Jump to content

Ny rifle, Mauser, Sauer, Blaser


kilden

Recommended Posts

heisan

en stund siden jeg sto for nykjøp nå så jeg tenker lit i baner og skifte ut noe av garderoben...

 

kan godt tenke meg og kjøpe våpen med løpsbytte.... 223, 308/3006 og et kaliber over dette.

 

i disse våpnen hvordan er det med treffpungt forandring, ved og bytte løp,

 

tenker feks og ha forskjelige kikkerter til de forskjelige kalibre...

 

har stor sans for mauseren,,,,,

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg landet på blaser r93. Grunn: fikk en pris eg ikkje klarte å si nei til, løpsbyte uten at du trenger å skyte den inn etter løpsbytte, i og med at kikkert sitter på løpet.

 

Om de andre er liker grei vet eg ikkje. Har ikkje satt meg inn i de andre system våpene.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer jeg til å gjenta meg selv fra mange andre lignende tråder, men:

Gå til en forhandler som har alle, evt. ta deg en runde. Klå på samtlige og velg den som gir mest godfølelse.

Alle disse riflene er i toppklasse, alle vil gjøre deg fornøyd.

Ad treffpunktforandring, så er i teorien Blaser sin løsning best pga. at alt er koblet mot løpet. (Kan ta med Merkel KR-1 og Steur-Mannlicher Luxus også her.) Mauser sin montasjeløsning har jeg ingen erfaring med, men har hørt mye bra om den mhp. repetisjonsstabilitet. Sauer har jeg sett litt forskjellig på, i verste fall et eksemplar som har gitt opp til 10cm treffpunktendring, da med Leupold QR-montasjer, MEN det er unntaket. 10 - 20mm er ikke uvanlig.

Selv har jeg Blaser R93 Professional, uten at jeg har noen rasjonell grunn til å anbefale den fremfor de andre, jeg bare liker den best.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg landet på blaser r93. Grunn: fikk en pris eg ikkje klarte å si nei til, løpsbyte uten at du trenger å skyte den inn etter løpsbytte, i og med at kikkert sitter på løpet.

 

Om de andre er liker grei vet eg ikkje. Har ikkje satt meg inn i de andre system våpene.

Ja men dette forutsetter altså at kikkert og montasje sitter på pipa hele tiden, dvs man har investert i x antall dyre montasjer og kikkerter. For mange, litt i overkant dyrt for å utnytte denne finessen. En finesse jeg synes er i overkant oppskrytt kanskje. Jeg opplever at jeg kan bytte mellom to forskjellige kaliber og pipetyper(6,5x55 match og 308w m/lyddemper) og faktisk kan dra på jakt uten ny innskyting innenfor normal storviltjakt i Norge. Jeg gjør det ikke siden jeg liker at børsa går akkurat dit jeg vil og dessuten liker å skyte likevel så noen ekstra skudd for innskyting er som en pølse i slaktetiden men målinger hittil etter slike pipebytter tilsier at det hadde gått helt greit. Av og på samme pipe utgjør tilnærmet nada. Jeg bruker momentnøkkel.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Jeg er svak for Mauser M03 liker rett og slett riflen, balansen og hadde egentlig bestemt meg for den.. I prosessen med å velge meg et systemvåpen så stod jeg til slutt igjen med tre våpen.. De var Merkel RX Helix.. Mauser M03 og Blaser R8..

RX Helix er den som har det tilsynelatende "smarteste" løpsskifte.. Men ble ikke komfortabel med den lave stokken og at jeg fikk "treffpunkt" forandring ved demontering av løp og sikte.. Ikke mye, men nok til at jeg ikke var komfortabel med det.. Stod da igjen med Mauser og Blaser.. Valgte Blaser fordi.. Jeg fikk et kortere våpen og pga at uansett hvor mange ganger jeg monterte og demonterte løp og sikte.. så var det null treffpunkt forandring.. Etter en tids bruk og utallige monteringer og demontering og bytte av løp og sikter.. Stoler jeg 100% på systemet.. Lykke til med valget.. Alle alternativene er noe av det beste du kan få kjøpt for penger når det gjelder jaktverktøy.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

hei folk

takker for svar..

 

har ikke løpsbytte pr idag men jeg har noen våpen med samme festesystem,,, og med en notatbok så har det gått greit og bruke samme kikkert på to forskjelige rifler

dvs att den står i null på 223. og skall ha 5 knepp bort og litt ned på neste våpen,, anntar att en bør ha litt god kvalitet på kikkert for og få den lik att og frem på knepp..

det som jeg liker med mauseren er att jeg kan spenne den opp med tommelen.... og så er det jo kjent og dønn solid mekanisme... og så putler jeg litt med tanken

på og ha flere stokker. og her er vel hel stokken til mauser lettest og skaffe emner...

 

tenker slik

223. for trening og jakt på ting under hjorten med god forstørelse på kikkert.

308/3006 med faste sikter og en let liten kikkert og ta av og på,, for støkkjakt og når jeg har med hunden.

et kraftigt kaliber med lyssterk kikkert for hjortejakta

 

event kutte ut det kraftigste løpet og gå for 3006 med to lyssterk kikert og kort løp med åpne sikter,,, er det noen som har kommet med en fiks og rask løsing for og kunne bytte mellom forsikte og demper,,, forsenkninger som festehull til for siktet med gjengebeskyttelse som låsing sikring...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...