Jump to content

Sightron sII big sky el. Vortex Viper?


Krisch

Recommended Posts

Ser du har tenkt på rev (to ganger har du nevnt det til og med! :wink: ). Glem mildot om det er i skumring/mørket. Det blir for tynt. Mildot med lys går, men. Bruker du lys på åtet, går det også. Var hos en kompis og jaktet på åte fra soveromsvinduet. Det var montert lys på husveggen, to steder et lite stykke fra hverandre. Gikk helt fint å se reven i utkanten av lyset, men mellom var det ganske mørkt, og da var det ikke skyteforhold.

 

Har selv hatt to Sightron'er, men da "bare" SI og SII. Var forbauset over hvor gode de var til alt mitt bruk. SII 4-16x42'en jeg hadde, hadde mildot. Den ble nærmest ubrukelig utover kvelden pga retikkelet. Optikken holdt utrolig godt. Så greit reven i mørket, men når en ikke ser retikkelet, hjelper det ikke stort. Men jeg fikk uansett et godt inntrykk av merket. Virker som god kvalitet til lav pris, rett og slett. Big Sky er jo også bedre enn SII, så tror ikke du vil angre på en slik. Men vurder retikkelet til ditt bruk i hvert fall.

 

Jeg fikk tilbud med mildot og sa ja takk til det og tenkte det var et kjekt retikkel. Imidlertid ble de runde punktene mer i veien for meg enn til hjelp. Det er sikkert flott til de som skyter mye og på mange forskjellige avstander, men til vanlig jaktbruk ble det litt i overkant følte jeg. De runde punktene følte jeg også tok vekk litt av presisjonen mot det et kors klarer. Når jeg skal sette tette samlinger, vil jeg ha et kors å gå ut i fra, og legge det i kant med en firkantet blink. Da sikter jeg på nøyaktig samme stedet hver gang. Med et rundt punkt, vil man ikke sikte på nøyaktig samme plass hver gang, siden det er rundt. Selvfølgelig er dette bare "svada" og har lite praktisk betydning, men for meg hadde det det... :wink: Ikke mer mildot for meg. Men andre har sikkert mye mer nytte av det. Hadde det vært streker i stedet for punkter, hadde det vært bedre synes jeg.

 

Vortex er helt ukjent for meg, men har jo lest mye bra. Kommer vel an på modellen.

Link to comment
Share on other sites

Enig i veldig mye av det ko-stens skriver her. Mildot er fint om man skal ligge å "daske" stål på forskjellige avstander, men til praktisk jakt har man lite nytte av det synes jeg. Jeg kjøpte meg en Vortex Viper 4-16x50 og tenkte å teste den på forskjellige typer jakt. Etter å ha skutt en rev med den ble den byttet ut men en gamel swarovski 1,5-6x42 med et "gørr kjedlig" tysk 4A. Jeg synes at mildot retikkelet i Vortex siktet blir alt for rotete og tynt for raske skudd på jakt. Jeg ser at TS vurdrerer kikkerter med rimelig voldsom forstørrelse. (6,5-20). I mine øyne er ikke slike kikkerter særlig gode jaktkikkerter. Jeg liker stort synsfelt når jeg er på jakt, disse kikkertene har synsfelt omtrent som et trangt musehull. Det å følge dyr og fulgler i slike sikter blir derfor veldig krevende. Selv på åtejakt på rev og kråke er det vanlig at "offeret" flytter en del på seg. Skal man drive med lokkejakt på rev er synsfelt enda viktigere, for her skjer ting fort!

 

Siktene som TS vurderer passer best på skytebanen og kanskje på toppjakt (her er viltet rimelig rolig). Jeg ville ha valgt et sikte i størrelsesorden 2,5-10 evt 3-12 med et "kjedelig" retikkel til den jakta som beskrives.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! Pga. Overnevnte blir jeg å gå ned til 3-12x56 eller 50. Ser Winge våpen skryter veldig av Breitlet premium kikkerten, også koster den jo bare 2490kr.

Kan det være lurt å kjøpe sånn picatinny skinne? Hadde vært kjekt om jeg kunne bruke samme kikkerten på både 22lr ogc17hmr'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen liker høy forstørrelse, andre ikke. Det er individuelt. Jeg tilhører første gruppe, og vurderer 6-24x på min 17hmr, til rypejakta. Rypa er et lite mål, jeg liker å "komme nærme". Har nå 4-16. Kan hende jeg oppdager at det er like greit med lavere forstørrelse en gang i fremtiden, men slik er det jo. Bruken utvikler seg. Jeg skyter en god del på bane på som nevnt forskjellig hold, og jeg liker godt å kunne se kulehull helt ut til lengste avstand. Det er fullt mulig å finne et sikte med høy forstørrelse og lav vekt, som for min del er viktig, da rifla er våpen nr 2 på rypejakta.. Sightron f.eks.. Har pr idag Nikon. Godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...