Jump to content

7,62x54R


bjugin

Recommended Posts

Hei jeg har en Steyr M95 og har ønske om å bytte løp på den. kalibret den er i dag er 8x56R og i det kalibret er det meget vanskelig å få tak i ammunisjon til den. Jeg kunne tenke meg å få tak i et løp som er i kaliber 7,62x54R for i det kalibret er det muligheter til å lade selv og skaffe ammunisjon. Det Løpet bør være langt, for original Løpslengde er 765 mm. Finnes det noen plass en kan få tak i et løp som er brukt eller nytt

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo søke lykken i en gammel mosin nagant.

Så en til salgs her på kammeret.

Men det blir jo tåpelig å kjøpe et fungerende gevær for å rive ut løpet.

 

Et .308 løp har jo samme kulediametern, så det kan jo kamres om til 762x54R.

 

Ring din lokale børsemaker og spør om råd.

(Da hjelper du deg selv, og lokalmiljøet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Å gid så mye man kan lære av et kjapt googlesøk :oops:

7.62 mm refers to the internal diameter of the barrel at the lands (the raised helical ridges in rifled gun barrels). The actual bullet caliber is normally .308 in (7.82 mm), although Soviet weapons commonly use a .311 in (7.91 mm) bullet, as do older British (.303 British) and Japanese cartridges.
sitat fra Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/7.62_mm_caliber

 

 

 

Edit: Wikipedia får budskapet fram tydeligere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet her egentlig. Det er mulig at jeg er bortskjemt med å inneha et utall slike gamle krigere, men det antallet skudd man skyter i året med en slik rifle gjør det til en enkel affære å lade opp litt skudd på en enstasjonspresse uten at man trenger å ha så enormt mange hylser liggende for formålet. Det finnes nye hylser tilgjengelig i dag så man slipper å forme 7.62x54R.

 

Kulediameteren er riktignok lite kurant, men i dag finnes det både ferdige kuler såvel som utstyr til å size .338 kuler.

 

Å bruke 8x57 vil bli veldig komplisert, siden disse riflene benytter en-bloc klips og man må enten modifisere originale klips eller bygge låskassen om til fast magasin og stripperklips, slik jugoslavene gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett noen slike ombygginger (tipper de var for politibruk under 2vk).

 

Uansett så krever det nytt løp, nytt bolthode, og en eller annen måte å omgå at hylsene har en annen dimensjon enn originalt både for klips og magasin. Mao., en ombygging som koster mange ganger riflas verdi hvis man planlegger noe slikt på en original rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...