Jump to content

Tips el. talje?


Fagerstad

Recommended Posts

Hjorten er tung og det er greit å ha utstyr for å heise den opp. I fjor så kjøpte eg eit par kjettingtaljer på Biltema til ein billeg penge. Dei fungerte greit, men eg såg at dei no var fulle av rust. Sikkert greit med litt olje. MEN det hadde vore kjekt med ei elektrisk talje som kan ta opp til 500 kg og som er enkel å ha med å gjere. Er det nokon som har eit godt tips? Tenker ikkje på ein fastmontert vinsj, men noko som kan hengast opp i ein krok i taket. Av det eg finn på nettet så skal det alltid monterast fast...

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøpte ei 500 kgs. el-talje(m/wire) til kr. 2500 i fjor. Den holdt 4 dyr, og så var det slutt. Wiren var så slitt at den ikke lengre var brukbar. Skal en kjøpe slike taljer, må en bruke noen kroner for å få noe som er brukbart, og helst da elektrisk kjettingtalje.

 

Men - Vi bruker 250 kgs, og 500 kgs manuell kjetting-talje, som vi kjøper under 1000 lappen, og de fungerer helt prima.

Link to comment
Share on other sites

Skal en kjøpe slike taljer, må en bruke noen kroner for å få noe som er brukbart, og helst da elektrisk kjettingtalje.

Elektrisk kjettingtalje! Det var det eg skulle søke på :D Ikkje alltid like lett når ein ikkje veit namnet på kva ein er ute etter... Ein sak til å henge i krok med rustfri kjetting og kapasitet på 250 (500) kg må vere ideelt. Men det eg finn på nettet ser ut til å vere litt overkill og lite som kan hengast i ein krok. Og ikkje heilt billeg nei... :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager heller taljene selv. DVS. Jeg kjøpte to doble taublokker i en båtutstyrs forretning. Jeg vet ikke hvor mye utveksling det gir meg, men en som er bedre i matte enn meg, finner det gjerne ut. I allefall er det nok til en hjort , men jeg har ikke prøvd elg enda. Jeg jaktet derimot elg med ett jaktlag oppe ved Snåsa traktene for noen år siden, og de hadde med ut i skogen, en slik tautalje i slaktesekken. Det hadde ikke vært å tenke på med en kjettingtalje. Alt for tungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...