Jump to content

Midler for å holde elg borte?


Aasmunds

Recommended Posts

Inngjerding er det mange som er tilhengere av har jeg blitt fortalt.

Er dyra virkelig innpåslitne kreves det inngjerding med strømwire i forkant for at ikke dyra skal jobbe ned gjerdene. Blir raskt litt vedlikeholdsarbeide av slikt selv med høy spenning på gjerdet.

 

Et billig "gjerde" kan være å felle trær rundt markene og legge de tett i tett langs kanten av markene i 10 meters dybde. Dette blir en hindring som er vanskelig for både folk og dyr å komme seg gjennom hvis du er flittig med motorsaga og traktoren. Men det ser jo ikke ut..

 

Noen påstår at hjortedyr skyr diesellukt. Disse setter opp noen små fat med diesel som de etterfyller nå og da i kantene av jordene. Jeg har ikke peiling på om det virker..

 

Skal du gjøre jordene uvennelige for hjortedyr så fjerner du alle matkilder og muligheter for skjul i vid omkrets. Dvs all skog, kratt, hekker, langt gress, bringebærkjerr og småskog fjernes i flere kilometers omkrets. Mye jobb.. Sikkert enklere med gjerde.

 

Ellers er det snart jakttid på elg, og det er sikkert flusst av frivillige som vil hjelpe deg med å bli kvitt elgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg frykter gjerde, to-tre meter høyt så di ikke hopper over.

Men jeg er redd regninga blir fryktelig stor;-)

 

Ingen som har prøvd såpe, amoniakk, eller andre luktstoffer?

 

Neste år så får vi vell bare så ekstra å ta høyde for litt svinn

Link to comment
Share on other sites

Det kan være verdt å prøve blodmjøl... De har disse i form av klosser på Felleskjøpet, ligner på en slikkestein. Disse må fuktes jevnlig for å avgi lukt. Dette fungerer bra på rådyr, elg har vi ikke så aner ikke effekten, men værdt et forsøk..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
I alle tråder om ulv hevdes det at elgen blir utradert. Ulv må derfor være et godt middel for å holde elgen borte. Rart ingen har nevnt det.... :mrgreen:

 

elgeskremmsel:

 

image_zps1138213a.jpg

 

Nå er det vel ikke helt lovlig og sette ut ulv uansett årsak. Desuten fører ulvefandenskape med seg så mye andre negative faktorer at selv(..........................selvmoderert)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...