Jump to content

Merkelig farge på kruttet. Er dette riktig??


Hjortefot

Recommended Posts

Jeg tok fram en boks med Norma 201 her en dag som har stått ca tre år siden jeg brukte av den sist, men det er litt pussig farge på kruttet. Mesteparten er helt lyst grått, men det er en del korn som er mørkere. Noen nesten svarte.

Det er jo såpass lenge siden sist kruttet så dagens lys, at jeg husker ikke hvordan det så ut sist.

Jeg tok derfor fram en boks med MRP som har stått ved siden av den andre boksen omtrent like lenge, men som jeg vet er i orden da jeg har brukt av den boksen av og til. Det kruttet er mørkt og ensfarget og det lukter det samme av begge boksene.

 

Så er det noen som har en boks med Norma 201 stående som kan rapportere om fargen på kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Har kruttet vært lagret tørt? Har kornene samme størrelse? Er mesteparten blålig/sort og noen lys gråe fragmenter? Hvis du har brukt av kruttet før og lagring har vært tørt og fint så ladd en patron svakt og prøv..Etter ladetabell såklart. Jeg tviler sterkt på at kruttet har blitt utsatt for annet enn tidens tann.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene!

 

Kruttet er stort sett veldig lyst grått, med noen mørkere korn innimellom. Boksen er oppbevart ved siden av den nevnte boksen med MRP, så det er rart om bare boksen med 201 skulle ha endret seg. Men rarere ting har jo skjedd før...

Jeg får prøve noen rolige ladninger i .222'n før jeg prøver det i .358 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

En åpnet boks krutt en er i stuss på er det bare å spre utover plena, ingenting å lure på de gang.

 

En kjenning sprengte en mauser vha en boks han var HELT sikker på var MRP, boksen var riktignok en norma mrp og hadde stått i hylla 2-3år, innholdet har rester av div krutt. Jeg er helt sikker på at han mer de gjerne vile ha dumpet boksen om han fikk valget om igjen, sånn i stedet for ørten besøk hos øyelege...

Link to comment
Share on other sites

Det blir bål skriver du, lite å angre på. Jeg har sett det samme som du. Jeg fikk noe krutt fra en eldre kar som har sluttet med jakt og våpen. Det var pistolkrutt N- 310 og N-340, det ble også bål. 340 kruttet ga meg sjokk, det smalt bare litt, men det gnistret og sotet hylsene i 45 Colt. Det var som om det hadde mistet futten helt. Jeg tror lotten var fra 1997. N-310 kruttet virket mulig ok, men jeg tvilte og brant det til slutt, lott 1979!!!! Det skulle bare mangle. Min erfaring ble at man bør være kritisk til å arve krutt. Fargenyansen var som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...