Jump to content

Reiser til Canada - Noen spm


kicker86

Recommended Posts

Hei

 

Jeg reiser til Canada på bjørnejakt nå på mandag og har noen få spørsmål i forbindelse med turen. Vi har betalt 2 personer som har betalt for 2 bjørn til sammen. Jeg har ikke råd til å ta med meg skinn hjem, men han andre skal ha med seg (om vi får noe da).

 

1. Må vi betale noe for det dyret vi ikke skal ha med hjem? Vi har jo betalt avgift/tag for hvert dyr. For om man skal ta det med seg hjem skjønner jeg det slik at man må betale konservering der man er (500CAD) og toll, moms og frakt i ettertid.

2. Vi har inkludert alle måltider og drikke til måltidene. Regner med at man kanskje stopper på en butikk på vei til campen så man kan kjøpe med noe å drikke osv utenom måltidene. Hvor mye er det vanlig å handle med seg?

3. Tips er jo alltid ett stort spørsmål. Skjønner at 15% er greit? Men 15% av hva? og hvem skal man tipse og når skal man tipse?

4. Uttak av penger. Aldri vært i Canada før, men regner med det er mulighet for uttak av penger i minibank ved flyplassene?

5. Hva med forsikring - holder vanlig reiseforsikring?

Link to comment
Share on other sites

1. Må vi betale noe for det dyret vi ikke skal ha med hjem? Vi har jo betalt avgift/tag for hvert dyr. For om man skal ta det med seg hjem skjønner jeg det slik at man må betale konservering der man er (500CAD) og toll, moms og frakt i ettertid.

-Nei, det skal ikke koste deg noe ekstra om du ikke ønsker skinnet med hjem...

2. Vi har inkludert alle måltider og drikke til måltidene. Regner med at man kanskje stopper på en butikk på vei til campen så man kan kjøpe med noe å drikke osv utenom måltidene. Hvor mye er det vanlig å handle med seg?

- Det er ikke vanlig at reiseoperatøren holder alkohol, så om det er noe du ser for deg så må det kjøpes med. hav du ellers må kjøpe med går på smak og behag. MEN dersom du ikke har ett skikkelig mygnett så MÅ dette kjøpes. Ammunisjon er også veldig billig i Canada, dersom du har ett kurant kaliber så sparer du endel på å handle det når du kommer bort. SAIL er en kjede med ett veldigt godt utvalg. Det finnes godt utstyrte sail butikker både utenfor Montreal og Quebec.

3. Tips er jo alltid ett stort spørsmål. Skjønner at 15% er greit? Men 15% av hva? og hvem skal man tipse og når skal man tipse?

- Det er vanlig at du tipser den guiden som du fikk felt bjørn for - 100 dollar er OK, kanskje litt gnient men OK. dersom dere går på restauranter etc er det viktig å tipse da servitøren skatter av en % av salget om de mottar tips eller ikke. mao koster det servitøren penger om du ikke tipser. Når det er sagt er det relativ vanlig at tipser blir lagt til automatisk på regningen.

4. Uttak av penger. Aldri vært i Canada før, men regner med det er mulighet for uttak av penger i minibank ved flyplassene?

5. Hva med forsikring - holder vanlig reiseforsikring?

- Vanlig reiseforsikring er tilstrekkelig.

 

Dersom du har navn på reiseoperatøren og hvor du skal er det mulig jeg kan gi deg noe mer tips...

Link to comment
Share on other sites

men han andre skal ha med seg (om vi får noe da).

 

4. Uttak av penger. Aldri vært i Canada før, men regner med det er mulighet for uttak av penger i minibank ved flyplassene?

 

Du bør kanskje sjekke om "han andre" kan ta med din pels i stedet. Det er jo ikke sikkert alle pelser er like fine.

 

Ett sjakktrekk er å ta med kontanter i lomma som reserve.

Det kan jo tenkes at bankkortet svikter og da står man der med ett stykke plast. Du bør også sjekke tilgang på ammo.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar :)

 

Reiser med Enjoy Hunting til Pink Mountain Outfitters i BC. Lander på Fort St. John.

 

Ja, han andre skal ta med skinn hjem. Så vi skal ha med ett hjem uansett.

Skal ta med kontanter så vi har tips og litt diverse på butikk hjemmefra.

 

Edit: Og vi leier våpen. Så ammo er med.

Link to comment
Share on other sites

1. Må vi betale noe for det dyret vi ikke skal ha med hjem? Vi har jo betalt avgift/tag for hvert dyr. For om man skal ta det med seg hjem skjønner jeg det slik at man må betale konservering der man er (500CAD) og toll, moms og frakt i ettertid.

SVAR: Nei det er ikke noe kost for dyr du ikke vil ha med hjem. Men husk at du som oftest får regningen på trofeet ca et år etter du kommer hjem. Kan jo hende du klarer å spare det det koster frem til det. Eventuellt kan du jo selge skinnet :-) Ta hvertfall vare på hodeskalle!

 

2. Vi har inkludert alle måltider og drikke til måltidene. Regner med at man kanskje stopper på en butikk på vei til campen så man kan kjøpe med noe å drikke osv utenom måltidene. Hvor mye er det vanlig å handle med seg?

SVAR: Ikke regn med at dere får alkohol! Det er vanlig å kjøpe med seg det dere vil ha av alkohol selv.

 

3. Tips er jo alltid ett stort spørsmål. Skjønner at 15% er greit? Men 15% av hva? og hvem skal man tipse og når skal man tipse?

SVAR: Gi tips til han som guider deg. Det trenger ikke være penger. Noen gir ammo, kniv, kikkert, annet utstyr.

 

4. Uttak av penger. Aldri vært i Canada før, men regner med det er mulighet for uttak av penger i minibank ved flyplassene?

SVAR: Ja. det er et utviklet land og det er ikke noe problem å få ut penger.

 

5. Hva med forsikring - holder vanlig reiseforsikring?

SVAR: Ja. Du er på reise og da holder det med reiseforsikring.

 

Håper dere får en fin tur. Legg ut rapport når du kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått mye fornuftige svar her.

Jeg vil bare tilføye litt på spørsmål 2.

Du har ikke sagt hvordan type jakt, eller hvor dere skal, men jeg vil anbefale å kjøpe med en del snacks og godis. Samt litt eget mineralvann til å ha med ut. Det er som regel med mat og drikke til måltidene, men det lille ekstra til å kose seg med er ofte ikke inkludert!

Det er også normalt å tipse kokka om dere er på en camp der det er egen kokke.

Tipsene må man sette litt i perspektiv til hva man føler man har fått ut av jakten, hvis derehar betalt for 2 tagger og kun skal ha med et skinn hver er det mulig å prøve å få litt for skinnet av outfitteren.

 

God tur og lykke til.

Er det noe kombi jakt siden dere reiser på høsten? Eller er det bare Bjørn?

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig oppklarende svar! :)

 

Vi har tag på 2 bjørn og 4 ulv. Grunen til at vi reiser høst er egentlig at det var kun denne årstiden det passer her hjemme. Så får vi håpe det er mulig å se noen flotte dyr, også på høst.

 

Hvor mye alkohol pleier det å konsumeres på slike turer?

 

Ja, rapport skal det bli.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk på at det er jakta dere betaler outfitter for. Tags er betaling til stat/delstat såvidt jeg vet. Det betyr at man ikke kan påregne avslag fordi man ikke vil ha med skinn hjem. Selvsagt sparer man utgifter til taxidermist. Men, jeg ville vurdert å ta med skallen om ikke annet. Å få en skalle kokt, koster ikke all verden.

Link to comment
Share on other sites

[/color]

Takk for veldig oppklarende svar! :)

 

Vi har tag på 2 bjørn og 4 ulv. Grunen til at vi reiser høst er egentlig at det var kun denne årstiden det passer her hjemme. Så får vi håpe det er mulig å se noen flotte dyr, også på høst.

kan hende dere er heldige med farger i naturen generelt, normalt sett er ulv bare en drøm nå på denne tiden, den er lettest på vinteren.

Hvor mye alkohol pleier det å konsumeres på slike turer?

minst mulig :winke1: tenk på at dere betaler mye penger for opplevelsen, ikke drekk den bort, er greit med noen øl bokser om dagen, men har man med for mye er det fort for at de blir drukket opp. ( forsiktig med å spandere brennevin på guider, de har som regel et større drikke problem en nordmenn 8)

 

Ja, rapport skal det bli.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk på at det er jakta dere betaler outfitter for. Tags er betaling til stat/delstat såvidt jeg vet. Det betyr at man ikke kan påregne avslag fordi man ikke vil ha med skinn hjem. Selvsagt sparer man utgifter til taxidermist. Men, jeg ville vurdert å ta med skallen om ikke annet. Å få en skalle kokt, koster ikke all verden.

 

Jeg tenkte på litt mindre i tips hvis guiden beholdt skinnet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...