Jump to content

Beretta S55 godkjent for stål?


flsc123

Recommended Posts

Hei, jeg skal til å kjøpe min første hagle og mitt første våpen generellt. Fikk gode anbefalinger av kursinstruktøren at Beretta er et trygt valg. FAnt en Beretta S55 på finn som ligger midt i blinken for budsjettet mitt. Men siden de visst er et par år gamle så er spørsmålet mitt om de er godkjent for stålhagl?

 

takker for svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg si 100% sikkert at den ikke er, dvs. den kan bruke leirduepatroner med stålhagl i løp boret 1/2 eller åpnere.

Men det er ikke noe stort problem, du kan bruke vismut og Tungsten Matrix (finfordelt wolfram blandet med plastmateriale til vekt og hardhet tilsvarende bly). Og nå er det jo et lite håp om at blyforbudet kan bli opphevet også.

Ikke la det at du ikke kan bruke stålhagl skremme deg fra denne haglen, den er noe av det smekreste og smidigste som er å oppdrive. Og kvaiteten på Beretta er legendarisk.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar. det er kun meningen å bruke stål som i leirduepatroner. det går nok en god del leirdueskyting og mindre på jakt. vil ha en hagle som fungerer uansett og som ikke slites etter noen få 1000 skudd. har lest mye bra om beretta men ble litt usikker på denne modellen siden det er rundt 20-30 år gammel (hvis jeg ikke tar helt feil?).

Hva er en akseptabel pris å betale for en slik? selger sier at den er lite brukt og ikke brukt de siste ca 10 årene. han forlanger 4000,- for den.

Link to comment
Share on other sites

FAnt en Beretta S55 på finn som ligger midt i blinken for budsjettet mitt. Men siden de visst er et par år gamle så er spørsmålet mitt om de er godkjent for stålhagl)

 

Beretta S55 er en meget god hagle og du kan skyte "stål"! :wink:

 

Jeg registrerer at man fremdeles tror og henger seg opp i mytene at patroner med stålhagl skiller seg negativt ut fra øvrige patroner når det gjelder hvordan de er "farlige" for ei hagle...Dette er bare en myte :wink:

 

Det "er trykket i patronen" som er avgjørende...og dagens stålpatroner aviker IKKE fra øvrige haglpatronerpatroner ...

 

Det har ALDRI vært dokumentert noen alvorlige skader pga stålpatroner selv i eldre(gamle) haglevåpen....

 

Selvsagt må hagla være i vanlig god stand....noe som gjelder alle patrontyper...men det er trykket i patronen man må vurdere ....Tåler hagla vanlige moderne patroner tåler den stål!

 

Man har sett noe økt slitasje stålhagl mv der man bruker sterk trangborring...dette er ikke en farlig sak....Og problemet er egentlig ikke tilstede da man bør ha en relativt åpen choke for egnede svermer med stålhagl..

 

 

Igjen dagens stålhaglepatroner har IKKE ett trykk,som aviker negativt framandre moderne patroner .

 

Stålhaglpatroner kan brukes i ALLE hagler som tåler andre moderne patroner!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er greit å vite sånn noenlunde hva en svarer på da...

S/55 gikk ut av produksjon ca. 1971 og er trykkskutt til 650bar, synes grevling1 fremeles at det bare å skyte alle moderne jaktpatroner?

 

Jeg skyter stål lerduepatroner i min (etter å ha åpnet chokene til 1/4 og 1/2); til annet bruk er jeg landet på Fiocchi Tundra.

Link to comment
Share on other sites

@grevlingen1: Når jeg advarer mot bruk av stålhagl og andre høytrykkspatroner i eldre hagler baserer jeg det på at firmaet jeg jobbet for da jeg var i bransjen forela problemstillingen for en av sine leverandører, en meget anerkjent italiensk hagleprodusent.

Svaret derfra var at hagler bygget for bruk med stålhagl (som dengang var eneste blyfrie alternativ) hadde en annen utforming på trangboringen - innsnevringen var strukket ut til omtrent dobbelt lengde av ved trangboring for blyhagl. Begrunnelsen for dette var at kobinasjonen av at stålpatronene har høyere arbeidstrykk og at stålhaglene som følge av at de er hardere gir mer motstand i kompresjonen gjennom trangboringen kunne (med stor sannsynlighet) føre til overtrykk og skade på løp. Dette underbygget de med testresultater.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det ikke kan skilles mellom stålhaglpatroner og andre moderne haglepatroner når det gjelder trykk...

 

Det kan være relevant å advare mot moderne haglpatroner i eldre hagler...MEN det kan ikke her skilles mellom stål og andre patroner.

 

Jeg sitter med tilgang(som jeg ikke kan videresende) til en rapport bestillt av en etat hos våre venner i vest som utredet dette i forhold til ammunisjonsprodusenter og våpenprodusenter og mulige erstatningssøksmål , hendelser og evt krav til advarsel på ammunisjonen. Det finnes ingen grunn til å advare mot stålhaglpatroner kontra andre moderne patroner. Rapporten kan muligens fåes ved henvendelse til MD/JD.

 

Når det gjelder våpenforhandlere ol som subjektivt advarer mot stål i eldre hagler må dette sees i sammenheng med ett ønske om å selge nye våpen...Faglig er det ingen grunn til å advare alene mot stål. Og våpenbransjen i Norge er flinke til å holde liv i denne feilaktige myte at stål er farligere enn andre moderne patroner...

 

Hagla vi konkret snakker om i tråden her tåler utmerket "vanlige" moderne haglepatroner inklusive stålhagl... Selvsagt må hagla være i vanlig god stand.

 

For å avslutte var det også i stålhaglepatronens barndom "konstruksjon og komponenter" som øket bla trykk og risiko noe...Men dette er nå historie og mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg refererer til stålhagl i denne tråden er det utelukkende fordi det er det trådstarter spør om. Du kan mene hva du vil og begrunne det som du vil, men jeg ville ikke skutt jaktpatroner med verken stål eller andre "moderne" harde haglmaterialer i en slik hagle, og vil følgelig heller ikke anbefale andre å gjøre det. Jeg kommer med spesifikke anbefalinger om hagltyper som er trygt å bruke i den, det samme gjør Chiefen.v-2.

Og siden du prøver å så tvil om bransjens anbefalinger, min bransjetilknytning opphørte i 1994.

Link to comment
Share on other sites

Har personlig opplevd sprengt choke i ei hagle godkjent til kun 900 bar pga mye bruk av stål og hevi shot, det skumle er at det som regel ikke skjer noe før man har skutt en del med slikke patroner. Løpet gjik det for såvidt greit med, kun en liten bulk bak choken, så å bastant si at man kan kjøre på å bruke alt av patroner uansett vilken hagle man har bør man være forsiktig med.

Link to comment
Share on other sites

@grevling1

 

I all hovedsak har du helt rett, hvor ødelegende stål (eller andre harde materialer) er for gamle hagler er sterkt overdrevet, men som med mange myter, så fins det noe sannhet også.

 

Det er ikke anbefalt å skyte stål med diameter på > 4mm i choke trangere enn halv, dersom hagla kun er godkjent for 1050 bar, og ikke over 3,25 mm i det hele tatt dersom hagla er godkjent for 740 bar.

 

Om denne hagla bare er godkjent til 650 bar, så vil alle moderne ladninger kunne være et problem, men det er altså ikke relatert til materialet.

 

En grei oversikt finnes på: http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

 

OT:

Det er litt morsomt hvor stor forskjell det er mellom slike spørsmål på svenske forum kontra norske, da de i sverige ikke har samme religiøse forholdet til bly (siden det ikke er forbudt), og dermed ikke føler at de må hakke ned på stål ved hver minste anledning.

Link to comment
Share on other sites

Beretta S55 er en solid fin hagle som utmerket tåler moderne patroner ...

 

Hva hagla er merket som i trykk er bare en hva den ble opprinnelig godkjent for... Ikke hva den evt maksimalt kan godkjennes for...

 

Hva gjelder trangborringsproblematikken er dette mest teori...og ikke et sikkerhetsspørsmål...

Og i praksis ved skudd på papir med stål ser man at man får de beste svermene med åpne choker...

 

Er man engstelig kan den enkelte hagle trykkprøves på nytt etter hva jeg husker hos Gresvig Børsemakerverksted i Askim...

 

Beretta S55 i ok stand vil fint kunne godkjennes for 1050 bar...

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder trangborringsproblematikken er dette mest teori...og ikke et sikkerhetsspørsmål...

 

Teori og teori fru Blom, det jeg nevnte er CIP standarden.

At det ikke er noe stort problem er greit nok, men det er en viktig detalj for å forklare mytene.

Link to comment
Share on other sites

varj: :wink: enig!

 

Så kan man lure på hvor mytene rundt blys fantastiake egenskaper i haglepatromer kommer fra?

 

 

Og kanskje noen av forumets fysikere/matematikere kunne illustrere hvilken vei og hvordan kreftene på hagl som beveger seg "fritt" i løpet...

Hvor mye av kraften går mot løpsveggen, når det er plass sentralt i løpet....

 

Men dette er trolig en ny tråd...

Link to comment
Share on other sites

Så kan man lure på hvor mytene rundt blys fantastiake egenskaper i haglepatromer kommer fra?

 

Og kanskje noen av forumets fysikere/matematikere kunne illustrere hvilken vei og hvordan kreftene på hagl som beveger seg "fritt" i løpet...

Hvor mye av kraften går mot løpsveggen, når det er plass sentralt i løpet....

 

Men dette er trolig en ny tråd...

 

Det er helt korrekt. Hold dere til tema. :!:

Link to comment
Share on other sites

Til 4.000,- bør den være strøken, prøv å prute - du får ikke noe verre svar enn nei. Rundt 3.000,- er normal pris for disse i god stand, men spesielt pene kan gå høyere. Også et pluss hvis den har enkeltavtrekk.

 

Selger er ikke jeger selv men selger fars våpen. Han sier hagla er i god stand. Den har doble avtrekker. Skal se om jeg får prutet litt.

Men jeg har et par spørsmål angående selve våpenet som jeg håper å få svar på.

- Er det utskiftbare chocker?

- Hvis det er faste chocker er det forskjell innen samme modellen?

 

Når jeg mente stålpatroner så tenker jeg hovedsaklig på 24gr Leirdue patroner og IKKE jaktpatroner. :-)

Link to comment
Share on other sites

S55 har ikke utskiftbare choker, men det kan ettermonteres. Det er flere børsemakere i Norge som har verktøyet til det og gjør slike jobber på fastpris. Får du gjort en slik jobb kan du få et kvalifisert svar på hvordanhaglen vil tåle bruk av moderne høytrykkspatroner etter ombyggingen.

Berettas O/U-hagler med ast trangboring kunne leveres med flere kombinasjoner, vanligst var 1/4 + 3/4, men jeg har sett S55 med 1/4 + 1/2 og med 1/2 + 1/1.

Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn

Har personlig opplevd sprengt choke i ei hagle godkjent til kun 900 bar pga mye bruk av stål og hevi shot
Det har, de siste 4 år, vært mange tråder om bruk av stålpatroner i Baikalhagler (og andre hagler). I så godt som alle, har det vært advarsler om dårlige choker. Dette kunne vært litt skremmende, hvis det ikke hadde vært for at absolutt alle tilfellene er skrevet av deg. Med så mange slike hagler i bruk i dette landet, og over så lang tid, der alle disse raportene sporer tilbake til en person-ei børse-en choke, så tror jeg vi nå kan konkludere med følgende: Det var en fabrikasjonsfeil på din choke/børse goosehuntarn! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...