Link to comment
Share on other sites

Dæven no vart æ imponert.Mekke du kikkert og skyt inn kl 0330 på natta?

Da må zeissen være skarp i mørket :lol:

Spøk til side..Regner med du testa med collar/laserbore guide.

Har en likedann kikkert som din med 1 cm klikk

 

 

Lader subsonic og bruker kameraet på bomringen borti gata her som blink. Stille og effektivt :D neida.. Bruker boresighter for å justere inn.. Funker bra på nullstilling, ikke så bra til noe annet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Flott hvis det hjalp å snu ringene, men for å svare på spørsmålet ditt (kan jo være nyttig til en annen gang): For å nullstille en kikkert mekanisk kan du ta et lite speil og holde det helt inntil objektivsiden (det er vel det det heter? Den siden som er lengst vekk fra deg ihvertfall). Når du da titter i kikkerten vil du se to retikler. Så er det bare å skru på justeringene til disse overlapper, slik at du bare ser ett retikkel. Da er den nullstilt.

 

 

Takk for tipset. Kjekt å vite :)

Link to comment
Share on other sites

Flott hvis det hjalp å snu ringene, men for å svare på spørsmålet ditt (kan jo være nyttig til en annen gang): For å nullstille en kikkert mekanisk kan du ta et lite speil og holde det helt inntil objektivsiden (det er vel det det heter? Den siden som er lengst vekk fra deg ihvertfall). Når du da titter i kikkerten vil du se to retikler. Så er det bare å skru på justeringene til disse overlapper, slik at du bare ser ett retikkel. Da er den nullstilt.

Fungerer det uavhengig av om kikkerten har retikkel i første eller andre fokalplan?

 

Bruker boresighter for å justere inn.. Funker bra på nullstilling, ikke så bra til noe annet :roll:
Med fare for å være kverulant har man vel ikke da nullstilt kikkerten, men snarere siktet den inn for en gitt distanse på et gitt gevær?
Link to comment
Share on other sites

Det er nok det den er laget for ja, men det fungerer sjeldent så godt som man skulle ønske. Derimot veldig bra til å finne nullpunkt på kikkerten om den er brukt/justert. Man ser lett hvor ytterpunktene ligger, så kan man finne nøyaktig nullpkt ut ifra det uten å telle runder og klikk. Kjapt og effektivt

Link to comment
Share on other sites

Fungerer det uavhengig av om kikkerten har retikkel i første eller andre fokalplan?

 

Godt spørsmål. Jeg har ingen kikkerter med FFP, så det har jeg ikke testet. Men, jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle fungere på samme måten. Uavhengig om retikkelet er plassert før eller etter forstørringa så er det jo justering på det, og du har jo akkurat samme justering på FFP og 2FP kikkerter. Så, jeg har ikke prøvd på FFP kikkert, men jeg vedder en femmer på at det funker. :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...