Jump to content

Drilling problematikk valg.


Jonas.L

Recommended Posts

Da har dagen kommet hvor lysten på drilling har meldt seg.

Jeg ønsker meg drilling fordi jeg liker det klassiske dette har over seg.

Jeg går for tiden med hagle i hendene og en riflesekk med en 22Magnum Anshultz på støkkjakt.

 

Idèen bak denne kombinasjonen var at hagle var hagle og rifle var rifle, når behovet skulle melde seg for en av delene.

 

Problemet som nå har dukket opp er at når jeg er på hare jakt så er det få ting som er mere riktig enn ss hagle,

jeg har sittet på post og sett fugl sette seg på litt hold å angrer da på at jeg ikke har rifle.

Til harejakt har mann jo stolsekk og det føles bare så rart og skulle ta med seg rifle også(i sekk uten stol).

 

Mitt nye "påfunn" er at jeg vil ha en drilling jeg kan bruke til all jakt uten kikkert, men sette denne på når fugl, rådyr er på litt avstand.

 

Mitt håp nå er at jeg kan finne en drilling som har "langt løp" 71-73-76 etc.

Rifleløpet bør være i 7mm eller 6,5mm.Helst 6,5 siden jeg har en 202 i dette kaliberet.

Kikkertmontering må være enkelt og raskt og vekten bør ikke over 3,3kg.

 

Målet er og bruke denne drillingen til støkk også så balanse og sving må være i orden.

 

Finnes denne formen for drilling, eller er dette den hellige gral jeg leter etter?

 

(Jeg er villig til og bytte min Perazzi MX 8 HG eller en 202 Synchro 6,5 i den rette drillingen) :crazy:

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med denne lille nøtta.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja her er det bare å se seg om på markedet. Jeg spår at du kommer til å få advarsler mot 6,5x55 som en del forummedlemmer har fått for seg er elendig, både fordi den ikke har R og fordi 6,5x55 angivelig gir slark etter få skudd. Jeg har 6,5x55 i min drilling og er veldig fornøyd. Andre kalibre er sikkert minst like bra, men jeg har ikke behov for noe ennet da 6,5 funker mer enn godt nok for meg og er lovlig på alt som finnes av vilt her i landet. Jeg er enig i at harejakt (vel og merke med hund) forplikter ss eller enkelløper. Men drilling bør også være bra. Ny tyrkisk eller pakistansk o/u fra xxl er liksom ikke det samme.

 

Vektkravet ditt kan muligens gå med en smekker liten kikkert. Du får flere modeller like under 3000 gram uten kikkert. Sving og balanse er topp på min Sauer 32 og ligger like godt som ei ss hagle.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei Beagle.

Da ser jeg at jeg må utdype litt:

Jeg ønsker 6,5 som kule dim, ikke kaliber 55 dvs. 6,5 i et R kaliber.

Vekten jeg er ute etter er uten kikkert siden den kun settes på i post/smyge situasjoner.

Dvs: Drilling max 3,3 kg, helst mindre, men langt løp som jeg vil tro gir litt mere vekt.

Cal.20 er vel alternativet grunnet vekt, men 12 går bra det og.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

"en av få som er tilfreds med 6.5x55"

 

Jeg også - og hvorfor kjøpte jeg ikke med R?

 

Pga. redselen for å glemme/miste ammo - og ikke finne noe på aktuell butikk i nærheten av hvor jeg skulle være.

Er mindre sannsynlig å finne en 6,5 med R på bygdebutikken :wink:

 

Utenlandsjakten med rifle - har også vært med ammo som er vanlig.

For min del 308 og 375 H&H.

 

Tilgjengeligheten kan jo være et poeng i et valg av kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

mc3lfn.jpgDrever er udiskutabelt det sikreste kortet rasemessig, jeg har både drever og strihårsdachs og til hvert sitt bruk er de gode. Drever`n bruker mer terreng, det går fortere og dyra kommer ofte flere ganger på samme postene. Han er forøvrig ubrukelig i små terreng med mye dyr…det går unna !

 

Dachsen er med mindre drevfart adskillig mer effektiv i små terreng med mye dyr, ofte kommer rådyra gående og stopper og venter på dachsen. men, ikke all dachs kan kalles jakthunder, og jeg sliter med å få min til å jage særlig lenge om dagen, det kan løsne etterhvert for hun viser stor jaktlyst og vi tar tiden til hjelp.

 

Mine tidligre dachser har vært noe ekstremt bra jakthunder og noe meget middelmådig, jeg mener det er en større risiko å velge dachs i dag enn feks Drever, den jager garantert !

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner nå etter litt innspill her og på PM at langt løp blir vrient,

men får man en godt balansert drilling som kan føles som en skikkelig hagle?

Kiwi har nevnt litt om sin egen på pm og dette virker possitivt i retningen av og redusere kravet til pipelengde.

 

Jeg har holdt i en K96 en gang og det føltes som et våpen for barn(mener ikke og støte noen) ,men det ble litt snøtt.

 

Jeg er vant til 682 og MX 8 så jeg krever litt av en hagle, men er det her jeg bommer fullstendig på hva som er realistisk?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan noe som helst om drillinger, men en ny æra har begynt ser jeg nå.

 

Prisen er selvfølgelig helst så lav som mulig, men hvis gralen jeg leter etter ligger på 50+ så er dette håndterbart.

alle innspill ,mottas med takk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Så dypt trenger du nok ikke grave, for å få tak i en brukt drilling.

Angående løpslengde, skal du ha mere en 60cm må du nok se på førkrigs (Raudnakke sin er vel på 65cm).

Frem til 80 tallet var vel 60cm vanlig.

Jeg har en Sauer & Sohn fra -55, den har ~60cm løp og veier så vidt over 3kg uten sikte.

6,5x57R har jeg hatt i en kombi, flott kaliber men Tyskerne har en tendens til å regulere for lette 7-8g kuler.

Litt nyere er 6,5x65R RWS, som har litt mere "punch".

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

En jakthagle - med noenlunde kort løp - vil ikke være i nærheten av følelsen du har med et banevåpen.

 

Min Merkel - synes jeg er velbalansert, og det har hendt flere ganger - når jeg har tatt den med på banen, at det har blitt fullt hus.

 

Èn gang gremtes jeg virkelig over det fulle huset, da jeg først hadde skutt et par serier med Gamba`en, og deretter et par med Perazzi`en - uten å fylle.

 

Tror nok at du vil skyte godt på jakt - med en dagens drilling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...