Jump to content

Schaftol ødelegger kolbekappe?


BjarneF

Recommended Posts

Hei. Har satt inn stokken med shaftol. Men ser at kolbekappa har begynt og sprekke og ved skrufeste og den begynner og bli stygg. Skal innrømme og si at jeg ikke har vært nøye med og unngå og få olje på den. Men trodde den skulle tåle det. Er det noen som har vært borti dette? Eller er det bare plasten på lanbern min som er er ubrukelig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Conditioning er, som navnet sier, en vedlikeholdsolje..

 

Denne gir et kjapt resultat og en beskyttende hinne..jeg har inntrykk av at den inneholder en god del voks. Jeg ser denne som et godt vedlikeholdsprodukt.

 

Voksandelen har dog en ulempe; Denne hemmer inntrengning. Når hinna på overflaten er slitt/vasket vil fukt ha tilnærmet fri passasje inn i treverket, medmindre treverket er behandlet med en olje med bedre penetrerende egenskaper først...som f.eks. Red Root Oil eller min egen olje..

 

Det er av samme grunn jeg selv ikke synes møbelproduktene fra Liberon..Finishing Oil, Danish Oil etc. og lignende Tung-baserte produkter gir en tilfredsstillende holdbar beskyttelse av treverket...

Link to comment
Share on other sites

Mener du at det er voks i finishing oil Raudnakke?

 

Det aner jeg ikke, fredrik... jeg uttalte meg om CCL conditioning oil. Referansen til Liberons møbelprodukter er fordi jeg har inntrykk at disse har samme reduserte beskyttelsesgrad ved seriøs utebruk.. sånn basert på praktisk erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Tja, tjo.... Satte inn salongen med kun ett strøk finishing oil før sesongen i fjor. Denne har vært med rundt om kring i det ganske land siden da, og brukt mye..! Det er noen merker her og der, og matt olje noen steder, men den er godt beskyttet fremdeles!

 

Og dette var kun ett strøk, uten å matte ned først..!

 

Hagla mi har jeg nå satt inn med 8-9 strøk og pusset med stålull mellom hvert strøk. Dette har blitt utrolig fint i allefall, så får vi se holdbarheten av herligheten!

 

Grunnen til at JEG gikk for finishing oil var at jeg hadde en liter stående, og orket ikke kjøre langt for å kjøpe cfl ;)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Jeg var forresten innom våpenhandleren i dag for at de skulle se på den kolbekappa. De påstod at den hadde blitt ødelagt på grunn av dårlig tilpassing, men det forklarer ikke at kolpekappa hadde "smelta" noen plasser. men men. får hvertfall ny kolbekappe:)

Link to comment
Share on other sites

På Haglekolben min er det ikke veldig mye fargenyanser. Er det noen der ute som har et bilde av ei enkel haglekolbe av valnøtt som har blitt behandlet med kun ccl finishing kittet? uten tilsatt beis. :) Vil bare se åssen farge sånn ca den får. Gjerne før og etter bilder :)

Link to comment
Share on other sites

Ja..Jeg kan ta min Gisela som et eksempel..

 

Før:

 

normal_A1.jpg

 

Etter:

 

normal_I1.jpg

 

 

Nå skal to ting nevnes:

 

Før-bildet er etter noen runder olje... Denne stokken var ganske grå og nyanseløs når jeg begynte på den..

 

Jeg har her ikke brukt CCL, men min egen olje.. Eksempelet er likevel relevant siden begge bruker Alkannin-pigmentering til å fremheve nyanser i trestrukturen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...