Jump to content

Fiske i sjø og innsjø, Tjeldsund.


shandi

Recommended Posts

Jeg skal straks på kurs, og bo 5 uker i Tjeldsund. Dette innebærer en god del fritid, og siden jeg er en ivrig hobbyfisker lurer jeg på om noen er kjent i området og kan gi meg noen tips på hvor det går ann å komme i kontakt med sjøens, innsjøenes og elvenes innbyggere i området rundt der.

Jeg går ut fra at bestanden av fisk er bedre enn på østlandet hvor jeg bor. :roll: Det blir nok mest sjøfiske fra land for min del, og det hadde jo vært ille moro å prøve å fiske etter torsk, sei, kveite, steinbit osv. Men da trenger jeg som sagt litt tips og råd.

 

Takknemlig for alle tilbakemeldinger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor i Tjeldsund? Jeg bor 5 min fra Tjeldsundbrua og fisker endel. Skal snart på havet(Nordsjøen), men jeg har litt over en uke til hjemme så jeg kan i alle fall hjelpe deg i gang. Har endel kompiser som fisker og jeg regner dem som veldig hjelpsomme folk. Godt mulig noen har en ledig plass i båten. Har du utstyr til det så er det tatt kveite som nærmer seg 200 kg i området og fisket er stort sett ganske bra.

 

Edit: ferskvannsfiske er det også gode muligheter for. Mange veinære vann her hvor jeg bor. På fastlandet er jeg ikke så veldig godt kjent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, beklager at jeg ikke spesifiserte mer hvor jeg skal bo. Men, det er altså på Norges brannskole, helt nede ved sjøen, Tjeldsund Nordland altså. :-)

 

Utstyr til 200kilos kveite, nja...skeptisk. :) Men det kan da vel skaffes passende utstyr.

Jeg drar oppover kommende Lørdag (kjører bil) og blir der til 18. - 20. September.

Link to comment
Share on other sites

Der borte er jeg ikke så veldig godt kjent. Har såpass bra fiske rett utenfor døra :)

Det er en kar som jobber på brannskolen som heter Bjørn Vik. Om du treffer på han så spør etter tips. Han jakter og fisker. Temmelig ivrig også etter hva jeg kan forstå :) Selv bor jeg på hinnøya, 5 minutter kjøring fra brua som sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hei. Jeg beklager for å dra opp igjen en gammel post, men jeg forsøker febrilsk å finne litt info rundt fiske i nærheten av Tjeldsundet. Svigerfar bor på Hinnøya, 7-8min fra brua, og jeg er her ganske ofte. Jeg prøvde å finne en måte å kontakte deg direkte tailgunner, men har ikke vært på dette forumet før og forstod ikke om det var mulig. Jeg har fisket en del i Haukebøvannet, Langvatnet, sydsiden av Storvatnet, vannene oppi Skitneskaret og Musvatnet. Får jo mye fisk, men veldig mye smått. Har også fisket litt laks og sjøørret i elven som går opp til det lille kraftverket i Gausvika, men i år er det jo ikke én eneste dråpe vann der. Skulle veldig gjerne funnet noen fiskeplasser der det var litt mer størrelse på fisken, det være seg i ferskvann eller fine steder for sjøørret. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Fisker i samme området og har litt samme problemet som deg. Men det er fordi jeg ikke har helse til/ for lat til å gå opp på Melåa. 
Men har fått fisk opp i 800 gram i Heimvatnet på storjorda....men deter også den ENSTE fisken jeg har fått der om sommeren. 
@Tailgunner kan nok gi deg mer infomasjon om han vil røpe plassene sine da. Ellers så kan du jo teste noen vann på fastlandssida. 
Også har du jo Snubba i Evenes som skal være Nordlands beste ørretvassdrag....

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor fisk er du ute etter da? Det er vel fortsatt vann med stor fisk på Storjorda/Melåa.(eller var det i allefall før) Dagborvatne og aurvatne kan jo være alternativer.

Hvor mobil er du?

Straumen i Kvæfjord er det flere som fisker sjøørret.

Snubbavassdragene kan være spennende valg. 

Ellers så har jeg fått ørret på et par kilo i Haukebøvatnet og musvannet. Olavsvannet oppe i Skittenskaret har jeg bare vært en gang på fisketur, men dro fortsatt i land en kilosørret. Har også vært vitne til at en 3 kilos røye ble landet på lillesvartvannet for en del år siden, men dette er unntaket i dette vannet. Her er det fin ørret gjerne godt over 5hg, men litt v`ar for bevegelse og støy.

 

Hvor holder du til når du er hos svigers?

 

 

Edited by Troya2000
Kommafeil...
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Takk for svar, Tjukkas og Troya2000. Jeg fikk aldri noe beskjed om at noen hadde svart og kom tilfeldigvis over tråen igjen nå, haha!.. Snart på tide å dra oppover igjen nå, så er ute og leter etter tips 🙈 

 

Jeg holder til på Haukebø når jeg er hos svigers, men er veldig mobil. Ikke redd for å kjøre langt i bil og ikke redd for å gå langt heller. I Haukebøvannet har svigers liggende en båt, men jeg liker best å fiske fra land. 
 

Er det lenge siden du fikk disse fiskene du nevner på, Troya? 
 

Tjukkas - har du noen tips til vann på fastlandet? Har hørt det blir tatt noen grove ørreter ikke langt fra Evenskjer? 
 

Ift Melåa så vurderer jeg å gå over der i sommer, med en overnatting. Leser flere steder det skal være bra der, men alt jeg leser er sp gammelt at jeg er redd for at det også har blitt for mye smått i disse vannene? Noen som vet? 
 

Så kan jeg jo legge til at jeg tar med med min sørnorske familie oppover i år, og de vil gjerne fiske i saltvann også! Noen tips ift dette? Har tilgang på liten båt med påhenger som ligger på Haukebø 🤔 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...