Jump to content

Sannheten om løpslenge, hastighet og presisjon - Eller?..


Peddyslate

Recommended Posts

Forvirrende er kanskje feil ord. Eller... Helt feil ord faktisk. Det redegjør jo for endel ting, og om dette holder stikk over hele fjøla så er jeg glad at jeg har fått klarhet i hva som er myte og ikke :)

 

Men jeg blir overraska om det ikke er folk som har innspill og kommentarer, som jeg og gleder meg til å se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så iallefall ingenting nytt. Bortsett ifra det han kaller "previously known as fact" så er det jo en grei artikkel - men litt som å ha som utgangspunkt at "alle vet at Jesus lever" og så late som man blir overrasket når han ikke møter opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg innrømme å ikke ha giddet å lese inngangsartikkelen. Men å skulle presentere "Sannheten" om indreballistikk i en artikkel er .. vel.. ambisiøst er vel et høflig ord.

 

Moderne kruttsorter lar deg optimalisere (etter dine egne ideer og behov) ladninger tilpasset din løpslengde, og kan kompensere hastighet, trykk, presisjon, og restskatt i imponerende grad..

 

Greia er vel at 50 cm ikke nødvendigvis er hverken "bedre" eller "dårligere" enn 65cm, men de to løpslengdene gir forskjellig utgangspunkt som også er avhengig av kaliber, eller rettere hylsestørrelse.

 

Med litt egenlæring og en nøktern, litt pedantisk tilnærming til hjemmelading kan du oppnå det best mulige for ditt behov med den løpslengden du faktisk har.

 

Whatever floats Your boat...

Link to comment
Share on other sites

Litt nytte for en amatør som meg, det hadde artikkelen, men jeg registrerer jo at man tydeligvis ikke driver på med dette lenger før ting ser annerledes ut enn på utsiden.

 

Men jo, selv om jeg er ny på bane og langhold, så har jeg gått endel på jakt og har en omgangskrets av jegere. De fleste er av den oppfatning av at lengde har mye å si for både fart og presisjon. I den grad at forhandlere jeg har snakka med også har sagt at det er greit å kappe om man bare skal skyte på korte hold, for da kan man ikke forvente å treffe på lengre.

 

Men som sagt, å få avliva myter er bra. Håpte artikkelen skulle ha litt større nytte her ellers, menmen :)

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt litt med på han raringen der, det er ganske varierende hva han legger ut, ikke bare skyting der i gården gitt...

 

Men han har noen filmer om "harmonics", altså frekvensen og vibrasjoner i et våpen når skuddet går. Det er ganske pirkete og muligens litt overdrevent teoretisk, men for det er veldig mye der som i allefall har gitt meg en bevissthet om at det er flere faktorer som kan "tunes" overens for bedre resultat, enn om man bruker masse tid og penger på ei skrytegreie. Jeg har fått roa litt ned trangen for å kjøpe stjernekikkert når jeg har lest meg litt opp...

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke slik at ett tykkere løp gir mindre svingninger og bedre presisjon ved samme lengde?

Jeg mener å huske rifler for langhold med lange tykke løp.

Sånn omtrent:

" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Det er vel slik at en rifle med kort løp får bedre presisjon pga den er mindre føsom i forhold til løpssvingninger . Men ei jaktrifle med kort løp er ant ei presis rifle, men pga den korte lengden blir den vanskelig å holde i ro på frihånd.. I benk så går sikkert denne korte rifla meget bra.

Ei jaktrifle som lages kun for å holde i ro på frihånd, f eks jaktfeltrifle, bør ha så langt løp som mulig for å stabilisere bevegelsene. ( satt litt på spissen) :winke1:

Det hele blir da en mellomting ,alt etter hva rifla skal brukes til.

Dette er mine erfaringer som jaktfeltskytter.

Runar

Link to comment
Share on other sites

Når en begynner å se på dynamikken mellom pipesvingninger og stivhet/lengde vil det dukke opp en del andre momenter. Som at lange piper har lavere svingefrekvens, som igjen kan gjøre det lettere å finne en "sweetspot" hvor munningen står i ro. Dette kan gi større avvik med forskjellige ladinger, men også mindre følsomhet for små ujevnheter i ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...