Jump to content

HS stål kniv-erfaringer?


MarcusJohansen

Recommended Posts

Han skriver på sia si at dette er M2.

Metallurgen kommer sikkert på banen og setter meg på plass siden den står under "ja takk, svært gjerne!" i FAQ-en, men jeg vil våge å påstå at M2 ikke blir like skarpt som et ulegert karbonstål. *

På den annen side er jo holdbarhet og dermed lavere vedlikeholdsfrekvens antagelig et større kriterium her, så kniven er sikkert flott den. Jeg kunne faktisk tenkt meg en som jeg kunne brukt i smia, kanskje jeg kunne bare spikka varmt jern istedenfor å slite meg ut på å hamre og slå? 8)

 

*PS. Jeg kan kanskje nevne hva jeg baserer påstanden min på. Det metallurgiske baserer jeg på en bok av en som ikke er metallurg, høvelstålmakeren Ron Hock.

Men det er også basert på egne erfaringer med kvessing av verktøy til skjæredreiing. Og så en observasjon: HSS har iløpet av ganske få år gjort stort inntog i verktøykataloger for trearbeid. I tillegg til sin legitime anvendelse innen verktøy til maskinell bearbeiding (herunder også skrapedreiing), har HSS nå også overtatt en stor del av markedet på høvler og tappjern. I tillegg er det nesten daglig spørsmål stilt av nybegynnere om HSS til kniv på smedforum. -Kommer dette av at det har oppstått en oppfatning gjennom markedsføring av at HSS er overlegent i skarphet, er det fordi HSS har lavere vedlikeholdsfrekvens og at det gjør mindre dersom eggen blåner, eller er det en kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si om karbonstål kan slipes skarpere enn legerte stål generelt, men det er lettere å bryne, og dermed å få en skarp egg, på karbonstål. På svært høylegert, sprøtt stål vil dette stemme bedre da man i større grad vil knekke av biter når eggen begynner å bli tynn.

 

M2 er ikke av de mest høylegerte ståla og har også et moderat innhold av karbon så dette stålet vil man kunne få en rimelig god egg på med riktig utstyr, men det er merkbart mer krevende å bryne enn karbonstål.

Fordelen er at det har betraktelig lenger holdbarhet ved riktig bruk enn vanlig karbonstål. Det fortusetter dog at eggenvinkelen ikke er for spiss, så i en kniv vil ikke forskjellen i holdbarhet vare like fremtredende som andre verktøy. Du vil få mest ut av den om du bruker den som jaktkniv framfor spikkekniv, selv om den vil fungere bra til det siste også.

 

Metallurgidelen i boka til Ron Hock inneholder endel feil, så det beste er å overse den delen og heller lese det som går på bryning. :)

For de som vil lese om bryning/sliping synes jeg The complete guide to sharpening av Leonard Lee er noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

Jeg ble oppmerksom på denne tråden som for såvidt angår meg. Noen fakta slik de er etter mine erfaringer: Eggvinkelen legges under sliping på ca 26 grader. Altså 13 grader fra senterlinjen. Vinkelen blir nok en smule større etter bryning/polering. Bryning med vanlig karborundum går fint. Til trearbeide liker jeg en polert egg, til kjøtt rett fra brynet. Skarpheten prøves enklest ved å legge kniven 15 - 20 grader på neglen, da skal den henge.

Jaktlaget mitt var nok noe skeptiske da jeg begynte med dette for 15 år siden. Nå brukes mine kniver av de fleste. Og det var reklamen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...