Jump to content

Liming av sprekk i fortre?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har oppdaget en liten sprekk på ca 2-3 cm i hjørner av fortreet på hagla mi. Dette er en sprekk som bare vises når jeg vrir og trykker litt på fortreet. Hva kan jeg gjøre her? Knekke den av og lime den på? Er nok ikke mye som skal til før den løsner...

 

Og i så tilfelle; hvilket konkret lim kan jeg bruke?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha konsultert med en lim-ekspert, ble jeg anbafalt å bruke tyntflytene epoxy. Gjerne den typen man bruker til glassfiber når man reparerer båter. Jeg har brukt dette på tilsvarende problem, dvs hvor biten ikke var brukket av, slik at det var viktig at limet var så tynt at det selv trakk seg inn i sprekken. De sprekkene jeg limte ble så bra, at man må ha miksroskop for å se det.

 

Avfetting er selvsagt et must.

 

Jeg brukte Biltemas epoxy:

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-252134/

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk! Hadde ikke tenkte på at det fantes tyntflytende lim. Var litt låst på tyktflytende epoxy.

 

Raudnakke: jeg har prøvd noen superlimtyper opp igjennom tidene, og blir stort sett aldri fornøyd. Kan du anbefale en?

 

Og til avfetting, da gjør vel bremserens eller kondensfjerner jobben like godt som noe annet? :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

slik at det var viktig at limet var så tynt at det selv trakk seg inn i sprekken

Vanskelig å avfette godt inni en sprekk. Men følgende "triks" virker, jeg har reparert en god del slik sprekker i båter og buer, og andre tre-ting.

Valnøtt, og særlig på et våpen, der det er oljet bør avfettes.

 

Bremserens vil ordne den saken, det vil også aceton, og lynol, sprit og salmiakk. Kondensfjerner er jeg usikker på.

Den langsomtherdene epoxyen til West (eller biltema, eller andre) vil være passelig, den kommer vel kun i store forpakninger, så du bør muligens se deg om i modellfly-butikker (på nett, tror ikke de fins irl lenger). Kjenner ikke Biltemas, men den er nok (nesten) tilsvarende.

Så trenger du sprøyter, det det får du på apoteket, og litt tjukke nåler.

 

Gjør så her:

- tving sprekken åpen, så åpen som du tør, og spyl inn med avfettingsmiddel.

- når det er rent av, la tørke

- varm opp treet til "godt lunka", kanskje 40°C, og bland lim (blandingsforhold på epoxy må være temmelig nøyaktig)

- dersom limet er for tykt for sprøyta, varm det forsiktig til de blir tynnere, for varmt, så bråherder det...

- Et tjuvtriks dersom du ikke får noe inn i sprekken/ nåla er for tynn, er å bore et hull fra baksiden, inn gjennom sprekken, og gyse inn epoxyen der, til den tyter ut av sprekken.

- sprøyt inn epoxyen

- sett sprekken i lett (lett !) press og la avkjøle/ herde

 

 

Epoxy fukter/trekker MYE bedre inn i tre når det er litt varmt. Kajakkbyggerne mener at treet "suger" inn epoxyen mens det avkjøles. Jeg vet ikke, men det er ingen tvil om at tre som var varmt da man limte henger bedre sammen - man unngår i stor grad at limet "slipper". Varm epoxy flyter mye bedre ut, og trekker inn i tre på en helt annen måte enn kald, og West eller tilsvarende på en helt annen måte enn Araldit. Det jeg beskriver KAN gå an med blå Araldit, men er mye vanskeligere.

Finner du rett superlim, så fungerer det også. Men det blir ikke like sterkt, og det er vanskelig å få alt på plass før det herder.

 

MEK (MetylEtylKeton

Ja vi har merket det Raudnakke, men vi er høflige, så vi sier ikke noe :wink:

Neida, proffer bruker ofte kraftige saker, for å "være sikker" og for å spare arbeid. For oss som like godt kan skylle to ganger, fungerer aceton helt suverent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar K! :) Tror jeg går for din fremgangsmåte. Var noe slikt jeg hadde tenkt, minus sprøyte med kanyle. Hadde tenkt å "åpne" sprekken med en liten trebit, og så trykke lim inn i sprekken med en nål. For så å slippe opp og klemme forsiktig sammen med en stanley-klemme.

 

Men trikset med å varme opp hadde jeg ikke tenkt på!

 

Skal og stikke på Biltema å kjøpe inn aceton, da jeg har mer tro på det enn bremserens. Vet ikke hvorfor, og det er helt ubegrunnet.

Link to comment
Share on other sites

MEK (MetylEtylKeton

Ja vi har merket det Raudnakke, men vi er høflige, så vi sier ikke noe :wink:

Neida, proffer bruker ofte kraftige saker, for å "være sikker" og for å spare arbeid. For oss som like godt kan skylle to ganger, fungerer aceton helt suverent.

 

K

 

Hvorvidt et slikt utsagn fra en kjent N570-misbruker skal tillegges vekt er jeg faktisk mindre sikker på.. :roll:

 

Epoxy, sakteherdende type, er mitt foretrukne lim når to flater er fra hverandre og jeg har full kontroll på jevn dekning av flatene. Når det gjelder å få epoxy inn i sprekker har jeg mer blanda erfaring. Oppvarming vil gjøre at at epoxyen vil bli ennå mer tyntflytende, og det er en fordel.. samtidig vil varmen akselerere herdeprosessen i epoksyen, med redusert inntrengning som konsekvens..

 

Uansett er ikke denne sprekken kritisk slik du beskriver den, så begge limtyper vil nok fungere tilfredsstillende til denne reparasjonen..

Link to comment
Share on other sites

Uansett er ikke denne sprekken kritisk slik du beskriver den, så begge limtyper vil nok fungere tilfredsstillende til denne reparasjonen..

 

Nei du har helt rett. Den har ingen belastning så vidt jeg kan skjønne.

 

Et annet problem er at tidligere eier av hagla har pusset av litt av treverket, slik at passformen mellom treverket og metallet er elendig. Går en glippe på 1-1,5mm mange steder. Og jeg kan ikke se noen løsning for å få reparert dette...

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt et slikt utsagn fra en kjent N570-misbruker skal tillegges vekt er jeg faktisk mindre sikker på..

:mrgreen:

 

med redusert inntrengning som konsekvens..

Man må ha en epoxy som bruker mange timer på å herde, ved den temperaturen man varmer den til, 30°C-ish.

 

Men Raudnakke har selvsagt helt rett:

Uansett er ikke denne sprekken kritisk slik du beskriver den, så begge limtyper vil nok fungere tilfredsstillende til denne reparasjonen..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet med superlim, lynlim osv. er at det finnes så UTROLIG mye dårlig der ute...! Har prøvd en del oppigjennom, og stort sett alltid blitt skuffet. Eneste jeg husker jeg var fornøyd med var når jeg drev med fjernstyrte fly så brukte vi et lim som het noe sånnt som "zap-a-cap". Det var kraftige saker etter hva jeg husker! :)

 

EDIT:

zap-a-gap var det:

http://www.supergluecorp.com/zap/zap-glues/zap-gap" target="_blank

 

EDIT2:

Vil tro denne egner seg godt til det vi snakker om her:

http://www.aktivfiske.no/nb-NO/produkte ... ap-ca.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...