Jump to content

Choker til Lanber Gyttorp


PietroW

Recommended Posts

Har en Lanber Gyttorp Lux 12/76 med 5 utskiftbare choker. For fire av chokene er det greie markeringer dvs I til IIII. Men den ene choken er ikke markert (den lengst til høyre i bildet). Jeg antok da at den var 0, dvs cylinder, altså ingen restriksjon. Det jeg synes er pussig er at den som er merket IIII, som altså skulle være 1/4 choke, ser mere åpen ut. Er det noen som kan forklare om jeg tenker feil eller kan det være at den ene choken er merket feil ?

 

Lanber-chokes.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flere aftermarket-produsenter merker ikke dette i utgangspunktet, men selger likevel i "original" embalasje.

Har opplevd flere plasser i utlandet at butikkene har kjøpt fra billig leverandør og merket utstyret med klistrelapp på embalasjen.

Eller om du har kjøpt rett fra nettet..

 

Har selv kjøpt choker i Norge fra store forhandlere og disse har vært merket forskjellig (ikke med hakk, men på siden), men hatt akkurat samme fysiske mål. Har bl.a en Cylinder (uten hakk, men skrevet cylinder på siden), en improved Cylinder (uten hakk, men skrevet IM CYL på siden) og en Modified til remington'en min. Og alle har samme diameter og godstykkelse.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er det bare å takke Jibrag :) . En sjekk med skyvelæret viste at den umerkede var 18,5 mm (0,728") mens IIII var 18,3 (0,720"). Da var merkingen korrekt. Ved nøyere ettersyn så ser jeg at IIII er skråfrest ca 1 mm før åpningen. Det lurte meg til å tro at den var tynnere.

 

Litt måling på de andre chokene ga

 

III på 18 mm (0,708")

II på 17,75 mm (0,698")

I på 17,55 mm (0,690")

 

Dvs at II og I har endel avvik men det er kanskje innenfor det jeg må forvente ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...