Jump to content

Ønsker presis rifle, Howa 1500?


ScooterEngan

Recommended Posts

Tenker på kjøp av ny rifle. Da er en .223 som er i tankene.

Den skal brukes til jakt på stort sett alt av småvilt. Den skal brukes mere på post og sånt enn på lange turer, så vekt tenker jeg ikke så mye på.

Det den også skal brukes litt på er, litt langholdskyting, så god presisjon vektlegger jeg mye her. Et annet kaliber kan være aktualt, men i hovedtankene så er det .223 jeg vil ha.

Når det kommer til pris så kan det ikke bli alt for dyrt, men hvis jeg kan ta det litt "step by step" så er det bra, da tenker jeg kun på rifle først (kikkertsikte har jeg), kanskje etterhvert kjøpe demper og muligens en GRS langholdstokk.

 

Har sett mye på Howa 1500, pga god presisjon ifølge tester og ikke så svin dyr.

Har det mye å si på presisjonen med varmint løp kontra vanlig løp? Er det mye det er snakk om?

I katalogen til Jaktdepoet selger de "Howa GRS Langhold" for 10.990,-

Er Howa med varmint løp samt Langhold stokken fra GRS.

Ellers har dere andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 markedsføres også som Weatherby Vanguard, den får du til 4k på XXL.

Samme rifle, men tror du får mer for pengene om du velger under vanguard navnet.

 

Dette er feilaktig informasjon.

 

Howa Heavy Machinery produserer rifler for både Legacy Sports som eier Howa varemerke og Weatherby som selger de samme under Vanguard navnet. Spesifikasjonene på toleranser i låskasse og løp er ulike, avtrekkene, sikringene og skjeftene er forskjellige så å si at disse er like er i beste fall ukorrekt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Howaen du. Utmerket rifle det er vanskelig å komme utenom ved kjøp av en ny rifle. Min erfaring er at tunge piper er mindre følsomme for forskjellig ammo, dvs det er lettere å finne ammo som går godt mens tynne piper kan være mer kresen. En annen rifle jeg hadde tatt en god titt på er CZ 527 "mini mauser" som jeg personlig er svak for. Det er lettere å hore opp en Howa med feks GRS stokk osv så hvis det er slagplanen i framtiden er Howa et godt valg.

Thompson Center T/C Venture er også ei rifle som ser litt snop ut med kort låskasse men man ser ikke ofte disse på banen hva enn grunnen til det er.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2915" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Okei, det jeg er litt usikker på er om jeg skal kjøpe varmint utgave eller ikke...

Om det gir meg bedre presisjon på normalskyting så vil jeg si det er verdt den ekstra vekten. Men viss presisjonen er akkurat den samme på normalskyting der få skudd blir avfyrt og løpe ikke blir for varmt, så vil jeg sterkt vurdere det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 1500 med varmintløp i 308. Gikk bra rett ut av eska og var ikke særlig kresen på ammo. Eneste jeg angret på var at jeg kjøpte den med tungt løp. Jeg går mye i skogen og sitter lite på post så lett rifle er å foretrekke. Mange har vært litt kritisk til avtrekk på disse børsene, men det jeg fikk var alle tiders.

 

Axiom

Link to comment
Share on other sites

Dersom prioriteten var ei presis rifle så ville ikke førstevalget mitt være hverken Howa eller Weatherby. Howa kjenner jeg ikke utover at jeg har sett flere av de Howa riflene som selges for tida, som ikke "går", og hørt om flere. De fleste er presise, men ikke alle. Weatherby er jo en jungel, med gammelt og nytt om hverandre - Vanguarden er så lik Howa 1500 at jeg regner det for likens rifle, spesifikasjoner eller ei.

 

Skal du ha ei rifle som "helt sikkert" er presis - så tror jeg Tikka T3 er det som er "minst dyrt", fulgt av Sauer - de dyrere Remingtonene er også oftest veldig presise, Sako TRG, Steyr, mange fler - men felles for alle er at de koster litt. I 223 så får du gode rifler i de mere high end "tactical"-Remmyene. De har oftest gode løp, gode stokker som de kommer i hylla, og riflestigning.

 

Du nevner nemlig langhold, 223 og "Howa GRS Langhold for 10.990,-", og da ringer det bjeller som er litt sprekt i kanten her hos meg... uten at jeg har undersøk hva Jaktdespoten virkelig selger her. Det sagt, det SER UT som en god pris, men :?

- Howa 1500 har meg bekjent riflestigning på 1:12", du kan GLEMME(!) å skyte langhold med 223 og 1:12" (og det vet Idar meget godt, derfor høres det rart ut). Det er klart at du kan treffe noe på en vindstille dag, på 300m, til nød på 500 (hørte vi låvedør? - ok kanskje bildør, til nød). Slurry her inne er vel en autoritet på 500m skyting med 55grs kuler etter Abusdalsstevnet i fjor? :wink:

Skal du ha noen glede av langholdsskyting med 223 så må (MÅ, sa jeg MÅ?) riflestigningen være krappere enn 1:9", noen vil si 10, og det er kanskje en nødløsning, jeg sier 9, selv om 1:8" er mye bedre.

- Når du først skal ha en GRS stokk, eller noa annet high end-greier - og begynne å legge penger i det oppigjennom, så er mitt soleklare råd å begynne med et bedre utgangspunkt. Sminke griser osv... Inngangsprisen er kanskje litt lavere, men når du er stashet opp så er forskjellen marginal.

 

Se litt på totalkost for å komme dit du vil, og se hva som lønner seg, sjekk riflestigningen i Howaen før du evt. kjøper den, og husk at en brukt Sauer, T3 eller Remington XCR eller en annen av de bedre Remmyene ikke er en "gammel Howa" når du skal selge den.

Jeg er tilbøyelig til å foreslå en slik: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=10862, mest fordi jeg fikk lyst på en selv

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du spurte oss... Om du har bestemt deg på bakgrunn av denne testen som du referer så hadde du ikke trengt å spørre. Og du nevner langholdsskyting flere ganger.

Jeg kan ikke komme på at jeg noen gang har lest en test av ei rifle som ikke fikk "meget presis" som resultat. Likevel, når vi kommer i skogen og på banen så skyter de i hytt og pine mange av dem, om ikke med en gang, så når de blir varme, osv...

 

Faktum er at jeg ikke har skutt med en Howa engang, men med Weatherby Vanguard - "look and feel" er mer enn godt nok, og det er utvilsomt helt greie rifler, og mange ER presise hører jeg folk forteller. Men det er heller ingen som helst tvil om at mange IKKE er presise - jeg kjenner f.eks. en som er i en reklamasjonsprosess just nu - og da er det bare å håpe at den går så dårlig at det faktisk blir ei ny rifle på garantien.

Kjøper du ei rifle til langhold og litt presis annen skyting, og den ikke ER presis og du ikke får en ny på garanti - så kan du nesten bare stikke den i myra og ta tapet... Det er MYE dyrere enn å kjøpe ei skikkelig fra børjan. Det er noe jeg mener og synes basert på erfaring og fakta omkring dette, andre kan mene andre ting basert på samme faktagrunnlag, vi har forskjellige krav, og forskjellige opplevelser med samme rifle.

 

At det ikke "går an" å skyte langhold med 1:12" stigning i ei 223-rifle er derimot nærmere fakta enn mening. Man kan sette opp en test med kriterer for hva som regnes som "går an" og "går ikke an", og jeg er trygg på at det fins svært få som har så romslige presisjonskrav at de vil oppfylles med 55grs 223-kuler på langt hold.

Dersom Howaen mot formodning skulle ha 1:9", så er den imidlertid fullt brukbar til langholdsskyting, og det er uansett, tross det jeg sier over, stor sannsynlighet for den er presis som hva som helst og vil fungere aldeles topp. Men denne sannsynligheten er etter min mening noe lavere enn for f.eks. en Tikka T3 eller en Rem. 700 XCR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bestemt at det blir Howa, linka bare til testen som sier at Howa ble kåra til best presisjon, der blant annet tikka var med.

Ville egentlig bare høre om noen kommentarer fra deg og andre om denne testen.

Howa var ganske aktuell til å begynne med, men nå er jeg mer usikker.

Om jeg skulle velge en rifle med for eksempel 1:8 stigning, hvor lette kuler kan jeg skyte uten at de begynner å gå upresist?

Link to comment
Share on other sites

Hva er upresist? Jeg tror at alle kuler er mest presise i den slakeste riflestigningen som stabiliserer dem helt - men når blir de "upresise".

Teorien som sier at en risikerer dårligere presisjon med rask riflestigning har ikke med kulevekt (utover at lette kuler går fortere og snurrer litt fortere enn tunge), så i teorien så kan man ikke oppnå samme presisjon med rask riflestigning som med langsom. Uansett kulevekt, sålenge kula er stabil.

 

Jeg har skutt 62grs kuler inn i ett og samme hull med 1:7" stigning i 223, og det er forholdsvis vanlig skyte 85 og 100gr kuler i 6.5x55s 1:8 eller 8 2/3" stigning (som er optimal for de lengste 140grs kulene) med topp presisjon. Dette blir tilsvarende 75/50 i 223. Og jeg har skutt slarkete .223 55grs fabrikkammo på 15-20mm. Samt noe NATO-greier som jeg ikke husker merke og spec på.

 

I korthet så har jeg aldri observert denne effekten, og det tilskriver jeg at jeg stort sett bruker kuler av god kvalitet (tap av presisjon som følge av kast i kulene blir større ved rask stigning, men om det er lite eller intet kast i kulene så uteblir denne effekten) Muligens så vil du kunne få noe forverret presisjon med den billigste ammoen sammenlignet med et løp med 1:12".

Fra gammelt av, med grøvre kaliber, der kast betyr mer, og da kuler hadde mye mer kast så var nok dette noe en kunne merke mer til, men idag er kvaliteten på kuler slik at vi ikke merker effektene av kast i kulene til daglig. De er der, men på et nivå der de drukner i alt det andre.

 

Dessuten, i den virkelige verden, så vil det at de tyngre kulene har så mye mindre vindavdrift, mer enn kompensere for eventuell redusert presisjon på grunn av rask riflestigning. Til benkeskyting på 100m, der 6mm samlinger istf. 5 vil være en katastrofe, så vil det ha noe for seg å velge ei slakest mulig riflestigning. Men til vanlig skyting, neppe.

 

En annen grunn til velge raskere riflestigning er om du skal jakte rådyr. Da vil utvalget av kuler du kan velge blir svært mye større.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis LH bare er for morroskyting for seg selv på hold som mange her kanskje ikke ser på som langhold men likevel hold langt over jakthold vil jeg si, kjøp en Howa 1500 i 223 og skyt masse. Hvis langhold har en større del av bruksområdet enn det jeg først fikk inntrykk av, kjøp en rifle i annet kaliber enn 223, feks 6,5x55. Det er mye enklere å finne en rifle i 6,5 med "korrekt" riflestigning enn 223 hvor dette fortsatt er litt mer uvanlig. Å finne enten en brukt eller ny rifle i 6,5x55 med riflestigning rundt 1:8 er peanuts og med på kjøpet får man ei rifle som kan brukes til alt.

En Howa 1500 Hogue Standard i 6,5x55 virker som en helt ok rifle i mine øyner.

Link to comment
Share on other sites

Nå har M67 et poeng angående riflestigning og gode jaktkuler til 223 og det er jo også noe man må tenke på selv om det meste tipper over ende med en 55gr kule men hvis du synes at 6,5x55 blir for kjedelig og 308 heller ikke frister kan du jo være litt "gærn" å gå for 7mm-08.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til 6.5 og 5.56 er 7mm er veldig godt valg om virkelig vil snevre inn utvalget av kuler, og flerdoble prisen på kuler og ammo. Du kan slite ut et ekstra løp for det du betaler ekstra for kuler i 7mm...

Jeg har en 7mm, og det er ofrdi den er "special purpose", jeg skal ha mest mulig margin på et meget snevert bruksområde. Ei allroundrifle i 7mm er nesten bare dustete her i Norge med det prisbildet vi har på kuler og ammo. Iallefall om man skal trene med den også.

 

Som det sies, om langhold er helt perifert, så er det med riflestigning bare tull, kjøp 1:12" så slipper du å tenke på det helt,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en .308, så det blir ikke det iallefall. Har også 17hmr, men den holder liksom ikke helt når holda begynner å strekke seg på over 100m, spesielt på rev og litt større småvilt. Også er den så følsom får vind i tilegg. Så derfor tenkte jeg på .223

Litt plink skyting og sånt på opptil 500m og sånt hadde vært artig i ny og ne, men sånn ekstreme greier på rundt 1000m er ikke det jeg ser for meg.

Link to comment
Share on other sites

Den 308n er en jeg har "arva", ikke noe jeg har kjøpt selv. Liker den ikke så veldig, den blir brukt til det som ikke 17hmr`n tar, ikke no mer. Blir sikkert byttet ut senere, og jeg sjiter ikke penger akkurat, så i førte omgang blir det en rifle som dekker alt av småvilt. 17hmr er brukende, men som sagt, begrensa hold og med litt vind så er kula fort på bærtur når når det blir litt avstand ;)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle velge en rifle med for eksempel 1:8 stigning, hvor lette kuler kan jeg skyte uten at de begynner å gå upresist?

 

Jeg har skutt hullihull med kuler fra 55gr til 80gr! Har aldri skjønt poenget med att de fleste .223 riflene blir levert med 1:12 riflestigning(skjønner att d har noe med att ameikanarne stort sett skyter jordrotter med dette kaliberet men..) Man får en mye mer allsidig rifle om man går for noe raskere!

 

(Kan forøverig være fordel og lade selv)

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tikka t3 1-8 i snurr på 223 ? i såfall er det ikke noe mye å spekulere i ? Har hatt 1 stk tikka i 6,5, og har en ny i 308, men fy fader hvor godt de går etter pipekapp og dempermontering ( lader selv) kunne ikke vært mere fornøyd, brukes til alt :wink:

m67 gir deg masse gode råd her, ikke så dumt å følge disse

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bestemt at det blir Howa, linka bare til testen som sier at Howa ble kåra til best presisjon, der blant annet tikka var med.

 

en slik test er av de spesifikke våpnene, ikke sikkert du får samme resultat.

min erfaring med tikka er også at de har greie avtrekk ut av eska - og da er det letere å skyte godt.

 

Den 308,en du ikke liker, hva er det da?

kanskje den har potensiale for å bli mye bedre til ditt bruk med litt tilpasninger..?

Link to comment
Share on other sites

Da har du jo den rifla i verden du får mest stasj til , ofte er benkrifler å mange langholdsrifler basert på denne kassa pga egenskapene den har.

Hadde jeg vært deg ville jeg puttet Howa pengene i den i steden :wink:

Du kan velge å vrake i masse stokker ,avtrekk, magasiner å få den akkurat slik DU vil :wink:

6,5x47 260 6BR er kaliber som er lett å putte inn i den, støtbunn på sluttstykket passer også eller bygg den om til en 223, da trenger du nytt sluttstykke.

Mange muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Da har du jo den rifla i verden du får mest stasj til , ofte er benkrifler å mange langholdsrifler basert på denne kassa pga egenskapene den har.

Hadde jeg vært deg ville jeg puttet Howa pengene i den i steden :wink:

Du kan velge å vrake i masse stokker ,avtrekk, magasiner å få den akkurat slik DU vil :wink:

6,5x47 260 6BR er kaliber som er lett å putte inn i den, støtbunn på sluttstykket passer også eller bygg den om til en 223, da trenger du nytt sluttstykke.

Mange muligheter.

 

All respekt for Remington 700,- men det er vel ikke hver dag noen bruker en ny REMINGTON-produsert 700-kasse til noe som helst.. Kloner, javel...,- en ny kasse fra f.eks SPS må vel være det sørgeligste utgangspunktet for et prosjekt man kan oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...