Jump to content

God Rådyrkule i kal 223 rem


stoney

Recommended Posts

Har endelig fått søknadene mine på rifle i 223 rem og 17 hmr godkjent og har kjøpt en så og si ubrukt cz 527 fra en annen kammerbruker.Noen jeg kan snylte på angående kule/krutt ladning til rådyr ?Har kjøpt et enkelt oppsett fra Lee og har tenkt og prøve meg litt med lading.Noen som har prøvd billig Barnaul ammo på denne til trening?Alltids kjekt å få svar fra noen som har tråkket opp stien før :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beste rådyr kulene i .224 for normale løp er

Massive -> GMX 50 grs og Barnes TTSX 50 grs

Blyfylte - > Rhino Soft 50 grs, Norma Oryx 55 grs

 

Om Speer begynner å levere Deepcurl kula som komponent i 55/62 grs er de begge minst like gode som Oryx til en brøkdel av prisen. Rhino'n var litt kilen på presisjon i den ene rifla mi når jeg prøvde den for 4 år siden, men ga veldig stor diameter og holdt godt sammen.

 

Personlig holder jeg en knapp på de massive kulene over de blyfylte når V0 er over 900m/s uansett kaliber. Skjer mye mer i de hastighetene.

Link to comment
Share on other sites

Beste rådyr kulene i .224 for normale løp er

Massive -> GMX 50 grs og Barnes TTSX 50 grs

Blyfylte - > Rhino Soft 50 grs, Norma Oryx 55 grs

 

Funderer litt på hva du mener med normale løp. Hvilken riflestigning anser du å være innenfor det området?

Har en gammel Sako AI som sliter med 55 grs V-Max, og jeg funderer på om 50 grs GMX vil være noe bedre valg.

Finnes det noen 50 grs lodda kule, som da trolig vil være litt kortere og stabilisere bedre? Rhinokula er vel ikke akkurat kort.

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt lyst å prøve winchester 64gr pp på rådyr, tror det skal være en god kule:)

denne henger jeg meg på, eller gjør som jeg har gjort: skyt inn med 62gr fusjon, og lad heller reve- og trenings ammo. fusjon er billig, og veldig bra. husk og sjekke snurren i pipa. bør være 1-9. lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Beste rådyr kulene i .224 for normale løp er

Massive -> GMX 50 grs og Barnes TTSX 50 grs

Blyfylte - > Rhino Soft 50 grs, Norma Oryx 55 grs

 

Funderer litt på hva du mener med normale løp. Hvilken riflestigning anser du å være innenfor det området?

Har en gammel Sako AI som sliter med 55 grs V-Max, og jeg funderer på om 50 grs GMX vil være noe bedre valg.

Finnes det noen 50 grs lodda kule, som da trolig vil være litt kortere og stabilisere bedre? Rhinokula er vel ikke akkurat kort.

 

Normal i pipesnurr i 223 er 1-12". Om en ikke får 50 TTSX eller 50 GMX til å stabilisere i 223 må en putte mer krutt i patronene :winke1: Det er ikke noe problem om hastigheten er over 850m/s.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen 50 grs lodda kule, som da trolig vil være litt kortere og stabilisere bedre? Rhinokula er vel ikke akkurat kort.

 

50grs Rhino er blandt de kortere kulene i denne vekta. Ikke så lett å se på dette bildet pga vinkelen, men man får likevel et inntrykk. :wink:

IMG_1418Small.jpg

Fra venstre, Hornady 50, Remington 50, Lapua 55, Rhino 50 og Winchester 64.

 

Fra en test av .224 kuler jeg gjorde her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=&t=410&p=

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...