Jump to content

Valg av sikte til langhold og korte hold.


mauser14

Recommended Posts

Godkveld!

 

Etter mye lesing har jeg funnet ut hva slags langholds rigg jeg vil ha.

Det blir en Schultz & Larsen classic dl 6,5x55 med GRS langholdsstokk.

 

Nå må mere lesing til for å finne ut hva slags sikte jeg skal sattse på.

Jeg kommer til å bruke børsa til langhold men vil også prøve ut vanlig elgjakt.

Jeg må med andre ord ha et sikte som fungerer til nærme hold og til lange hold.

 

Jeg har sett litt på IOR valdada som har 3,5 – 18 x 50 og 4 – 28 x 65 (den blir nok litt for tung og stor).

3,5 – 18 x 50 ser fristende ut.

 

Da jeg aldrig har jaktet elg før så vet jeg ikke hvor lavt ned jeg trenger å gå på zoomen. 2? 3,5? 4?

Noen innspill?

Anbefaler dere annen optikk som er av typen jeg ser etter, link i vei!

 

Og mitt siste spørsmål. Er det picatinny skinne med 20 MOA dere anbefaler til rifla ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling på langhold.

Men hvordan er terrenget du jakter i? Tett skog eller åpent fjell landskap? Kommer elgen i fart osv.

Personlig så ser det ut som om jeg foretrekker så lav forstørrelse som mulig under jakt... siktet står som regel på minste "zoom" under skudd på elgen. Jakter i skog med 1-4×24 sikter som favoritt. 2,5-10×50 når det er snakk om bukke jakt når dyrene somregel er rolige. Av de du nevner ville jeg valgt 3,5-18×50 til jakt. Sikkert noen med peiling på langhold som kan gi deg bedre svar

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett tror jeg ikke det finnes en kikkert som er perfekt til langhold og brukende til elgjakt.

Hviss du skal bruke picatinny skinne på rifla ville jeg ha kjøpt 2 kikkerter,eller hatt en rigg til hvert formål.Langholds kikkerter er som regel store og tunge med stor diameter på kikkertrøret

Når det gjelder 20moa skinne;

6,5X55 er ok opp til ca 1000m.Med normale kulevekter vil du trenge en kikkert som kan justeres opp ca 110cm på 100m for å treffe på 1000m.(hornady A-max).Dette er som regel ikke noe problem med en langholdskikkert.Det kan hende du ikke klarer å skru siktet lavt nokk,slik at du ikke klarer å skyte inn på 100m med 20moa skinne.

Link to comment
Share on other sites

Tror det nærmeste du kommer en kikkert som er brukene til langhold og elgjakt er en Zeiss 3-12x56 med utvendig ratt. Der kan en vel skru opp 60-65 klikk, og det holder til 750m cirka. Den veier omtent en halv kilo, en typisk langholdskikkert veier omtent en kilo. Når det gjelder GRS langholdsstokken vil jeg bare minne deg på hvor stor og tung den er. Lengden fra kolbekappe til avtrekker er 36,5-39,5cm. Omkring 35cm passer de fleste, så om du ikke er veldig stor, vil det bli vanskelig å skyte med den annet en liggende med to-fot. En annen ting er at den veier ca 1,9kg, det er 800-900 gram tyngre enn en vanlig riflestokk.

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 er ok opp til ca 1000m.Med normale kulevekter vil du trenge en kikkert som kan justeres opp ca 110cm på 100m for å treffe på 1000m.(hornady A-max).Dette er som regel ikke noe problem med en langholdskikkert.Det kan hende du ikke klarer å skru siktet lavt nokk,slik at du ikke klarer å skyte inn på 100m med 20moa skinne.

Anbefaler absolutt 20moa skinne, da står du MYE friere i valg av kikkert. Jeg har en 2.5-10x42 (Zeiss, med #4 retikkel), Mener jeg har 120-140 klikk til rådighet oppover, og 30-40 nedover. Det er høyst uvanlig at men på "ordentlige" rifler (altså der kasse er noenlunde rett, og huller oppå er nopenlunde rett, svarer ikke for "customrifler" satt sammen av Ola Mauserbøyer bak G-Sport eller billigste billigrifler med EBay montasjer), Høyst uvanlig, mest vanlig er definitivt at man ser en molefonken langholdsskytter som fant ut han ikke hadde nok klikk...

 

Tror det nærmeste du kommer en kikkert som er brukene til langhold og elgjakt er en Zeiss 3-12x56 med utvendig ratt.

3-12 er knall, men jeg begriper ikke hva du skal med 56m objektiv, hverken til langhold eller elgjakt. Til elgjakt ville jeg hatt en bitteliten kikkert med stort synsfelt (for å få hele elgen i bildet...), til langhold, en bitteliten kikkert med stor forstørrelse, masse klikk, fantastisk skarp, store ratt, og og - den fins ikke faktisk.. Det beste jeg har sett til nå er March 3-24x42, men den koster skjorta. Den sitter nå allikevel på mi "to go" jaktrifle,

P1010015_zpsbf6e1de0.jpg

Retikkelet på Marchen er ikke ideelt på 3x, men du ser hele elgen på bra kort hold, og stolpene ytterst gir grei sikting uansett. Denne rifla, med denne kikkerten er det nærmeste jeg har kommet "ei rifle til alt" til nå. Med 2.5-10x42 Zeissen hadde den ikke vært like bra til å skyte små samlinger på 500m, eller de minste gongene på 1000, men alt annet hadde den faktisk vært bedre egnet til med den alminnelige jaktkikkerten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss 1,5-6x42, 2,5-10x42, 2,5-10x50 og 3-12x56. Har prøvd alle på jakt og hold ut til over 600 meter, og av disse er 3-12 kikkerten som er best fordi den har 12 x forstørrelse og trådlors 43, som bare dekker en halv cm på 100 meter. 12x og tynnt medforstørrende trådlors kommer bare i kombinasjon med 56mm objektiv. Men er enig i at 56mm er unødvendig stort.

Link to comment
Share on other sites

Vanskeligere å velge optikk enn rifle ivertfall. Det er nå helt sikkert :roll:

 

Hadde i tankene om en kikkert som kunne nå ut til 1000m.

 

http://www.optics-trade.eu/shop/en/ior- ... a-moa.html" target="_blank

Har Ior`en klikk opp til 68 ? (bla litt ned for spesifikasjoner)

 

Er det noen som vet om en side hvor jeg kan lære mere om sikter, klikk, skinner og i det hele tatt lære hvordan man finner ut hva slags sikte man trenger til avstanden man vil skyte på.

Jeg skal innrømme at jeg er på tynn is når jeg kommer til dette :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Ser den IOR kikkerten du linker til har MOA altså justering i tommer mens retikklet er i M-rad /cm.Velg en modell med cm klikk og mil/m-rad retikkel.Ser den har justerings område på 68 tommer ,det er ca 1,8 meter opp fra bunnen av kikkerten til du har stilt den helt opp.Var ikke akkurat rimelig heller denne modellen.Kommer seg fort på 20 høvdinger med moms og anna jevelskap.

Selv er jeg litt svak for S&B sine PMII modeller og har flere av disse på mine rifler.

http://www.schmidtundbender.de/en/produ ... orces.html" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde i tankene om en kikkert som kunne nå ut til 1000m.

hva konkret skal du bruke den til? punktvis, og andel av bruken?

 

IOR 3.5-18

God kikkert til langhold og jakt, fin til skumrings og nattjakt faktisk. Lyset er litt for kraftig. Meget skarp, 100klikk per runde gjør ting enklere (når 1000m på en runde), masse klikk, lite negativt å si annet enn størrelse og vekt, ser kulehull på 500m i denne om det er godt lys.

Denne kjøper du bedre i Norge, med mil-klikk. Den gamle 3-18x42 er igrunnen "bedre", ikke SÅ svær, og gjør omtrent det samme

 

Er det noen som vet om en side hvor jeg kan lære mere om sikter, klikk, skinner og i det hele tatt lære hvordan man finner ut hva slags sikte man trenger til avstanden man vil skyte på.

Dette er så mye smak og behag at det er vanskelig å svare på. Noen liker mye forstørrelse, noen liker moa klikk, noen synes picatinnyskinner er stygge, andre sverger ved dem, osv. Du må bare finne ut hva DU liker. Flest skudd på lange hold i Norge skyter DFSs feltskyttere, og da med Busk-diopter - det suger SÅ jævlig mhp. brukergrensesnitt og selvsagt har det ingen forstørrelse, hvor mye et klikk stiller må du finne ut selv, men det går aldri opp i NOE, rattene går hver sin vei, og i det hele tatt... Med litt trening fungerer det utmerket. De gode feltskytterene skyter mye bedre med diopter og reim enn selv de gode langholdsskytterene gjør med tofot og stjernekikkert - trening betyr mye mer enn kikkerten. Men kikkerten kan gjøre det enklere for en lett hjelpeløs skytter...

 

Siterer meg selv:

Grunnen til at vi som skyter mye langhold bruker de kikkertene vi gjør er jo for å fjerne feilkilder, vi er enkle mennesker og kan hverken 12-gangen, skru motsatt på høyde og sideratt (Buskdiopter), eller egne i hodet på noe vis

- zero stop fjerner risk for å skru for lavt og reduserer risk for å være på feil runde (dvs. en runde for høy eller lavt)

- 10 mil per runde fjerner risk for å være på feil runde

- store ratt muliggjør merking

- moderne mildotretikler gjør det mulig å raskt (dvs. etter få skudd og uten å tenke) korrigere siktepunkt

- mye forstørrelse gjør at en ser treff og merker etter treff lettere.

- motsatt gir synsfelt at en finner målet og beholder det i bildet gjennom skuddet, dette er smak og behag

- mil-mil for å ha samsvar mellom retikkel og ratt så en slipper å regne

- mil istf. moa for da er et klikk 6cm på 600m 1cm 100m og 14 på 1400 (gjør den leksa like fort som du skriver med moa..) men igjen, smak, lyst, budsjett

- masse justering for å slippe å forlegge siktepunkt

- parallaksjejustering for å slippe å tenke på det

 

Alt dette sparer en hel drøss med skudd i myra når en blir ivrig og glemmer. Flere når en er fersk. Men jeg vil si, til å begynne med - enhver noenlunde brukbar kikkert som har nok justering til den avstanden du skal skyte på, og forstørring til å se blinken, og legge retiklet på den. Hvis du skal kjøpe en kikkert til langhold så se på lista over. Og til både elgjakt og langhold så må du kompromisse, synsfelt er imo. veldig viktig på elgjakt, og det tvinger forstørrelsen ned, og størrelsen er viktig. Nok klikk fikser man på enhver kikkert med en tiltet montasje - men på enkelte ellers gode kikkerter så kommer en til kort med justering uansett på et punkt.

 

fra

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=91417&hilit=kurs

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en PM II 3-20. Jeg jakter elg og hjort og har gjort det i mange år. Jeg syntes ikke 3-20'en fungerer greit til det meste av jakt. Den er spesialisert, tung, kilen på øyeplassering i forhold til en "vanlig" jaktkikkert og synsfeltet er relativt lite på laveste forstørrelse. Retikkelet blir også veldig tynt på 3x. Lengre hold på stillestående mål er den selvfølgelig meget bra på. For meg er kompromisset mellom langhold og korthold ikke noe annet enn et kompromiss. Jeg bruker 1,5-6x42 og 2,5-10x50 på elg og hjortejakt. Tror du vil være tjent med picatinnyskinne og to kikkerter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...