Jump to content

fersk jeger, heldig eier av ny hagle, og skal på rådyrjakt


trigged

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nylig kjøpt meg en beretta silver pidgeon 12/76

og med denne fulgte det med totalt 5 choker med merkingen fra en * til fem ***** noen som har en god forklaring på hvilken trangborring dette er?

Og hvilken choke kombinasjon burde jeg bruke ved posteringsjakt på rådyr?

Ønsker ikke kaste bort for mange skudd på å skyte på figur for å finne skuddbilde, da skudda er relativt dyre etter min smak!

men dette er jo da anbefalte rådyrskudd fra min lokale jaktforretning

 

På forhånd takk! 8)

Link to comment
Share on other sites

Sliter selv med å huske dette fra gang til gang. men jeg er utsyrt med en pekefinger på hver hånd, stikker den høyre inn i den med flest og den med færrest hakk, den trangeste er full choke, den med tre hakk er halv uansett og den løseste på fingeren er imp. syl.

 

Det sikreste er å bruke fingen, lærte vi veldig tidlig :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg drister meg til å svare, så får andre rette på meg om jeg sier noe som er hakkandes gærent.

 

Det kommer an på din hagle. Det du bør gjøre, er å skyte noen skudd (fem pleier visst å være bra) med hver av chokene på den distansen du har tenkt å skyte, og vurdere det derfra.

Link to comment
Share on other sites

silver pidgeon kan kun brukes på fugl. :roll: Hvis du ikke har ekstra drep som nevnt da, neida.

 

Ta en med et par/tre stjerner i det første løpet og klapp den med * i det løpet som du skyter sist, sannsynligvis det som er øverst.( Er egentlig ikke så viktig. Tror aldri jeg har bytta om på chokene mine etter at jeg prøvde dem på papir engang.. )

Maks avstand på rådyr bør være ~20-25 meter uansett trangboring - du kan starte med å bedømme avstand til endel punkter på posten din når du setter deg ned slik at du har bestemt på forhånd hvor langt ut du kan skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte en liten slant for ekstra drep :winke1:

 

Men joda, der det forventes dyra kommer på disse postene er det mellom 10 og 25m og ja, dette er jo hvertfall det jeg ble fortalt var maks avstand på rådyr med hagle.

som sagt fersk så har bare vært med den gang tidligere og bare hatt en post. Men jeg fikk "hagleposten" og god instruksjon av grunneier på post om hvor å forvente dyr osv.

 

Hvorfor vil jeg som ung rådyrjeger velge trang boring? Og hvorfor vil en gammel velge annerledes? Erfaring?

 

Og det snurrer jo stadig tilbake på det å teste chokene med noen skudd på papir/papp, på den/de aktuelle avstandene.. Og det beste er vel å bruke jakt ammunisjonen da, som koster 200,- for fem patroner? :? Eller har jeg en mulighet til gjøre disse testene mer økonomisk?

Link to comment
Share on other sites

Sett 1/4 i nederste og 1/2 i øvre. Skyt nedre før det andre. Da faller du nok inn i den båsen som hovedmengden av norske haglejegere er i (personlig syn). Du kan da putte i alt fra bly til hardeste materiale uten å tenke på choke-skifter. Med det oppsettet så prøver du noen skudd med jaktammoen du skal bruke. F.eks 2 patroner på 20 meter. Tegn gjerne opp en sirkel som gir inntrykk av et rådyrs vitale område. Da ser du også hvor mange hagl du antageligvis kommer til å servere på rett sted på rådyret. Ser det bra ut så er det jo greit. Er det 2 dårlige spredninger så er det ikke greit, og du bør forske videre.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo at du gjerne vil unngå å blåse flere hundre kroner på å teste treffbilder, men faktum er at uten å gjøre det så vil det aldri bli noe annet enn (kvalifisert) gjetting. Da forskjellig ammo vil oppføre seg forskjellig i forskjellige våpen og choker. Dette særlig fordi det nok er mer om å gjøre med jevn dekning, enn med mest mulig samling.

Link to comment
Share on other sites

Bra patroner til rådyrjakt :) I størrlse US4 som jeg mener er optimalt til rådyr under 25m ville jeg valgt 1/4 og 1/2. I US4 tror jeg ikke det er nødvendig med test av patronene da det er mye hagel og rådyr er store i forhold til ei due. Har du rota deg bort i grove hagl som BB eller større er det viktig å teste da det er færre hagel og grove hagel ofte kan gi rare treffbilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...