Jump to content

Volum forandring i kruttet?


Forsetlund

Recommended Posts

Hei, ble litt paff tidligere i dag, jeg skulle lade opp noen flere skudd, av en ladning jeg har prøvd meg frem til tidligere...

Landingen består av

-1xx grain 24n41

-LRM primer

Og en 160 grain GS Custom kule...

 

Noe som har virket strøkene tidligere.....

 

I dag målte jeg opp krutt, 1xx grain som det sto i papirene mine, helte det i hylsa, og fikk se at det ikke var plass til alt....

Begynte jo virkelig å lure, og sjekket over alle data igjen, tittet etter skrive feil og måle feil... Men alt stemte...

 

Men merket at kruttet virket klebrig, måtte liksom riste det ut, akkurat som om det var fuktig og klumpet seg...

 

Noen som har vært borti lignende????

Ble ikke noe lading i dag, for å si det sånn....

Link to comment
Share on other sites

Svartkrutt er i alle fall hygroskopisk

Svartkrutt er ikke hygroskopisk.

Ellers er det normalt med noe volum forskjell mellom loter.

Det som er unormalt er at kruttkornene kleber, det er et dårlig tegn. Lukter det løsemiddel eller noe annet av kruttet?

Du kan veie opp en kruttmengde og legge den til tørk et luftig sted. Dersom det blir mye vektendring etter et døgn, eller at kruttet slutter å klebe så ville jeg reklamert på produktet dersom det er nyinnkjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en annen lot, kunne det selvfølgelig vært problemet... Men det er den samme boksen som jeg utviklet landingen med for bare noen mnd tilbake...

 

Og i all fortvilelsen i går skrev jeg feil, er en 180 Interbond kule som skal inn der...

Og ja, er en 30-378 :)

 

Skal prøve tørketipset... Er jo ikke gamle boksen heller... Og den står sammen med annen krutt som var helt fint...

Lukter ikke noe spesielt av det...

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, dette er mystisk. Hvor mange har egentlig opplevd moderne krutt som har vist tegn på nedbryting? Jeg har kun sett det på den legendariske krone-ammoen til RA. Klebrighet er et varseltegn, spesielt om kruttet har vært lagret korrekt og annet krutt ikke viser samme tendens ved samme betingelser. Men om det er begynnende nedbryting burde man kunne lukte forskjell også, nitrøse gasser har en markant lukt selv i lave konsentrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ingen spm som er dumme når en opplever slikt, da menneskelig feil som oftest er roten til problemet...

Ja, vekten var kaliberet, gjør det hver gang jeg begynner å lade...

 

Er egentlig bare en variabel ute og går her.. Det andre kruttet mitt sto nede i en skuff, hvor jeg oppbevarer alt kruttet, mens det aktuelle kruttet var blitt glemt på benken.. :(

Det var rimelig varmt i rommet når jeg kom ned der, og det kan være problemet...

Om kruttet utvider seg 5% ved varme blir jo det mye, når en snakker om 120+- grain...

Denne landingen er jo komprimert i utgangspunktet, og 5% økning utgjør jo 6-7 grain til... Det er det dårlig plass til...

 

Fikk et tips om å sette kruttet kaldt, se etter om kruttet har blitt sprøtt (brekker lett) og veie opp på nytt for å sjekke om volumet har krympet...

 

Men vet ikke om jeg tar tjangsen, magefølelsen sier vel at jeg skal kaste det, og begynne på nytt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...