Jump to content

Funnet god ladning i 9mm, men....


S.Arnesen

Recommended Posts

Har endelig funent en godladning til min tanfoglio ultra match 9mm. Problemet er bare det at ladningen er med blykuler (clarry kuler) og slik jeg har blitt fortalt på banen så er ikke det optimalt å bruke i lengden for løpet sin skyld?

 

Det er også en heftig røyk utvikling ved avfyrt skudd, type sort røyk. Hva kommer det av? Bruker samme ladning med berrys kuler, samme kulevekt, col, krutt mengde osv, men der er det ingen røykutvikling. Kan dette være blygass?

 

Takk på forhånd for fasit :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe farlig for løpet å bruke bly, men kan være litt mer ball å få rent..

Litt gass fra bly blir det, men ikke noe problem når du skyter ute.

 

Det du skal passe på derimot er hånd hygiene når du lader , vask deg godt etterpå .

Link to comment
Share on other sites

Se at det ikke legger seg bly i pipa, såkalt "blying" du bør ikke få nevneverdige problemer med det om kulene er av rett dimensjon og hastigheten ikke blir for høy. Om blying blir et problem, kan det bli potensielt farlig, spesielt når du går tilbake til mantlet ammunisjon, trykket kan bli høyere en anbefalt om kula må skyve bly forran seg på vei ut. Om du holder litt øye med det er det ingenting å bekymre seg for.

Røyken du ser når du skyter blykuler er fettet, ikke blygass.

Link to comment
Share on other sites

Ang røyken, er det forskjell på forskjellige produsenters fett og mengden røyk?

Bruker også Clarry, og irriterer meg litt over røyken, kan kulegrossisten røyke mindre?

 

Kan ikke si jeg har merket noe forskjell på fettet.

Link to comment
Share on other sites

Lee factory Crimp die må du styre unna når du bruker blykuler. De har en egen evne til å gjøre akkurat det de ikke skal, nemlig size ned kula til underdimm. i hylsa.

 

Sliter du med at patronene ikke kammrer bør du sjekke 1. Lengden på patronene 2. Om trompeten fra utvidelsen av hylsa er lagt inntil igjen etter kulesetting. 3. At kulene ikke er for store på dia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...