Jump to content

7 mm rem mag


jaktsugen

Recommended Posts

Hei! Har to spørsmål jeg trenger svar på:

1. Ladd 10 skudd med 60 grain MRP og 160 grains accubond, normahylser 2 gangs lading. Tennhetta datt ut på 4 av hylsene med tungt hevarmsløft. Bruker elektronisk vekt på hver lading. Årsak?

 

2. Har brukt en lading jeg fant i en ladedatabase på 120 grains v-max og 70 grains N160. Målt til 1077 i mitt våpen og ikke merket noe faremomenter med det. Ser i den nye ladeboka av maxlading er 64 grains. Hvordan kan det være så stor forskjell?

 

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

1. Dette er tegn på høyt trykk.

har du sjekket friflukt på ditt våpen med den aktuelle kulen?

Er kulen satt for langt ut slik at den tar i bommene kan det vere årsaken til trykktegnene.

Er kulen satt vesentlig for langt inn kan du også få slike trykktegn da hylsevolumet blir vesentlig redusert av at kulen tar en vesentlig del av hylsevolumet.

 

2. Vanskelig å gi et godt svar på, men databasen du brukte kan vere noen som har lagt ut sine data for sin rifle, mens ladeboken er noe meir konservativ og har en sikkerhets margin for at de fleste rifler bør kunne takle maks ladning.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Vel, ladninger på robsoft sier 66-69 grain.

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... %20mm%20RM" target="_blank

 

Dog ser jeg min.-maks. ladninger på 59-63 grain her:

 

http://www.bushman.dk/sider/genladning/ ... remmag.htm" target="_blank

 

Jeg har brukt 64 grain på 160 grains kule.

Synes det er rart du får trykktegn med 60 grains. Foreslår du demonterer resten av loten, dobbeltsjekker kruttet og vekta di.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 67,5 grs mrp på 160 grs accubond og 162grs hornady match. Leste det jeg fant av ladedata og sammenlignet. Valgte så å gå etter quickload da det stemte med det meste. Den ladningen er max. Kunne ikke se forskjell på hettene eller noe annet fra 65,5-66,5-67,5grs. Remington hylser og federal magnum hetter. Selvfølgelig gikk kronografen tom for strøm akkurat i det jeg var klar til å skyte... Skal teoretisk gi 930m/s.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei.Har et par spørsmål om 7mm rem mag.ammo.Har 3 pakker med Norma 170grains vulkan,hvor en pakke er ladd til 900m/s ved munning og4457e,dette er den nyeste med lot.nr.08709.De 2 neste er ladd til 920m/s og 4657e ved munning,og de har lot.nr02109.Hvorfor har Norma redusert ytelsen på disse patronene dvs.de nyeste,var de gamle for harde/hotte,eller hva.Har ikke prøvd noen av dem enda.Takknemmelig for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skjøt en elgkalv rett forfra med 160grs accubond i ca 930 m/s på ca 30m hold. Datt i smellen, men jeg ble overrasket over mangelen på penetrasjon! Kula hadde fått stor medfart og lå i brysthulen på dyret, hjertet var skutt i filler men ingenting kom forbi veggen mellom vom og lunger. Med en slaktevekt på 38kg var det ikke noe stort dyr, og jeg hadde forventet gjennomskyting? Eller hva tror dere? Tror ikke kombinasjonen med bein og høy hastighet var bra.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

håpet var å få litt knall og fall effekt men er vel litt seig den grisen men vi får se.

Det er vel den kula Norma brukte til forbedret Elite.

 

Men "Elite" fra norma går 100-150 m/s tregere. Denne kula blir vel ca. "varmint-kule" i disse hastighetene. Ville anbefalt deg å gå opp i vekt(ned i hastighet?) eller byttet til kule som er beregnet til disse hastighetene(A-frame, rhino, barnes, trophy bonded bear claw?, naturalis e.l. Litt tyngre kulevekt, kunne du ha brukt Oryx, fusion?, accubond+div loddete kuler. Evt. hvis du ønsker denne varmint-effekten, kunne du ha brukt "nosler partition" i disse hastighetene og samtidig fått gjennomskyting

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en elgkalv rett forfra med 160grs accubond i ca 930 m/s på ca 30m hold. Datt i smellen, men jeg ble overrasket over mangelen på penetrasjon! Kula hadde fått stor medfart og lå i brysthulen på dyret, hjertet var skutt i filler men ingenting kom forbi veggen mellom vom og lunger. Med en slaktevekt på 38kg var det ikke noe stort dyr, og jeg hadde forventet gjennomskyting? Eller hva tror dere? Tror ikke kombinasjonen med bein og høy hastighet var bra.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

 

Høy hastighet kombinert med mjuk lodda kule, gir ofte forholdsvis dårlig dybdevirkning. Har opplevd det samme med både oryx og fusion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...