Jump to content

Fyllmateriale eller tomrom i hylser med subladninger?


mar.j.kar

Recommended Posts

Har begynt å lade subladninger, men lurer på om folk har best erfaring med å fylle tomrommet som blir i hylsa med noe materiale, eller la det være tomrom...

 

Tennes kruttet ujevnt og lite effektivt osv ved at de få grammene med krutt ligger langt unna tennhetta - altså hvis man ikke brukes fyllmateriale?

 

Hva slags materiale bruker dere evt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte vanskelig å tenne kruttet jevnt når ladningene blir for små. Dersom du ikke får presisjon så prøv med litt dacron over kruttet, det gir overaskende bra resultater. Dacron brukes som fyll i jakker, 1-2 gr av fyll fra gamle boblejakker er det du trenger..

Link to comment
Share on other sites

Dette har jég også tenkt litt på. Jeg fikk en neve 150grs blykuler og en skvett N-320 av en kompis i høst. Blykuler fordi jeg er litt feig, og N-320 fordi dét var det eneste som var å oppdrive:lol:

Endte opp med 3,2grs krutt, noe som ikke er store klypa. Bare så vidt du ser det nedi skåla liksom... Bruker urørte Lapua hylser uten fyllmasse og Fed 210 hetter. Presisjonen er under 20mm @75m. Var veldig nøye med å "riste" rifla med tuten opp før jeg skjøt...for å være sikker på at kruttet var bakerst;-) Men etter kvart prøvde jeg både oppover og nedover med samme resultat. Det sier "foomp" hver gang. Men klart...én dag...;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...