Jump to content

Tørrsalting av hjortelår


Henrikv

Recommended Posts

Eg er kanskje litt skeptisk til så store lår, men om eg skulle prøvd så ville eg gått for tørrsalting.

 

ca 0,8 dager pr kg ( ca 9 dager ). Skyll av og heng til tørk på ein kald og luftig plass.. helst litt tørt, men det er vrient på mine trakter no for tida.

( har sjølv nokre villsaulår som henger som eg er ørlite skeptisk til )

 

Dekk botnen i ein stamp og gni låret godt inn med salt. Dekk alt med grovsalt.

Pass på at det ikkje ligger kjøt mot kjøt. Det skal vere salt mellom låra.

Stå passeleg kjølig. garasje eller kjeller.

 

Når det er så stort så er det vel mulighet for at det er plasser på låret saltet ikkje har kontakt og derfor liker vel mange å bruke saltlake. Men det skal gå.

Men da har eg ikkje oversikt over tid i lake. Ser for meg at dette vil ta litt lengre tid.

 

Tørketid ville eg prøvd meg fram litt. 60 dager minimum vil eg tru.

 

Lykke til

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en oppskrift jeg fant i ei bok som heter "Profesjonell Matlanging"

 

Dekker låret med en blanding av 60 deler salt og 2 deler farin. Regner ca 1 uke pr kg i saltetid. Etter endt saltetid legges den til avrenning i ca 4 timer under kaldt vann. Henges så til modning i 10-12grader (kjeller-temp) i 2-3 dager før den henges til speking i 2-4 mnd.

 

Dette er en oppskrift til fenalår men jeg har hatt gode resultater med lår fra kalv/ungdyr av hjort.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det var salt til beinet ja.... :lol:

Vanlig saltetid på spekeskinke er 14 dager (skinke på 8-10 kilo). Gnis med finsalt og graves ned i grovsalt. Tas opp av salt etter 14 dager, børst av overflødig salt og la ligge kaldt i ytterligere 14 dager til saltutjevning/modning. Henges så i 10-12 uker på en tørr og luftig plass. Kan henge lengre dersom det henges kjølig de første ukene. God spekemat skal ikke være ramsalt.

Link to comment
Share on other sites

Kan melde om hva som er gjort til nå.

 

Etter å ha reist frem og tilbake i forskjellige butikker endte det opp på nortura for å få tak i balje som kunne brukes.

Det er ikke bare bare å velge riktig plastbalje pga. stoffer i plasten som kan påvirke kjøttet. Fikk en balje på 400 liter, litt i overkant stor, men fikk den gratis.

 

Har lagt lårene i salt med en liten del sukker i. Salt får man kjøpt i litt større kvantum på felleskjøpet.

 

Ettersom lårene er såpass store tenker jeg lårene kommer til å bli liggende i ca 2 uker. Deretter tas de opp, tørkes av med en klut og henges til tørk med god lufting og uten mulighet for gnagere å komme til.

Tørkeperioden blir nok nærmere et år.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser tråden her kom jeg på en metode jeg lærte som ung kokkespire oppe på en fjellstue i sjodalen .

: om det er rått og fuktigt ute når du skal henge opp flæsket/hjorten i dette tilfellet , legg det ca to uker i heil bygg-korn

Bygg-grynet suger til seg fuktighet og setter litt smak .

 

Har ikke prøvd dette på hjort eller lam men noen skinker har det blitt

 

Saltetiden og tørketiden syntes jeg blir lengre ved bruk av sukker i saltet ,men gir god smak

Går og å legge urter i saltet for å gi smak , har selv prøvd ramsløk,timian og eine men her er det kun fantasien som setter grenser

 

Ellers er tørketid veldigt klima avhengigt så der fins ingen fasit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...