Jump to content

Oppskrift på potetlefser/lomper?


skytterenka

Recommended Posts

Jeg lager dette rett som det er, men bruker ikke noen oppskrift i noen stor grad.

 

Bruker, selvsagt, poteter. :wink: Koker, skreller,avkjøler og knuser eller maler potetene sammen med litt salt. (hender jeg lar være å skrelle noen av potetene, litt smak og behag syntes jeg)

 

Til ca en kilo potet bruker jeg rundt en teskje med salt.

Blander inn ca 1,5 til 2dl hvetemel og sper med matfløte til deigen har en passelig konsistens.

 

 

Noe mer oppskrift enn det har jeg ikke, lærte å lage dette av min mormor og hun brukte heller ikke oppskrift. Det gikk på slump og følelse.. Følelsen får man etter å ha gjort det noen ganger. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om det er denne typen lomper/lefser du er ute etter, men denne varianten synes jeg smaker veldig godt.

 

Ingredienser:

500-600g poteter

2 egg

1 løk

3 suppeskjeer hvetemel

3 suppeskjeer matolje (oliven, solskikke etc)

salt og svart pepper etter smak og behag

 

Potetene (ingen koking på forhånd! Skal være rå!) og løken skrelles, og enten blandes i en mix-master eller raspes gjennom et fint kjøkkenrasp. Bland dette og de resterende ingrediensene i en skål, krydre etter din egen smak.

Så bruker man en stor suppeskje til å helle den ferdige massen på en stekepanne med olje i, på høy temperatur. Stek og snu lompene til de er halvveis mellom brun og mørkegul, personlig synes jeg da de begynenr å bli brune smaker de best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...