Jump to content

Hoggorm "i" hytta


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ei hytte med innlagt orm. Forhåpentligvis bare i tørrmuren, men har en mistanke om at de også er i veggen eller gulvet. Hytta er lite brukt de siste årene, men det var tre orm på stuegulvet for to år siden. Jeg har "klarert" hytta og saumfart alt mtp om de kan komme seg inn gjennom sprekker. Jeg er så sikker jeg kan bli, men likevel ikke sikker på at de ikke kan komme inn om de vil. For to dager siden så jeg en orm som smatt inn i muren. Blir det solskinn i løpet av de nærmeste dagene vil jeg sitte på post.

 

Nå går det mot høst for fullt og de vil vel før eller siden gå i en dvaletilstand. Men det som bekymrer meg er om de vil sette pris på varmen når jeg fyrer. Hvis de er i veggen vil det jo være varmere der enn i en mur under hytta. Vil de forsøke å komme seg inn i hytta når jeg fyrer? Eller vil de uansett gå i dvale selv om det av og til blir en lunk i veggen?

Jeg antar at det tar lang tid før jeg kan si med sikkerhet at nå er det ikke mer orm i eller under hytta.

 

Utover å poste i solskinn, har jeg tenkt følgende:

Rive kledninga i det mest aktuelle området når det er kaldt og klart vintervær

Jeg har også tenkt på å sette aggregatet på stuegulvet, lukke alle ventiler og luker og kjøre tom en tank. Da vil det bråke, vibrere og bli mye kullos, men det spørs om en doven orm i en vegg eller et gulv vil bry seg.

 

Kort fortalt er det ugreit å ha orm ubehagelig nærme når vi er på hytta. Først og fremst mtp ungene våre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hytta er tett innvendig, uten store hull i golv, hjørner, o.l., er vel eneste veg inn, via døra på sommerhalvåret.

 

Under hytta er noen annet. Da må grunnmur/ringmur tettes. Hvor stort hull hoggormen trenger vet jeg ikke. Men for en voksen hoggorm, trenger trolig et hull på en ca 3 cm i diameter, eller mer. Så, se etter hull større en 2-3 cm. Men mus er jo også noe dritt da, så jeg hadde tettet alt (hvis det er ringmur), unntatt ventiler. Og eventuell ventilasjon (for kryperom), må være via innmurte galvaniserte ventiler, med metallnett. Vinteren er ormen i dvale.

 

Rundt hytta (de nærmeste meterene) bør alt gress slåes/klippes kort og busker, stein, o.l., fjernes. Hoggormen liker seg best i skjul.

 

Er ikke ilder en slange jeger og dreper bl.a. hoggorm? I så tilfelle kan du kanske skaffe en ilder, hvis ikke noe annet nytter.

 

På hytter (i lavlandet), må en regne med hoggorm utenfor veggene. Jeg har også hatt hoggorm 2 -3 meter fra husveggen der jeg bor nå. Men jeg ville ikke likt at de hadde bolig under us/hytte. Da er faren for at noe kan gå galt, med unger og dyr for stor. Selv er jeg ikke så bekymret for ormen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...