Jump to content

Ising på linsene - Tips?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Nå om dagen er det ganske vått og rått. Om kvelden og morgenen så blir det kaldt. De siste gangene når jeg har sittet ute på post så har linsene på siktet iset til. Noen tips for å unngå dette? Hjelper det med linsedeksel ala Butler? Har ikke tro på å gni inn lurium på linsene, men kanskje jeg tar feil?

 

Er bare så lei av å tørke og gni på linsene. Sist måneskinnsperiode så mistet jeg skuddsjanse på en 6-takker, enda jeg pusset linsene med jevne mellomrom natta igjennom. Siktet er zeiss classic for de som lurer.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke samme problemet når det er kaldt og tørt. Det er komboen kaldt og vått som føkker opp. Sitter stort sett skuddklar med en tofot, så det blir vanskelig å holde henda over siktet. Spørs om jeg ikke må investere i linsebeskyttere og satse på at det hjelper. Problemet er at det blir for trangt til hevarmen med deksel på okularet. Men det lar seg vel fixe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det, men jeg er skeptisk til frostvæske. Denne er ment å hindre vann fra å fryse, en bedre løsning er å holde linsene tørre med linsebeskyttere, da er det ikke er noe vann som kan fryse.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke dumt triks med varmeposer, har vært inne på tanken selv. Men som regel så blir det lange økter, gjerne over 10 timer. Sist gang satt jeg 13 timer før bukken kom. Varmeposene varer dessverre ikke så lenge. Ser at andre har vært inne på å holde linsene tørre, og ja det er jo cluet. Men her er det altså ikke snakk om regn fra oven, men at luften og bakken er så rå at linsene kondenserer og derretter fryser.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste å satse på etter min mening er tørre linser. Korrekt størrelse Butler Creek(har kun erfaring med disse) som er lukket hele tiden unntatt når det skal skytes er veien å gå mener jeg. Dette fungerer både i regn, og ved fukt fra bakken. Ellers er rene linser viktig spesielt i dårlig lys. Der anbefaler jeg å rense ved å spyle linsene i lunket vann fra kranen, og ev. forsiktig tørk med Q-tips og uttynnet Salo med en siste spyl. Dette sammen med beskyttere minimerer nødvendigheten av rengjøring og gnikking med diverse. Å lære seg å åpne disse lydløst er en fordel :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...