Jump to content

Finne alder på Zeiss?


barerobert

Recommended Posts

Om du er fornøyd og siktet er i topp stand, har det jo ingen praktisk betydning, men jeg er litt usikker på dette siktet. Om det hadde vært 5 - 6 år gammelt, skulle det hatt Lotutec-coating, tror jeg. Et søk på Google sier at dette ble introdusert rundt 2006. Et fra starten av 2000-tallet har det altså ikke. På de eldre Victoryene står det også Diavari V, mens det på de nyere, fra ca 2005, står Victory. Dette burde kanskje gjort et utslag i prisen.

 

Noe usikre kilder her, men...

Link to comment
Share on other sites

I tillegg var jeg ute etter en kikkert som jeg skal ha ihvertfall i ti år fremover. Å da kjøpe noe som blir presentert som en Victory med rett coating uten at det er det gir en sur smak i munnen.

Nå ser det ut til at selger var hederlig. Skal snakke mer med ham ikveld om hvordan vi fikser med tilbakesending o.s.v. :)

Link to comment
Share on other sites

For en fem, seks år gammel Victory er nok ikke 8 000,- en spesielt ille pris, men for en 12 år gammel er det for mye. Imidlertid er dette sikter som holder seg uvanlig godt i pris. Kan vel knapt noensinne huske å ha sett en Victory/Diavari V billig... Det er ikke helt umulig at jeg har sett en til 6 000,- en gang.

 

Kvaliteten er uansett ikke dårlig selv om den er 12 år gammel. Ville glatt gitt en god pris for en slik fremfor feks å kjøpe en ny Leupold til samme pris.

 

Nå kan det jo hende selgeren ikke har hatt den lenger enn fem, seks år selv da, og kjøpt den som ny i butikk. Synes jeg har sett nye Diavari V til salgs den dag i dag. Da har enten butikken et lager med ubrukte, gamle sikter, bruker feil benevneles på Victory eller bruker feil bilde.

 

Eksempel fra Våpenloftet: http://vapenloftet.no/nettbutikk/produkt/zeiss-diavari-v-25-10x50-t/

 

Jegershop.no: http://www.jegershop.no/

 

Winge våpen bruker feks feil bilde. I stedet for Zeiss Classic 3-12x56, er det bilde av Zeiss Diavari M 3-12x56. Samme siktet, men ulik alder pga benevnelse: http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=750

 

Ikke rart folk går i surr...

 

Så selgeren kan faktisk være lurt av en butikk som har solgt en Diavari V og gitt inntrykk av eller trodd at den var siste modell (kanskje de heller ikke visste bedre de heller?). Det var sikkert endel overliggere fra år til år, og det var nok ingen forskjell i det hele tatt på Diavari V'er, men Victoryen kom i hvert fall med Lotutec i 2006. Da blir det feil å kjøpe en ny Diavari V som Victory, for det er jo en forskjell der.

 

Til sammenligning kjøpte jeg en båtmotor, Yamaha 4 hk "ny" fra en som hadde hatt den ett år. Dette var i 2004. Motoren skulle altså være 2003-modell. Den var faktisk 1995... I følge butikken hadde det ingenting å si, for de var like hele veien. Samme reisa med en senere Yamaha 4 hk. Denne gangen en 4-takt. Kjøpte den som 2008-modell, men jaggu var den ikke en 2005-modell. Begge eierne hadde kjøpt dem nye i butikk...

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen bruker feks feil bilde. I stedet for Zeiss Classic 3-12x56, er det bilde av Zeiss Diavari M 3-12x56. Samme siktet, men ulik alder pga benevnelse: http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=750

Bildet er riktig det, bortsett for at det er speilvendt.

img1406Classic%20Diavari%203-12%20x%2056%20T.jpg

Classic, det står på siden. se det andre bildet.

img8976Zeiss%20Classic.jpg

 

M-en står for at det siktet har montasjeskinne.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke om han jeg har kjøpt hos har blitt fortalt at det er en Victory når det ikke er det.

Jeg kjøpte det under den forutsetningen at det var en Victory som var 5-6 år gammel.

Da ville kikkerten hatt lotutec og bedre linser.

Det er ikke slik at alle Diavari V er like. Fra de var nye til de sluttet å bli produsert ble de kontinuerlig forbedret. Jeg har den aller første. Det er absolutt ikke godt nok for meg som endelig skulle kjøpe en Zeiss med store bokstaver .

 

Jeg satser på at selgeren er rederlig nå når jeg skal ta kontakt for å returnere kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Winge våpen bruker feks feil bilde. I stedet for Zeiss Classic 3-12x56, er det bilde av Zeiss Diavari M 3-12x56. Samme siktet, men ulik alder pga benevnelse: http://www.wingevapen.com/index.php?do=product&id=750

Bildet er riktig det, bortsett for at det er speilvendt.

img1406Classic%20Diavari%203-12%20x%2056%20T.jpg

Classic, det står på siden. se det andre bildet.

img8976Zeiss%20Classic.jpg

 

M-en står for at det siktet har montasjeskinne.

 

Selvsagt... Det står nok Classic på siden på okularet. Ellers hadde det vel hatt navnet Diavari Z om det hadde vært gamle Classic'en, oppå okularet. Sorry der, Winge!

 

Ellers, bra det ordnet seg, barerobert! Tenk, det finnes ærlige selgere der ute! Håper du finner en Victory med lotutec da. Det skjer stadig vekk at noen slike er til salgs da det er ganske mange av dem der ute. Følg med her på salgskammeret og Finn.no og reager raskt når det dukker opp en.

 

Det ser ut som om Sportsbutikken.no har den gamle versjonen (ikke HT altså), men den er jo ganske dyr den og da, 13 290,- uten lys. Ikke langt opp til HT, som koster 14 990,- hos XXL. Men regn med at en nyere brukt Victory koster fra ca 8 - 10 000,- avhengig av om det er lys eller ikke. De holder seg ganske godt i pris.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en annen versjon av det hos Zeiss på telefon i dag. :?:

Den fikk en "face-lift" utseendemessig, med å bytte ut Zoom-ringen fra gummi til hardplast. Lotutec, er for så vidt en forbedring, siden det er lettere å holde linsene rene, men med rene linser, er de gamle like bra.

 

Jeg hadde spurt Zeiss om hvilke endringe de i så fall har gjordt med det optiske designet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

må ein ha papira for å sjekka serienummeret? eller er det stempla inn på kikkerten. Drive å sjekka litt i bruktmarkedet etter zeiss og da er det kjekt å vita kor gammal kikkerten egentlig er. No veit eg ikkje når det og det på desse kikkertane blei introdusert men det kan eg kanskje finna ut samt om det har noken betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...