Jump to content

Hjemmelading av 9,3x62 (Dillon 550B)


Litago

Recommended Posts

Hvis du ikke har ladeutstyr fra før, vil jeg råde deg til å begynne med noe enklere enn karusell-/progressiv-presser. Lee har jo enkle sett (vet ikke hvordan kvaliteten på deres eventuelle 9,3x62-dier er). Og jeg kan aldri få fullrost min gamle Bonanza (er vel nå overtatt av Pacific?) Co-Ax-presse - lader like fort på den, som på 550-en. Og mye mer nøyaktig og kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

Hei Litago

Skal du lade 300 skudd på en kveld, med samme kule og samme mengde krutt? I såfall er en 550b super.

Men dersom du skal eksperimentere med forskjellige kuler og kutt/kruttmengder er en 550 noe av det minst egnede du kan bruke penger på.

Til jakt/rifle ladning vil jeg vell kart heller kjøpt en enkel presse, som en Lyman crusher 2, og så lagt pngene du sparer på det på en elektronisk kruttdispenser (og likevell spart et par tusen til krutt og kuler)

N2c

Link to comment
Share on other sites

Men dersom du skal eksperimentere med forskjellige kuler og krutt/kruttmengder er en - -
- ja, da er en Bonanza absolutt det beste! Du smetter diene (eller andre vektøy) ut og inn av pressa, på tidels sekunder! Alle presser du må skru diene inn i (alle andre - eller er det, om sider, noen som har kopiert Co-ax'en?) er fryktelig irriterende, når du skal lade et eller noen få skudd, og særlig hvis du veksler mellom flere kalibre.

 

Og kruttmengde - et "vanlig" kruttmål, og ei mekanisk vekt, virker OK - hver gang.

 

Og - for å gjenta Tretvoll - kjøp nøkternt utstyr, og bruk resten av pengene til mer treningsammo!

Link to comment
Share on other sites

og bruke pengene på mest mulig trenings ammo virker veldig greit :)

 

det som gjør meg skeptisk til en enkel presse er (som jeg tror værtfall) at man må justere dem på nytt hvergang man skal lade

eller stemmer ikke dette? :)

 

vist noen har noen greie forslag så legg gjerne til en link av pressa

finner ikke den Bonanza pressa du snakker om Jeger :oops:

Link to comment
Share on other sites

De fleste presser i dag har en form for "hurtig-bajonett-type" innfesting av dier, juster en gang, og så er det bare å nappe ut/sette dem inn igjen etter som det passer.

Selv de rimelige Lee pressene har et slikt system (breech lock die bushing, tror jeg det heter på Lee)

 

Enig med Jegermeistern om at ei 550 blir litt overkill om du kun skal lade rifleammo. Jeg har en 650 (og en 550 på ønskelista), men all min rifleammo (.223, 6,5x55, .308 og .30-06) blir lada på en trollgammal Lee-enstasjonspresse. Får det ikke til å stemme med arbeidsflyten min og progressiv presse på rifleammo.

Skulle jeg en gang få meg en AR-15 og masseprodusere/necksize lassevis med ammo utelukkende basert på hylser skutt i eget kammer, da kan kanskje progresivt være veien å gå...

 

Kjøp ei solid enstasjonspresse med utskiftbare bushinger og du blir garantert fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett behovet for hurtigfeste på diene mine, men så er jeg bortimot nevrotisk nøye med å stramme settskruene på låsemutteren.

 

Skal du skyte så mye 9,3x62 at du har bruk for en karusell- eller en progressiv presse tror jeg samtidig du skal skaffe et stort glass Paracet mot hodepine. ;-) For å lade 50-100 skudd i slengen er enstasjons greiere, spesielt om du skal eksperimentere litt med forskjellige ladninger og kuletyper.

 

Karusell er supert for pistol- eller DFS-skyttere som vil lade 500+ skudd i én økt, med én ladning og én kuletype. Ellers er det egentlig bare ekstra arbeid og pirk med oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Du smetter diene (eller andre vektøy) ut og inn av pressa, på tidels sekunder!

 

I motsetning til andre presser der dette tar opptil flere sekunder! Hvor mange ganger bytter dere dier når dere lader? Jeg skrur diene ut og inn typisk 4 ggr. for hver gang jeg lader. Skru inn pressedie, presse alle hylsene. Skru ut pressedie, og inn igjen med kulesetterdie. Sette alle kulene. Skru ut kulesetterdie og legge den tilbake i boksen. Det tar kanskje 30 sekunder totalt. Mens alt det andre kanskje tar en time. I mine øyne er hurtigskifte av dier bare en gimmick. Det er alt det andre som tar tid. Jeg bruker sikkert flere minutter på å stille inn kruttmålet hver gang. Og kulesetteren.

Co-ax er ei fin presse, men den er dyr. Om jeg skulle prioritere, så ville jeg heller lagt mer penger i dier, kruttmål og vekt enn i pressa. Jeg starta ladekarriera med en Co-ax, kjøpte seinere en Rock Chucker, og deretter en Challenger. De virker fint alle sammen. Styrker og svakheter med alle.

Link to comment
Share on other sites

skal man lade 500+ skudd hjelper det lite med 700kr+ for 100 kuler

regner vel med og skyte en 100-150 skudd i måneden plus det man bruker på jakten

sliter med og finne noe "billig" til 9,3 men ser at Norma lister Jaktmatch til 716kr for 100 mens Alvestad tar 750

med tiden og med mye lading blir det en stor forskjell

hørte foresten at G-max på nyåret skal få ladeutstyr og komponenter kansje den 20% rabatten man får av og være med i NJff

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... =183908029

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...