Jump to content

Lureri eller fakta?


cmi

Recommended Posts

Jeg så på nettet i går en som solgte noe han påstår var startpistol skudd, merkingen på hylsene var HILTI, jeg har vært såpass i byggebransjen at jeg dro kjensel på disse, de brukes også i belter til boltepistol, se bilde, er dette brukt i startpistol også eller er det bare noen som selger ribba HILTI belter??

 

image_zps1453f5b2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg tror også, at dem bare er tatt ut av beltet, det er jeg som har finni frem beltet på bilde, men patronen er identisk de i beltet... Men tenkte ganske det var en variant som kunne brukes i våpen, har sett noe al av slike patroner før, men viste ikke at HILTI (som er verktøy produsent) lagde løs ammunisjon..

Link to comment
Share on other sites

Er de merket Hilti, så er det patroner til boltepistoler! Men de er nok laget på en vanlig ammo-fabrikk. Tvilsomt om Hilti lager disse selv.

 

Her er en kopi fra noe jeg skrev i en annen tråd her:

"Har målt mine "start-patroner" (og på svenk, Ollonskott) merket bl.a. 6 mm Flobbert, til samme dim som 22. LR til ca 5,7. Målt kun med vanlig skyvelær. Mine Eikenøtter, måler det samme. Kammeret på en av mine 22 LR våpen, en S&W Kittgun, måler ca 5,9 mm. Men kammere på 22 våpen, kan varriere litt."

 

Ville likevel vært forsiktig, med å bruke slike patroner i et kal. 22 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt slike til en type startpistol for mange år siden, husker ikke fabrikat på pistolen men det var en skinne man la inn skudd i og pistolen kunne skye nødbluss.

 

http://game-on.no/products/6mm-blankskudd" target="_blank" target="_blank

Dette er ikke samme type! De er av samme størrelse, men ikke for samme bruk. Disse "flobbert" patronene, er startpatroner! (gjelder begge linkene. Samme type, bare forskjellig merking/produsent) Og de som er merket med Hilti, er til boltepistoler! Svakeste er gul, så grønn, rød og så er svart, de sterkeste.

 

Jeg har både "folbbert" patroner (ollonskott) og Hilti ammo, samt div kal. 22 våpen, men vegrer meg for å prøve.

 

Er ikke sikkert det er noen stor fare, all den tid de har samme dimensjon og utforming. Men jeg fraråder likevel, å bruke slike Hilti patroner i kal. 22 våpen.

 

Kontakt eventuelt en våpensmed, de kan sikkert svare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...