Jump to content

Hvilken helmantel til 22-250


Skaubjønn

Recommended Posts

Var på langhold søndag og skjøt blant annet med 22-250. De rem bulk kulene jeg lader med holder ikke, hverken presisjon eller bc er noe å skryte av. Jeg har en Remington LVSF med 1-14 stigning. Stabilierer greit alt jeg har forsøkt av 55 grains kuler, men regner med at noe særlig tyngre enn dette er det lite vits i å prøve. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Lapua har 55grs FMJ uten BT. Denne skryter flere av. Men den koster litt da...

 

Selv bruker jeg 55grs v-max (i 1130m/s) til langhold (dvs 550m). Hører såvidt innslaget på gongen, men er enkelt å spotte... Spruter godt for å si det slik :lol:

 

Jeg må stille litt over 30 klikk for å komme ut til 550m (da med cmklikk), altstå litt 121cm kulefall fra 0m til 550m...

 

Blir noe annet når jeg skal ha nytt løp til 250'n. Da med 1:7 twist, som stabiliserer 90grs Berger VLD som har en BC på .517 :D

 

Edit: Faktafeil :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lapua har 55grs FMJ uten BT. Denne skryter flere av. Men den koster litt da...

 

Selv bruker jeg 55grs v-max (i 1130m/s) til langhold (dvs 550m). Hører såvidt innslaget på gongen, men er enkelt å spotte... Spruter godt for å si det slik :lol:

 

Jeg må stille litt over 30 klikk for å komme ut til 550m (da med cmklikk), altstå litt over 30cm kulefall fra 100m til 550m...

 

Blir noe annet når jeg skal ha nytt løp til 250'n. Da med 1:7 twist, som stabiliserer 90grs Berger VLD som har en BC på .517 :D

 

 

Spør litt ydmykt her,men om man har cm klikk. Ett klikk på 100m er 1cm på skiven så er vel ikke ett klikk 1 cm på 550meter?

Link to comment
Share on other sites

Spør litt ydmykt her,men om man har cm klikk. Ett klikk på 100m er 1cm på skiven så er vel ikke ett klikk 1 cm på 550meter?

 

1klikk er som sagt 1cm på 100m. Klikkstørrelsen øker likt med hver hundrede meter. 1klikk er da 5,5cm på 550m. :wink:

 

Correct me if I'm wrong...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant Sako TRG, og mine ladninger med 55 grains V-max er chronografert til 1150 m/s. Men, det er et stort men, skulle gjerne ha funnet en ladning jeg kan bruke til fugl også. Altså fugl jeg skal spise, og ikke splætte... Skal se på de Lapua kulene jeg fik tips om over her.

Og nei, det er ikke rare effekt i gongen på 550 meter med en lille kula!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...