Jump to content

Kjøpe Garmin 62s - lurt kjøp?


Rambol72

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe meg denne GPS'en til bruk på jakt. Etter hva jeg kan se har den vært på markedet et par tre år nå. Er dette fremdeles et godt kjøp eller kommer det en arvtager rundt hjørnet? Har ikke noe erfaring med GPS fra før av. Ser at den leveres med verdensomspennende kart, er dette et kart man kan navigere greit etter eller bør/må man kjøpe Topo kartene i 1:20000?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

TS. Sikkert grei den enheten, men det kommer jo ann på behovet og hva du ønsker av informasjon om, når du er på jakt. Garmin har jo både billigere og dyrere enheter, så du må finne ut hva du ønsker å prioritere og hva som er ditt behov. Og de kommer med nye (eller oppdaterte) enheter hvert år. Har ingen erfaring med 62s.

 

I en ti-års tid brukte jeg en enkel e-trex, uten kart og det fungerte det også til mitt behov på jakt. Papirkart og kompass er jo med uansett. Først for ca 3 år siden kjøpte jeg en Dakota 20 og jeg er godt fornøyd. Pr. dags dato har jeg ikke behov for noen annet. Liten skjerm (som 62s), men lang batterikappasitet. Oppløsning er bra. Skulle jeg kjøpt noen annet i dag, måtte det vært en enhet med hundepeiler, da jeg har en stående fuglehund, som går litt stort i skog.

 

Det basiskartet som følger med, er nok for dårlig. Det er en del andre gratis kartløsninger på nettet, men jeg basserer meg på Topo kart, foreløpig 1:50 000. I en del terreng hadde det nok vært en fordel med 1:20 000, men de er en del dyrere. Så jeg har prioritert flere kartpakker og har pakker for det meste av landet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter GPS med topografiske kart og som og kan brukes på sjøen. Skulle gjerne og vært kompatibel med hundehalsbånd ala astro, men det er kanskje mye å håpe på?

Fredrik, det er forskjell på marine- og landbasserte kart. Tror nok du må velge en av delene. Men de fleste GPSer, kan brukes med marine kart (sjøkart)

 

Skal du ha med hundepeiler, må du over på Astro, eller lignende GPSer.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lest ;)

 

Jeg syns denne 62s ser ut til å passe mitt behov veldig godt! Man kan kjøpe vanlige topografiske kart, samt kjøpe bluecharts: http://www.garmin.com/no/bluechart

 

Det jeg lurer på om man kan legge inn både topografiske kart og bluecharts samtidig på 62s? Tanken er å bruke den på kajakkpadling, men og når jeg er ute med båten for å se dybder osv.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik. Sjøkartene er ikke så nøyaktig, at du får noe særlig trygghet der. Både kano og kajakk, klarer seg med ca. 15 cm dybde. Og selv om det var 1 meter, ville ikke jeg stolt på sjøkartene. Du må heller lære å "lese"vannet og se hvor det kan være grunnt. Samt lære kajakkrulle og trene på det, i tilflelle uhellet skulle være ute. Padlet kano i flere ti-år uten GPS og så langt aldri hatt et uhell på innsjøer. (Har nå hatt GPS en del år nå, men da jeg har litt erfaring med både sjøkart og vanlige landkart, tror jeg dette kan du se bort fra.) Men en kajakk "går" jo raskere i vannet, så problemet øker med farten. Tror likevell ikke du får noe tryggehet i sjøkart. Kanskje du skulle gå inn på Fjellforum, der er det flere turfolk. Også mange kajakkpadlere. De vet nok mer enn meg. :)

 

Editt: Så nå, at det er en egen kajakk tråd her. Ta opp det med sjøkart der, så er det sikkert andre som kan svare deg. Angående kartyper og veksling mellom sjøkart og landkart, vet jeg ikke noe om. Vet det er enkelt å skifte mellom div. landkart. Men du må tolig ommstille "kartypen" GPSen bruker, i tillegg til å velge et annet kart. Litt mer plundrete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...