Jump to content

Blaser R93 i 450 Marlin


jjrckd

Recommended Posts

Den har samme støtbunndimensjon som div. magnumpatroner, derfor ville jeg valgt magnum som utgangspunkt - tror ting blir komplisert hvis du skal utvide støtbunnen på et standard sluttstykkehode, og hvis du uansett må ha et eget hode til dette løpet så koster et magnumhode det samme som et standard.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Problemet er at feste for (gardena)koblingen sitter i løpet. - En vil sikkert kunne ta et løpsråemne og lage til et hvilket som helst kaliber (som passer i magasin, og støtbunn) men det vil være svært kostbart og på eget ansvar. Svikter låsningen i en r93 er det ikke noen sekundær mekanisme som stopper "sluttstykket". En svikt er her, i dem tilfellene dette har skjedd, er invalidiserende for skytter.

Alternativ 2 er kanibalisering: dvs en gjenger inn et nytt løp i muffa til et orginalløp. Dette svekker normalt kammer og medfører at trykket må holdes lavt.

 

Mitt tips er at en holder seg til standard hyllevare når det kommer til Blaser og andre løpsbytte våpen. Skal en drive med custom prosjekter er det bedre å satse på f.eks rem 700. leveres vel løp i 458 winmag - en minimumsladning her (etter boka) er vel omtrent som 450 marlin?

 

Rettelse: ser ikke 458 winmag (mener jeg har sett det før) som kaliber levert til r93

http://www.blaser.de/fileadmin/editor/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Bolt_Action_R93_EN.pdf

Heller ikke den snodige 45 blaser kreasjonen deres.

Link to comment
Share on other sites

Planen er å ta et originalt Blaserløp for så å kappe av og dreie ut det jeg ikke trenger for å bruke dette som hylse/adapter for et uorginalt løp. Beholder original låsing av sluttstykke og innfesting av løp. En helt rett frem og uproblematisk operasjon som såvidt jeg vet har blitt utført av mer enn en seriøs børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Planen er å ta et originalt Blaserløp for så å kappe av og dreie ut det jeg ikke trenger....

Er vel dette jeg her kjent med som kannibalisering, pleier å funke greit. Men maxladninger er normalt "off-limits" grunnet redusert godstykkelse i kammer. (en måler bare godstykkelsen til gjengene)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor måler en bare godstykkelsen til gjengene? Hylsa (det "kanibaliserte" originalløpet) vil jo også bidra strukturelt så lenge man er "på den rette siden" med toleransene. Blir jo i bunn og grunn samme prinsippet som et hvilket som helst ettermontert løpsbyttesystem (som feks Rafdal sitt).

 

Uansett, nå er det ikke maxladninger som er målet her, snarere tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Hvorfor måler en bare godstykkelsen til gjengene? Hylsa (det "kanibaliserte" originalløpet) vil jo også bidra strukturelt så lenge man er "på den rette siden" med toleransene. Blir jo i bunn og grunn samme prinsippet som et hvilket som helst ettermontert løpsbyttesystem (som feks Rafdal sitt).

 

Uansett, nå er det ikke maxladninger som er målet her, snarere tvert i mot.

 

Selv om tigthe gjenger vil hjelpe gir løsningen fortsatt gi en svekkelse av kammeret. Andre løpsbytte systemer (f.eks heen) gir normalt mer gods i kammer en en slik løsning.

Vil antar om det er sub ladninger du har i tankene så vil dette gå bra, børsemaker bør ha kontrollen her.

Link to comment
Share on other sites

Og du trenger og spør? :wink: R8 sterkere enn R93 og dermed egner seg bedre for slike prosjekter :)

men du får ha lykke til blir spennende og se hva du får til 8)

 

Tenker du på de tilfellene av tidlig R93 hvor sluttstykket "kom i retur"? Dette er vel strengt tatt ikke en issue lenger og siden Blaser leverer R93 i kalibere som ligger langt over hva man får ut av en 450 Marlin så er jeg ikke spesielt bekymret.

 

Prosjektet forventes igangsatt en gang utpå vårparten med målsetning om ferdigstillelse til jakta '14.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at R8 har en sterkere låsing i kammeret enn R93, grunnet endringer i sluttstykke hodet.

Men i dette tilfellet er det ikke låsingen som er det svakeste leddet.

Det er antagelig kammeret og godstykkelsen i kammerveggene som blir den begrensende faktoren for kammertrykket.

Slik at R93 er minst like godt egnet til ett slikt prosjekt.

Kanskje best egnet da det er enklere å finne billige donorløp til R93.

Får brukte løp ned mot 3-4000kr.

 

Jeg har selv fått laget ett 458Socom løp til min R93.

Børsemakeren mente da at tilpasningen av det nye løpet er så tight tilpasset at kammeret kunne regnes som "hel ved".

Men Socom er uansett en lavtrykkspatron da hylsa er basert på en pistolhylse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tenker du på de tilfellene av tidlig R93 hvor sluttstykket "kom i retur"? Dette er vel strengt tatt ikke en issue lenger og siden Blaser leverer R93 i kalibere som ligger langt over hva man får ut av en 450 Marlin så er jeg ikke spesielt bekymret.

 

Diskusjonen er ligger vel i at r93 ikke har noen sekundær låsing. Dette betyr at om det skjer noe primært så blir dette invalidiserende for skytter. R93 konstruksjonen er sterk men det spekuleres i at en gasslekasje fra store magnumkaliber kan låse opp låsen. Det er ivertfall kun store patroner det har vært uhell med. Men skal ikke lage en ny "Lutz Mueller" tråd.

Link to comment
Share on other sites

Men skal ikke lage en ny "Lutz Mueller" tråd.
Takk ! :wink:

Gjorde en kjapp sjekk på spesifikasjoner - .450 Marlin opererer med opp til 43.500PSI trykk, til sammenligning opererer .308 Win med opp til 62.000PSI. Den utdebatterte problemstillingen er nok ikke særlig aktuell i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Jobben ble utført av Dag Ole Ward på Støren.

Har ikke fått tilpasset magasin enda, så mater enkeltskudd foreløpig.

Har bestilt 45Blaser magasin som må slipes til og tilpasses.

 

Sliter med utkastet. Hylsa er så kort at den vipper opp og treffer kikkerten før den kommer ut av "utkasteråpningen".

Dermed ramler den ned og blir liggende i magasinet.

Må vel jobbes litt med før den fungerer optimalt.

 

Men presisjon er veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg landet på R93 er rett og slett at jeg liker R93 stokken bedre enn R8 stokken. I tillegg er det ingen ulempe at tilgangen på brukte løp er større.

 

Hvis noen skulle ha et brukt, utskutt eller skadet magnum løp til R93 liggende så er det bare å sende meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Tika,

 

jeg er også interessert i å høre mer angående din .458 pipe i .458 Socom.

For ikke å kuppe tråden, kan ikke du beskrive riggen din i en ny tråd?

 

Hvilken riflestigning har du?

Løpslengde?

Pipeemne?

Løpsdiameter?

Har du heldemper eller påskrudd demper? I tilfelle hvilken demper valgte du?

Hva ble kostnaden på prosjektet?

Bilder?

Link to comment
Share on other sites

Skriver svaret i denne tråden da det handler om sub og Blaser.

 

Min 458 socom har følgende spesifikasjoner

Pac-Nor SS løpsemne

Riflestigning 1-7"

20mm munningsdiameter, har pusset ut litt i løpskanalen.

41cm løpslengde.

A-tec 458 socom demper, bygger like mye bakover som TMM4.

Har ca en cm klaring til forskjeftet.

Pris avhenger av hva du har av deler selv.

Jeg skaffet demper (ca 3500kr), donorløp (4000kr) og blanks (4500kr, får 2løp pr blanks.)

Betalte vel ett par tusen for børsemakerjobben.

 

En kompis fikk laget ett akkurat likt løp.

Begge samler under 2cm på 100m med 405grs kuler i sub.

Bruker Vektor 460grs HP sub kuler på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Strålende, takk for svar!

 

Det er store muligheter for at jeg kopierer ditt oppsett på min egen R93, kanskje med unntak av løpslengde.

Hvis jeg har forstått svensk våpenlovgivning riktig så er 45 cm minimum løpslengde i Sverige (dersom våpenet skal bli med på jakttur til Sverige).

 

Sub-ladningene dine har vel 100% forbrenning av kruttet i 41 cm løp?

Overlydsladningene (tillatt for storviltjakt) brenner vel ikke opp kruttet i 41 cm løp (ei heller i 45 cm i følge rask beregning i Quickload)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...