Jump to content

Kolbedesign, sporter eller "benk", høy eller lav kappe?


Peddyslate

Recommended Posts

Spørsmålet er enkelt: er en stokk med "høyere" kolbe mer klønete på jakt, enn en sporterstokk med lavere koble er på bane?

 

Jeg skyter mye på bane, men rifla skal være ei jaktrifle med tilsvarende relativt lav vekt og skytekomfort for alle situasjoner som oppstår i skog og på vidde. Dette kommer i første rekke og danner rammene også for hva jeg er villig til å betale og gjøre for å skyte bedre på bane. Jeg har ikke drevet lenge nok på med dette til å snu det på hodet helt ennå ;) I naturen bruker jeg alt av anlegg, men jeg gidder sjeldent å drasse med meg tofoten med mindre jeg vet jeg får ligge og jeg ikke skal røre på meg. Sekken duger.

 

Umiddelbart sier magefølelsen min at en rett stokk, type A3, men den kommer i to utgaver, standard og sportster.

 

Er det forresten noen som vet om en M40-type stokk med bare litt mer uthevet pistolgrep?

 

EDIT: Fiksa tråden for litt klarhet... Men siden ingen ser ut til å bry seg om det så er det mulig jeg i villfarelsen henger meg opp i ubetydelige detaljer ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på det samme og kom fram til at jeg vil prøve McMillan's HTG-stokk på min LA Remington 700. Burde ha den om en ukes tid.

 

Du får den med eller uten justerbart kinnstykke. Jeg skal ha på Karsten's Adjustable Cheek Rest i kydex for å spare litt vekt, og fordi jeg liker dem godt.

 

m40a1_adj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har vært gjennom sidene til Bell & Carlson, Manners, McMillan og HS Precision tusen ganger nå - siden middagstider.

 

HTG er en av de stokkene jeg ofte vender tilbake til, men Bell & Carlson har en M40-variant som jeg syns ser interessant ut. Jeg er litt usikker på hvor mye fra eller til den alublokka egentlig gjør, og om den kan rettferdiggjøre over tre hundre gram ekstra vekt. Det er vel ikke det det kommer til å stå på uansett...

 

Men det virker som at de fleste som må inngå et slags kompromiss ender opp med jaktstokker eller de litt gamle, klassiske skarpskytterstokkene av M40-typen? Det er mange langholdsrifler med relativt klassiske stokker, men veldig få fjellbørser med "liggestokk"...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle skal du ha denne stokken til?

 

Regner nesten med det er en 700, men har den lang eller kort kasse?

Butikken jeg kjøpte min HTG fra har to LA-stokker på vei inn denne uka, så der har du kanskje en mulighet til å få deg en uten å måtte vente så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg klarer å være litt mer tålmodig, så blir valgene mye enklere ha... Manners Elite Hunter MCS-EH4 er det jeg ønsker med aller mest.

 

Det er kanskje lurt å ha et visst forbehold om at jeg kan bli lei langhold og bane, og at det å da ha ei børse som er trivelig å jakte med ikke er så dumt? Så kan jeg om noen år begynne å kikke på et eget våpen kun for langhold.

 

Men siden ingen engang snakker om argumenter for og mot plassering av kolbekappa på sportster/jakt mot tactical/benk, så regner jeg med at jeg kan velge en jaktstokk basert på antagelsen over? Jeg har akkurat fått satt demper på, så får vi se hva som skjer i min ende av børsa nå, men uten demper så hadde jeg litt følelsen at den rette, amerikanske stokken ikke var det beste å ligge å skyte med. Men jeg har ikke prøvd å stå eller sitte og skyte med en rett benkestokk, verken med eller uten anlegg, så jeg vet ikke hva alternativet er.

 

*Scarrpw: Det er en SA 700, ja! Hvilken butikk snakker vi?

Link to comment
Share on other sites

men uten demper så hadde jeg litt følelsen at den rette, amerikanske stokken ikke var det beste å ligge å skyte med. Men jeg har ikke prøvd å stå eller sitte og skyte med en rett benkestokk, verken med eller uten anlegg, så jeg vet ikke hva alternativet er.

Du er jo i ferd med å se på en stokk som er så lik den du har at den har samme bruksmessige egenskaper, bare med bedre kvalitet. Tror ikke den vil gi noen aha opplevelser.

 

Jeg har en McM HTG på ei jaktrifle, utmerket stokk. den gir annen opplevelse av rekyl enn den modifiserte, ekstra høy kolbekappe - SSG3k stokken, eller AICS-chassiet. Men den kan bæres. Og den fungerer helt utmerket til langholdsskyting, jeg brukte den rifla på mer enn halvannen kilometers hold flere ganger i sommer, med hell.

Skytemessig er de store stokkene bedre uansett stilling, enn en slik "sporter", som M40/HTG stokken er. Men den funker.

 

Du vil "miste" flere skudd, med en slik stokk, enn en skikkelig ergonomisk en, alternativt må du "konse" mer på rett teknikk. men om du mister flere enn et par av 10, eller skyter dårligere på langt hold enn på kort, så er det ikke stokken du må angripe.

Ville brukt de kronene på ammo, for å si det rett ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du setter på den originale stokken en kinnstøtte, så du kan hvile nakken når du ligger og skyter, så vil det hjelpe mye. Skru så av kolbekappa, og legg noe imellom (skjær ut av Clas Ohlson skjærefjøler eller noe) til den er passelig lang så hjelper det en del, og flytt evt kolbekappa noe opp.

Flytt siktet til du hviler hodet i liggende når øyeavstanden er perfekt.

 

Slike rifler som den du har, er nesten alltid for korte i stokken, en HTG kommer også for kort for de fleste. Og å ligge og krype inn i ei for kort rifle, når løpet er kort, og den har livlig rekyl, det blir veldig krampaktig, og krever MYE konsentrasjon. Samt at det er slitsomt.

 

Kinnstøtte

Lang nok kolbe

siktet på rett plass

= slapp av når du skyter

 

K

Link to comment
Share on other sites

Supert! Det er sånne tips jeg trenger for å få prioriteringene mine rett! Da går jeg heller løs på Hougen og får den til å funke, så vil det bli tydeligere hva jeg egentlig "trenger" når jeg har eksperimentert med det ei stund. Nå har jeg et sted å starte istedenfor å helt sporadisk kline neopren her og der basert på eget skjønn basert på pent lite.

 

Dette er bra, ingenting er bedre enn at fjåsete kjøpelyst får litt subtans. Fremdeles fjåsete kjøpelyst, men med substans nå!

Link to comment
Share on other sites

Holder nok litt igjen på stokkkjøpet til jeg har fått litt klarere forestilling om mine behov, men det begynner å lukte GRS her. Langt mellom stokker som ikke ser ut som transformers og som ikke koster skjorta, men allikevel er fullt ut justerbare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg liker bare ikke laminat... :/

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste stokkene som er å få kjøpt er alltid for lav. Om de også er for kort kan diskuteres. Det de fleste gjør feil er å montere kikkerten for langt bak. På mange låsekasser kan det også være et problem å få kikkerten langt nok frem. Personlig liker jeg amerikanske rette stokker best, da de i utgangspunktet har den høyest monterte kolbekappa.

 

Her er en god demovideo på hvordan det bør være om enn mye bla..bla..bla :wink:

Link to comment
Share on other sites

NSSF sine filmer har veldig mye bra! Jeg har tatt utgangspunkt i den der når jeg justerte siktet :)

 

Jeg tror nok ikke jeg skal ha like lang kolbe som på hagla mi som er tilpassa meg, men Hougen er litt kort. Jeg har tilbragt noen få timer på gulvet de siste dagene, og kommet fram til at det som M67 sier om at det er litt mer avslappa når lengda er bedre tilpassa nok stemmer.

 

Etter å ha målt og styra litt har jeg kommet fram til at 35/36 nok er bra. Hagla mi er en brøk over 37. Regna om til tommer så skal 14" length of pull være bra, og det ser ut som at ganske mange stokker kommer i denne lengda. Passformen på den rette amerikanske er som regel ikke bra - de er for lave. Men med kolbekamforhøyeren jeg har kjøpt fra THLR så skal det vel funke, og så er det jo Kydex-trikset og da! Jeg ser på de amerikanske stokkene som et godt utgangspunkt, som med litt tilpassing blir bra.

 

Med ettermontering av justerbar koblekappe så tror jeg vi fyrer med ved her. Jeg skal prøve å flikke litt på Hoguen og se hva jeg får til med den før jeg bestemmer meg for noe. THLR-forhøyeren bygger litt vel mye i bredda, men jeg har fått noen mål å ta utgangspunkt i.

 

Noen som har noen tanker om ideen om å kjøpe minichassis fra Manners og så prøve å lage en egen stokk rundt den...? File til treklosser og feste på Hoguen til den passer meg godt, og så bruke denne til å lage en plugg for å bruke som form. Høres ut som et kult prosjekt spør dere meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...