Jump to content

Treghet i sikring Sauer 202


ronla

Recommended Posts

Jeg har en 2 år Sauer 202 Outback der sikringen oppleves som tregere nå enn da den var ny.

Det er forskjell i belastningen som må til for å sikre/avsikre med og uten spent sluttstykke, noe som skulle indikere at selve sikringsmekanismen er OK? Det kreves mer kraft når sluttstykket er i låst posisjon. Uten sluttstykke går sikringen som den skal. Kraften som må påføres for å sikre/avsikre varierer også litt, og noen ganger kommer det et skikkelig "KLIKK" som er vanskelig å unngå, selv ved å holde imot med tommelen på sikringsknappen. Først trodde jeg at dette skyldtes at pipa ikke satt helt rett og at hullet i bolten som sikringen går inn i derfor var ørlite ute av posisjon (og således setter sikringssplinten i press). Det er imidlertid ikke dette som er problemet, pipa er helt rett montert nå).

Kan det være at løsningen er å bore opp hullet i bolten litt?

Noen som har vært borti noe tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Takk for rask respons!

Jeg har ikke matchavtrekk på børsa. Jeg kan sende den til butikken, men tenkte det kanskje var noe åpenbart som jeg ikke ser.

Jeg har ikke rørt avtrekket. Er det bare matchavtrekk som kan skape denne typen problemer?

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker på er dritt eller fremmedlegemer i systemet, spesielt når du opplever forandringer. Demontering/rens ville jeg prøvd først. Hjelper ikke dette er forhandler med børsemaker neste. Re maskinering av systemet - nei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti att dette kommer etter hvert, men da i sammenheng med pipeskifte. Hvis du har hatt ut pipa og problemet kom etter det så kan det hende du har fått med noe "rusk" ett sted.

Hvis du ikke har hatt ut pipa så har jeg stor tro på att det sitter noe rusk i avtrekket, det er fort gjort å ta ut avtrekket for sjekk og eventuelt skikkelig rengjøring.

En Sauer jeg har vært borti måtte vi file litt med en rundfil for å få sikringen til å gå skikkelig etter pipeskift.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd å smøre opp systemet med grease, og vips plutselig virket sikringen perfekt. Takk til dere alle for rådene og spesiell takk til Villreinjegeren som tipset om at olje ikke gjør susen i sikringsmekanismen. Ofte er det enkle det beste!

Takk igjen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...