Jump to content

Treffer ikke blink etter høydejustering.


rypert

Recommended Posts

Hei,

 

I mangel på hva jeg skal søke etter, starter jeg en ny tråd. Om dette er besvart, så holder det å linke til tråden.

 

Jeg har en Sako Quad .17hmr toppet med Nikon Monarch 3 4-16x42 med justerbare tårn.

 

Jeg skyter senter på 100 meter, men etter å ha klikket opp til 135m, sitter senter på samlingen ca 2 cm til høyre for blink. Prøvde 2 serier, begge havnet her.

 

Montering av kikkertsikte har foregått ved bruk av øynene når det gjelder oppvatring. Skulle tro det var godt nok når det gjelder skyting ut til ca 200 meter. Synes 2 cm var mye sideforskyvning på kun 35 meter ekstra.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre her?

Link to comment
Share on other sites

Sett opp ei stor skive og dra på med ennå flere klikk opp og evt ned. Så får du jo også sjekka klikka samtidig.

Har sett denne tendensen på noen sikter selv. dvs høydejustering gir sideforskyvning.

Om det er ille så bør det vel være reklamasjonsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Har du montert kikkerten riktig? Hvis den ikke er paralell med løpet kan du skyte den inn riktig men trefpunkt forandrer seg sideveis ved høyde justering. Se disse videoene for tips. lærte faktisk endel her. Trodde det bare var og montere og skyte men det var det vist ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=iBNJUgCN0rE&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=sBsZKdjG_Ic&feature=relmfu

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så kan du teste klikkene på kikkerten. En fin metode er jo "firkant skyting". Det vil si å skyte ett skudd, 10 knepp opp og nytt skudd, ti knepp høyre og skudd, ti knepp ned og skudd og så til sist ti knepp venstre og skudd.

Da skal du være på samme plass om kikkerten er nøyatig i kneppene (og skytteren skyter så pass godt at det lar seg måle).

 

Nå må det jo si at 17hmr lett blir påvirket av vind. Skal lite til før det gjør utslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...