Jump to content

Hva ammo er dette?


ikkeibruk

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte meg en Mauser i går og var innom en hyggelig forhandler som fant fram noe godteri fra toppen av hyllene til meg.

Er alt dette trygt å skyte? Noe å samle på?

Alt er 7,62mm men de to rare typene er litt lengre en vanlig 30-06.

 

De som står i klipp står det ball M2 skarp ammunisjon på. (dette er vel ikke AP siden det ikke står AP på esken)

De blå er lesbar på bildet. Tree ammoen står det ikke noe spesielt på

 

EzMqPub.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blåplast er kortholdspatron, den ville jeg latt ligge. Det er ikke farlig å skyte med den, men puss løpet grundig etterpå. Jeg skjøt blåplast en gang for morro skyld med min KV-59 i kaliber .308 (7,62x51). Den ga en utgangshastighet på 1207 m/s.! Litt av en hastighet, rekkevidden er som regel 120 - 130 meter. I militære hvor vi skjøt med disse i AG-3 så fant vi plastkula et sted over 100 meter. Blåplasten er farlig på kort hold, går glatt gjennom en tykk planke. Hastigheten med det raske kruttet tilsier at det er en løpsbrenner, den sliter pipe (rødfis sliter også på pipa, utbrenning). Det andre er trepropp, den kan du beholde som en kuriositet. Krutte kan være upålitelig etter mange år i en utett hylse, tennhetta kan være korrosiv.

De skarpe i klips ser ut som vanlig "Hv-ammo" i Mauserklips for den gamle HV-Mauseren. det står muligens RA (Raufoss) på patronene. Hvis patronene i klipsene ser greie ut uten korrosive tegn p.g.a. tvilsom lagring kan du sikkert øvelseskyte med dem.

Link to comment
Share on other sites

M2 Ball er en opprinnelig amerikansk prosjektiltype. Er bare helt vanlig helmantelammunisjon. Den kan du fint skyte.

 

Plastpatronene og de med treplugg er begge kortholdspatroner, som det står på esken. Trepluggen går i knas og plastkulen (ved avfyring går den tuppen av og skytes ut) mister vel fart etter X antall meter. Husk at begge to likevel er livsfarlige på ganske så stor avstand!

 

Alt er trygt å skyte (selv om jeg selv ville latt treproppene ligge hjemme), bare sjekk om M2en/treproppammoen har korrosive tennhetter. Er garantert noen andre her med mye større kompetanse som kan si om de er gamle nok til det. Hvilke årstall står det stemplet på dem?

 

Edit:

Ser at Vaquero var raskere enn meg her :wink:

Link to comment
Share on other sites

De med trepropp skal egentlig gå i småfliser rett etter at de forlater løpet. De er hule innvendig slik at gasstrykket sprenger dem såsnart de er ute av løpet. Der verserer historier om trepropp er med kvist etc. i og at disse holdt sammen lengre og at folk er blitt drept på militærøvelse rett etter 2.VK. Men som en gammel soldat fortalte meg, "vi hadde lov å ha et par % svinn (tap) på den tiden". Om dette er sant vet jeg ikke men jeg har ingen grunn til å tro noe annet og det var tiden rett etter 2.VK han snakket om.

 

Første norske trepropp-patroner jeg kjenner var i 10,15Jarmann 1880-90årene, før det var løspatronene tettet med kork: 12mm Rem og noen ganger lærskilling: 11mm Lef. PF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...