Jump to content

SG verdi, stabilitet, twist rate???


Proffen

Recommended Posts

Jeg blir ikke helt klok på dette. Når jeg bruker diverse twist rate kalkulatorer ser det ut til at SG øker jo raskere twist man har. SG har jeg forstått til å være en verdi for stabilitet i lufta og den bør være over 1,5 for at kula skal være stabil nok.

 

Hvorfor har ikke alle da twist rate 1:2 feks? Hva er "the down side" av rask twist rate? Hastighetstap?

Link to comment
Share on other sites

Det ser også ut til at raskere enn ofte antatt passe stabilisering for presisjon er positivt for gjennomtrengning på stort vilt, selvfølgelig med en egnet kule. Sako's 1-11" i kal. .30 irriterer.

Link to comment
Share on other sites

Overstabilisering er et problem, men stort sett for feltartilleri som skyter med overgrader.

For rifleskyting skal avstanden strekkes til det ekstreme før det har noen vesentlig effekt. Muligens gir det litt mer spinn drift med tilhørende høydevarians i vind, men det er nok kontrollerbart.

Om mer spinn gir bedre ytelse på jaktkuler tviler jeg på, tetthetsforskjellen på luft og vev er for stor til at de marginale forskjellene på spinnhastighet betyr noe. Avhengig av hva kulen treffer vil den lett bli usymetrisk når den ekspanderer, og det har mye større betydning.

Link to comment
Share on other sites

Høres trolig ut. Får legge til at bl.a. i boken jeg refererte til var det helst i forbindelse med solids, og med rund/flat meplat på afrikansk stortvilt som forfatter mente det hadde en praktisk nytte.

Link to comment
Share on other sites

Når kanern snakker om overstabilisering så mener han nok på ekstreme hold. At kula ikke runder av sammen med kulebanen men peker i samme retning som vinkel ut av løpet når kula kommer ned i enden av banen sin. For høy spinn. Og at det vil påvirke presisjon i enden av banen.

Om dette gjelder i praksis? Tja, sei d.. Jeg er langt fra noen ballistikker :D

Link to comment
Share on other sites

Når kanern snakker om overstabilisering så mener han nok på ekstreme hold. At kula ikke runder av sammen med kulebanen men peker i samme retning som vinkel ut av løpet når kula kommer ned i enden av banen sin. For høy spinn. Og at det vil påvirke presisjon i enden av banen.

Både Litz, McCoy og andre er klare på dette, det er uten reell betydning. Spindrift vil øke, og det vil klatring på vinden også, men de er begge deterministiske effekter.

Anbefaler også Vaughns bok.

 

Per-S snakker om feltartilleri der en skyter 60-70° opp i lufta og helst ikke vil ha 400m spindrift som varierer med elevasjonen, eller at granaten ikke snur på toppen...

Les de utmerkede bøker som er skrevet om temaet istedenfor å synse, temaet er alt for komplisert til at vi kan håndtere det på intuisjon, og alt for mange har skrevet alt for mye på nettet, basert på egne ideer.

 

Den ene mulige effekten som gjør at for mye spinn kan være en ulempe er at kast i kulene vil få en øket betydning for presisjonen. Det støttes av teori, og er dokumentert av flere ved eksperimenter. Det er dog i mine øyne bedre å ha en teroertisk mulighet for en svak reduksjon i presisjon enn å miste den helt til manglende stabilitet.

Her i Norge trenger vi faktisk mer SG enn i USA, siden vi ofte skyter i drøssevis av kuldegrader uten å være høyt over havet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...