Jump to content

Rimelig fersk i gamet, noen spørsmål ang emnet ("langhold")


kimjorgen

Recommended Posts

Hei. Har nylig begynt å forske, å skyte litt på 500+ med .223

 

Ifb med det, har jeg knotta litt i pcb, og funnet ut at jeg mangler ca 20 knepp for å kan skyte på 650m (der plata henger nå)

 

Så spekulerer jeg litt på hvor mye en shims på 0.10/11mm (colaboks) vil hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en formel som bl a ligger her på Kammeret til å regne det ut ganske nøyaktig. Avstanden mellom festepunktene på skinne/låskasse har også noe å si.

 

Jeg var i nesten samme situasjon for ei tid siden. Tatt på husken var det som følger: Etter å ha montert ei tilta skinne så manglet jeg ca 20 cm-knepp til å komme ned i senter på 100 meter, lå altså ca 20 cm over. Brukte formelen og regna meg fram til 2 ølboks-shims. Det ble akkurat litt for lite, så endte opp på 3 shims på min, en lang Remingtonkasse med Ken Farrel-skinne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men skjønner forøvrig ikke all den detaljerte utregningen der. :roll:

 

Jeg har shimset opp med 3shims, som i teorien skal gi meg CA 10cm pr 100m(?) = 65cm på 650m (holdet jeg skal skyte på i første omgang)

 

Jeg manglet altså 20 knepp på 650m. 1knepp = 4.55cm * 20 = 90cm

 

Dvs at jeg mangler fortsatt 25cm(5.5knepp) ?!

 

Som sagt, jeg er totalt ny for dette, så om jeg har regnet totalt feil, må gjerne noen rette opp.

Link to comment
Share on other sites

om du virkelig mangler 20 knepp, så er det 2milliradianer.

 

milliradianer er så viselig innrettet at det helt enkelt er tusendeler av avstanden, og når treffpunkt skal to milliradianer opp, så skal siktet to milliradianer ned.

Du løfter altså det bakre festepunktet til kikkerten 2 tusendeler av avstanden mellom festepunktene - er det f.eks. 100mm mellom basene, så løfter du bakre base 0.2mm, er det 150mm så løfter du bakre base 0.3mm

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...