Jump to content

Subsonic, lyddemper og smell


Hebbe

Recommended Posts

Situasjonen: Har ladet sub ammo til .358 winchester. Ved hastighet 330 m/s får jeg glimrende presisjon, men det smeller fortsatt vel mye. I min "enfoldighet" trodde jeg at en god lyddemper ville dempe lyden til tilnærmet "poff" ved hastigheter under lydens hastighet, - altså under 340 m/s. Selv på 285 m/s smeller det. Lavere tørr jeg ikke å prøve.

 

Utstyr: Jeg har 41 cm pipe, Hausken standard lyddemper med tilleggsmodul, - åpning 9.5 mm. Jeg lader med VV 340 krutt og Woodleigh 310 grains kuler.

 

Spørsmål: Må jeg fulldempe løpet, eller holder det med en Hausken Whisper. Eventuelt andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke pårope meg stor erfaring med grovkaliber, men jeg pusler litt med sub i 450 Marlin.

Min erfaring er at det er merkbart stillere dersom kulen har en bra BT.

A tec har også egne sub dempere som jeg kunne tenkt meg å prøvd, men jeg har en Hausken std som jeg egentlig er godt fornøyd med..

Link to comment
Share on other sites

Lader med 14 grain VV 340, - altså pistolkrutt. Smeller betydelig mindre enn overlydsammo, men dog vel mye når det er ønskelig at det skal være stille. Kjekt å kunne trene lydløst og tilnærmet rekylfritt med jaktbørsa på egen eiendom. Så slipper andre å "bekymre" seg for hva som foregår der ute i skauen. Akkurat som med .22 rifle og pistol.

 

Ladningene er ikke ment til jakt, men ser ikke bort i fra at en og annen rev og mår ryker til dersom de befinner seg innenfor akseptabel avstand. Går tilnærmet hull i hull på 50 meter, og det bør være god nok sovemedisin for slikt småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 14 grains N 320 i 450en og får 315m/s.

Har hørt rykter om at jo kjappere krutt, jo mindre smell.

Problemet blir vel muligens fyllingsgraden i hylsen, muligens er dacron veien å gå?

Eller noe N 32 C dersom du får tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Dacron styrer jeg unna. Tror ikke demperen har godt av det. Kan nevne at jeg også har prøvd VV 320 krutt med. Samme smell, men med dårligere presisjon i mitt våpen.

 

Minnes en 9 mm pistol jeg hadde for mange år siden. Med subammo og demper var det ikke mye lyd. Samme kulediameter som i

.358 win, men dog lettere kule og mye mindre krutt.

 

Skal lete etter og forsøke N32C, og kanskje en Hausken Whisper i 9 mm med 14x1.5 gjenger til låns?

Link to comment
Share on other sites

Med så store megnder krutt som her brukes må demperen være VELDIG stor og for og få dette stille.

Kan med fordel bestille trange dempere fra hausken, men da må gjengene og brystningen være 100% rett..

Jeg vet en som gjor dette på en 458 socom den ble overaskende stille..

 

Når jeg har fått det helt stille med 308win så ligger krutt mengden på ca 8 grain med N-310 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...