Jump to content

Lov å jakte?


Ken Adams

Recommended Posts

Hva må til for å lovlig jakte på due/gås i Norge? Har jägarexamen fra Sverige, . Må jeg bli registrert som jeger noe sted?

Jägerexamen ble tatt i 1994 og jeg har nesten ikke jaktet siden da. Og da kun i Sverige.

 

Blir eventuelt mulig for å komme meg ut på jakt senere i uken :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.brreg.no/registrene/jeger/os ... registrert" target="_blank

 

Hovedregelen er at alle som skal bli registrert i Jegerregisteret må gjennomføre og bestå jegerprøven. Utenlandske personer som er bosatt i Norge kan bli registrert i Jegerregisteret dersom de kan dokumentere å ha gjennomført jegerutdanning i et annet land som minimum tilsvarer den norske jegerprøven.

 

Selv om de i Brønnøysund er veldig serviceinnstilte så skal det vel holde hardt å få til jakt denne uka..

Link to comment
Share on other sites

Kan hende det, våpenloven er jo ikke alltid logisk.. Jeg spurte spesielt om dette da jeg ved et "nei" ville ha søkt på hagla og rifla som konkurransevåpen. Jeg vet om flere som før meg har ervervet våpen på samme grunnlag og/eller tatt med jaktvåpen på flyttelasset til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du plutselig må selge den hagla du tydeligvis ikke har lov til å eie så byr jeg deg 500 spenn. :winke1:

 

Mohahaha! I tillegg til månetlig trening har jeg skutt trappstevne og figursti siste 12 måneder og er medlem i AJFF-Halden så jeg kan mer enn vel vise til behov og oppfyllte krav :wink: Men kan jo alltids byte den mot din Sphinx :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare si jeg er imponert! Sendte e-mail sent på kvelden om tirsdag, fikk svar på onsdag formiddag om kravene, returnerte kopi av jägarexamen onsdag ettermiddag og nå på torsdag morgen får jeg beskjed om at jeg er registrert i jegerregisteret. Avgiften betald med Mastercard noen minutter etterpå og jeg er nå klar for duejakt i kveld:) Må bare finne en lenger pinne for å blokkere magasinet i hagla. :D

 

Send Biltilsynet, NAV og andre etater til kursing hos Brönnöysundregisteret, sånn skal det gjöres! Raskt og enkelt for kunden! :D

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter historien, på torsdagen fikk jeg inbetalingsblanketten posten (som jeg ikke trengte da jeg betalte på nett) og på fredag fikk jeg jaktkortet som er gjyldig til mars 2014 hvis jeg husker riktig.

 

Tenk om det var like enkelt hos andre etater :roll:

 

Brönnöysund ruler :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...